Saturday, April 26, 2008

Autisma

Filem "Rain man" satu contoh persepsi television terhadap autisme. Dalam cerita tersebut seorang dewasa dgn autisme, pintar dlm kemahiran matematik dapat menyaingi permainan judi di Las Vegas. Tidak semua individu dgn autisme mempunyai kemahiran yang sama seperti "Rain man". Ini satu persepsi yg salah. Sebenarnya ramai individu dgn autisme sukar atau jarang menyamai "Rain Man". Sebaliknya ada pula rancangan tv yang mempamerkan individu dgn autisme sebagai kumpulan yang sering menyendiri, terasing dalam dunia mereka sendiri, tidak berupaya berkomunikasi atau memberikan atau menerima perasaan kasih sayang. Ada yang menganggap seandainya dapat dikeluarkan mereka dari kepompong dunia mereka, maka terserlah kepintaran yang tersembunyi di dalam diri mereka. Individu dgn autisme juga dipaparkan sebagai agresif atau mencederakan diri sendiri. Semua yg telah disebutkan hanyalah mitos umum, mengenai autisme. Terdapat ramai individu dengan autisme boleh belajar bercakap dan berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat, simbol gambar, dan bantuan teknologi, walaupun menghadapi ketidakupayaan yang mereka alami menjejaskan cara mereka menyampaikan atau menerima perasaan.
Bagaimanakah sebenarnya rupa autisme? Terdapat ramai individu dengan autisme mempunyai ciri-ciri spt kekurangan upaya atau defisit dalam kemahiran berkomunikasi dan asas kemahiran hidup, tetapi ciri-ciri kanak-kanak autisme tidak serupa. Juga ramai ahli profesional merujuk autisme sebagai "pelbagai masalah" (spectrum disorder).
Mendifinisikan Autisme Autisme masih kurang difahami dan dianggap paling misteri dalam kumpulan "pervasive developmental disorders [PDD]."
Ramai pula yang tidak pernah berjumpa atau mengenali individu dgn autisme. The National Institute of Child Health and Development (2003) menyatakan autisme ialah masalah biologikal yang kompleks dan dihadapi individu sepanjang hayatnya. Individu dengan autisme menghadapi masalah interaksi sosial dan komunikasi. Jadi mereka menghadapi masalah pertuturan atau mereka tidak dapat menumpukan atau memberikan perhatian kepada anda. Mereka berkelakuan tertentu, atau mengulang-ngulangkan [ekolalia] perbuatan tingkah laku tertentu (spt tidak mendengar arahan kecuali diletakkan pensil secara selari, atau menyatakan ayat tertentu berulang-ulang kali). Mereka mungkin bertepuk tangan menyatakan mereka gembira dan mencederakan diri sendiri untuk menyatakan sebaliknya.
1943 Leo Kanner telah mengenalpasti gejala yang menjelaskan ciri-ciri autisme. Kanner (1943/ 1983) menghuraikan istilah autistik sebagai "mengelakkan diri dari realiti/kehidupan sebenar." Sebelum Kanner, kanak-kanak dgn masalah autisme dilabelkan sebagai "schizophrenia, febble minded, idiot, mentally retarded, mbecile, childhood schizophrenia, early infantile autism, childhood onset pervasive deveopmental disorder." Anggapan apabila dewasa mereka menjadi schizophrenia diakui tidak benar oleh beberapa pengamal profesional.
Kanner menghuraikan kanak-kanak ini mempunyai daya ingatan yang tinggi, lambat perolehan pertuturan dan bahasa (termasuk sebutan terbalik, ekolalia, dan masalah literasi) dan terlalu menekankan perlakuan yang sama. Perkataan "autisme" dipinjam dari perkataan yang pernah digunakan untuk menjelaskan sifat schizophrenia yang bermaksud menarik diri daripada perhubungan dan menutup diri dari dunia luar.
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder-Text Revised (DSM-IV-R) (American Psychiatric Association, 2000) kini menerima autisme sebagai berpunca dari pelbagai masalah perubatan yang kompleks, melibatkan genetik, persekitaran, dan neurologikal (Piven, 1997). Tetapi penyelidik masih belum menjumpai "penawar"nya.
Sumber: http://www.teleautism.net/

No comments:

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.