Saturday, August 23, 2008

VS



Ini artikel saya ambil daripada email yang dikirimkan. Mungkin kedegilan murid - murid sekarang yang kebanyakkannya lahir dalam dunia moden ini berpunca daripada perkara yang kita tidak sedar.. Orang kata pembentukan anak bermula daripada rumah.....


Salam Hormat,

Seorang anak saudara saya yang berusia 10 tahun mengemukakan soalan ini dan saya gagal menjawabnya. Dia bertanya kenapa tandas rumah-rumah moden sekarang ini ditempatkan dalam bilik. Biasanya tandas ada dalam bilik utama selain di bahagian belakang (dapur).

Katanya, ustaznya memberitahu setiap kali azan, syaitan akan terkentut-kentut dan cirit birit, melarikan diri ke dalam tandas. Pendeknya syaitan suka duduk di tempat-tempat kotor seperti tandas.

Tetapi kenapa rumah-rumah sekarang ini, tandasnya ada dalam bilik? Takkah itu bermakna kita membela syaitan dalam bilik, katanya membuatkan saya bingung.

Betul juga cakap budak ini. Orang sekarang makin teruk dan degil, mungkin salah satu sebabnya membela syaitan dalam bilik. Anak-anak degil, berkali-kali cakap atau panggil buat tidak tahu sahaja. Suamij uga degil, cakap perkara sama berulang kali, buat sakit hati isteri. Isteri juga sama. Semua degil-degil. Sebab dalam biliknya ada tandas. Punyanya malas orang kita, kalau nak ke bilik air, tak perlu jauh-jauh,di sebelah katilnya sudah ada bilik air.

Nampaknya orang Islam nak ikut stail orang Barat. Mereka nak jadikan rumah mereka macam hotel. Dalam bilik hotel ada tandas, jadi orang Islam yang membina mahligai mereka pun mahu buat macam itu - ada jamban dalam bilik.

Orang dulu, kalau bina tandas, mereka cari tempat jauh-jauh dari rumah. 'Bank kecil' ini memang berasingan daripada rumah mereka. Tetapi kini, orang bukan saja membina tandas dalam bilik, malah ada melengkapkan tandas mereka sebegitu hebat seolah-olah macam tempat tidur!


- Moral of the storey.... SENTIASA LAH TUTUP PINTU BILIK AIR ANDA... (dalam erti kata lain agar syaitan2 tu tak berkeliarran dalam bilik tidur anda)....... Itu adalah yang terbaik...

Tuesday, August 19, 2008

Salam.
Semasa Aku membaca artikel ini Aku teringat satu perkara yang Aku alami di sekolah di awal penglibatan Ku sebagai warga PK. Maklumlah pada waktu itu Aku sedikit rabun mengenai bagaimana keadaan kelas pendidikan khas ini dan juga warganya. Aku cuma memerhati bagaiman guru - guru senior dan berpengalaman itu mengajar dan melayani murid - murid mereka kerana pada waktu itu sebenarnya Aku pun tak tahu apa yang Aku tak tahu. Memerhati adalah cara Aku mengenal mereka.
Dalam 'pemerhatian' Aku ketika itu terdapat beberapa persoalan yang timbul dalam pemikiran Aku. Ada yang dapat dijawab oleh guru-guru tersebut dan sebaliknya, ada yang Aku jawab dengan penaakulan, pengalaman serta pembacaan Ku sendiri dan ada yang baru kini Aku dapat jawapannya! Antaranya ialah bunyi bising yang sering dilakukan oleh beberapa orang murid kami. Murid ini tidak mampu melakukan apa - apa perkara (yang lebih kepada kemahiran akademik) selain daripada menghasilkan bunyi bising yang mebingitkan. Dia juga tidak berupaya berkomunikasi atau membunyikan sebarang perkataan yang difahami. Dan perkara ini menimbulkan ketidakselesaan dikalangan rakannya mahupun guru itu sendiri.
Artikel ini banyak membantu saya memahami murid seperti ini dan tak marah - marah lagi.....hehheheheheheh.....

Oleh FATIMI NADIAH ZAINUDEEN
fatiminadiah.zainudeen@kosmo.com.my

Besar kemungkinan bunyi bising yang dilakukan oleh anak anda adalah tidak disengajakan. Sebaliknya ia berpunca daripada Sindrom Tourett yang dapat dikelaskan sebagai gangguan mental.
ANAK bongsu pasangan Sulaiman dan Mariah, Suhaimi, 9, sering dimarahi teman sepermainan. Malah guru di sekolahnya juga perlu memberi arahan yang berulang agar Suhaimi diam ketika sesi pembelajaran berlangsung.
Kata mereka, Suhaimi suka buat bising. Normal secara fizikal, Suhaimi bagaimanapun sering menghasilkan bunyi yang pelik dan kadangkala menjengkelkan seperti mendengus berulang kali.
Namun mereka tidak tahu, malah ibu bapa Suhaimi juga tidak menyedari, bahawa Suhaimi tidak melakukannya dengan sengaja. Sebaliknya apa yang berlaku adalah di luar kawalan Suhaimi.
Menurut Pakar Psikiatri Kanak-kanak dan Remaja di Jabatan Psikiatri, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Wan Salwina Wan Ismail, sindrom ini berkait rapat dengan gangguan pada otak. Ia dikenal pasti sebagai Sindrom Tourett (ST).

CERITA LANJUT:....
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=0817&pub=Kosmo&sec=Kesihatan&pg=ke_01.htm

Pendidikan Jasmani Suaian

Definisi dan Konsep

  • Murid PK memerlukan pendekatan berbeza mengikut kemampuan mereka.
  • Peluang sama dengan rakan sebaya yang lain.
  • Fasiliti yang sesuai dengan keadaan mereka.

Kepentingan

  • Dapat meningkatkan aspek kehidupan murid PK :- perkembangan diri yg lebih baik ke arah kedewasaan yang mantap.
  • Program Pend. Jasmani yg teratur dapat memberi sumbangan kepada kesesuaian pertumbuhan jasmani hinggah akhir hayat.
  • PJK tempat murid2 ini meluahkan / mengekspresikan emosi.
  • Menggalakkan perasaan harga diri serta menimbulkan imej diri positif.

Perancangan

  • Penyertaan murid PK dan juga pengubahsuain yang sesuai dengan keperluan murid PK.

Perlaksanaan

  • Mengikut kebolehan, keperluan dan tahap mana yang bersesuaian dengan persekitaran yg melibatkan aktiviti fizikal.
  • Faktor2 yg boleh diambil kira dalam membina penyesuaian kanak2 kurang upaya:-

    Menggunakan semua pancaindera.

  • Teknik meransang sistem pancaindera.

  • Terangkan secara verbal dan demo.

  • Terangkan secara verbal, sentuh atau gerakkan anggota badan murid PK.


  • 1.4.2 Gunakan Analisa Tugasan

. Format 'task analysis' perlu dipraktikkan

. Mulakan dengan pergerakkan pertama yang diperlukan dan aktiviti

. Beri klu yang membolehkan murid2 PK meneruskan aktiviti.


  • 1.4.3 Uahsuai bahan

    . Yang perlu dan sesuai.

    . Bina sempadan kawasan

    . Ubah halangan2 yg ada utk pergerakkan yg selesa.


    1.4.4 Tempat

    . Sesuai ikut keupayaan

    . Kawasan selamat.

    . Adil semasa pertukaran atau pemilihan tempat.


    1.4.5 Masa Penglibatan

    . Suaikan masa dengan keupayaan.

    . Beri rehat.


    1.4.6 Ubahsuai peraturan

    .peraturan boleh ditukar

    . Cth boleh berjalan wpun sepatutnya perlu berlari. Boleh menggunakan satu tangan dll.


    1.4.7 Ubahsuai peralatan

    1.4.8 Beli alatan keperluan khas

    1.4.9 Mengawasi Keperluan perubatan

    1.4.10 Mengubah suai cara pengajaran.


    1.5 Garis Panduan

    1.5.1 fokus kepada kemahiran yang perlu dibina

    1.5.2 Hubungkait aktiviti latihan fizikal ini dgn acara semasa sekolah.

    1.5.3 Sediakan perancangan mengikut kesesuaian individu.


    TAJUK 2: AKTIVITI REKREASI

    2.1 Perkhemahan

  • Aktiviti luar yn memberi byk penegtahuan latihan dan pengalaman kpd seseorg. Merupakan penerokaan yang dialami seacara lansung oleh para peserta.
  • Mestilah dilaksanakan melalui beberapa prosedur dan perancangan teliti :- penyusunan aktiviti, logistik, pengangkutan, keselamatan, kebajikan dll.


    2.1.1 Tujuan Perkhemahan

  1. Memberi latihan kecekapan pancaindera
  2. Memberi pengalaman baru
  3. Menikmati keindahan alam
  4. Melatih semangat tabah dan sabar menghadapi kesusahan
  5. Mempraktikkan sistem sekawan
  6. Menanam dan menyburkan kegemaran


    2.1.2 Kaedah Perkhemahan

  7. Penerangan / Taklimat
  8. Simulasi dan tunjuk ajar cara (Demo)
  9. Perbincangan antara sekawan/sepasukan
  10. Persembahan
  11. Membuat laporan


    2.1.3 Pemilihan Tapak Perkhemahan

  12. Mudah mendapatkan bekalan air dan kayu
  13. Mudah dihubungi dengan kenderaan
  14. Mudah mendapat bekalan makanan
  15. Kawasan yang bersih dan selamat
  16. Hampir dengan penempatan dan mudah mendapat bantuan
  17. Kawasan yang bercerun landai


    2.1.4 Surat - menyurat / Borang Berkaitan

  18. Surat kebenaran daripada JPN
  19. Surat kebenaran ibubapa murid
  20. Surat kebenaran ketua Kampung/penghulu
  21. Surat meminta polis meronda dan mengawal kawasan kem
  22. Surat kepada jurulatih/fasilitator
  23. Surat jemputan kepada tetamu khas
  24. Surat ucapan terima kasih/penghargaan
  25. Borang kesihatan
  26. Borang aduan


    2.1.5 Akhir Perkhemahan

  27. Tempat perkhemahan dibersihkan
  28. Jika menggunakan bangunan org, eloklah memangil tuan punya utk melihat sebelum keluar
  29. Pastikan murid - murid khas pulang ke pangkuan ibubapa
  30. Surat terima kasih kepada orang luar.



    2.2 Berkuda

    2.2.1 Objektif Menunggang Kuda

  • Menanam sifat yakin diri dan keberanian. Disiplin dan membentuk imej.
  • Pendedahan kpd kehidupan luar. Boleh berinteraksi dgn masyarakat luar.
  • Tanam sikap tanggungjawab dan menghormati.

    2.2.2 keperluan Program Berkuda

  • Membantu membentuk pergerakkan dan kekuatan anggota.

    2.2.3 Bagaimana Program ini dijalankan

  • Perkenalkan apa itu kuda. Ajar mendekati kuda dan tempat2 yang selamat berdiri dekat dgn kuda.
  • Mengenali peralatan asas seperti pengekang, ladam, tali kekang, pelana, lilitan dan rakap.
  • Cara - cara menaiki kuda dgn selamat. Bawa murid keliling arena utk memahami rentak pergerakkan kuda.
  • Cara turun dari kuda dgn selamat.


    2.3 Berenang

  • Kawasan paling dalam 1 meter.


    2.3.1 Objektif

  • wujud kerjasama dan hidroterapi
  • Peluang sama dgn murid yg normal


    2.3.2 Panduan Keselamatan

  • Ketidakuapayaan Fizikal
  • Ketidakupayaan Intelektual





TEORI PEMBELAJARAN

KONSEP PSIKOLOGI DAN PSIKOLOGI PENDIDIKAN

Konsep Psikologi.

  • KAJIAN SAINTIFIK TINGKAH LAKU MANUSIA DAN PROSES MENTAL
  • Whittaber William (1960) = Kajian saintifik tingkah laku dan aktiviti manusia.
  • Baron (1989) = Kajian saintifik tingkah laku manusia dan proses mental
  • Cambridge International Dict. = kajian saintifik mengenai cara manusia berfikir dan pengaruhnya terhadap tingkah laku atau pengaruh peribadi individu terhadap tingkah lakunya.


KONSEP PENDIDIKAN

  • Dewey : proses memperbaiki keadaan manusia.
  • Milton : Pendidikan menyeluruh membolehkan seseorg bertindak secara adil, terlatih dan bertimbangrasa dalam tugasan.
  • Langford: aktiviti yg mempunyai matlamat yg prktikal dan berbeza dari aktiviti yg mempunyai matlamat berdasarkan teori.
  • SATU PROSES LATIHAN DAN AKTIVITI UTK MEMBENTUK TINGKAH LAKU.
  • Pendapat Pendidik secara umum:
  • I - Bentuk persekolahan formal - aktiviti p&p dirancang oleh pakar
  • Ii - Proses perkembangan - Mental, fizikal, sosial dan emosi.
  • Iii - Proses berterusan - Peluang belajar sepanjang hayat
  • Iv - Proses bersepadu dan mencapai matlamat.


KEPENTINGAN PENDIDIKAN PSIKOLOGI

  • Menggambarkan, menerangkan, mengawal dan meramal tingkah laku
  • Sbg panduan penyediaan PnP
  • Tahu hubungan psikologi dan pendidikan
  • Dapat Memahami perkembangan murid
  • Dapat mengaplikasikannya dalam proses PnP.



FITRAH MANUSIA

Prinsip Pertumbuhan dan Perkembangan

U - Berlaku daripada umum kepada khusus.

R - Menunjukkan peningkatan kerumitan

B - Berlaku pada kadar yang berbeza

T- Mengikut tertib

A - Berlaku secara beransur - ansur

Konsep Pertumbuhan dan Perkembangan.

Pertumbuhan.

  • Perubahan Kualitatif - -boleh ukur
  • Perubahan fizikal.


    Perkembangan

  • Perubahan Kuantitatif dan kualitatif
  • Berlaku secara berterusan kepada manusia.

    Teori PerKembangan

  • Teori Kematangan Gesell
  • Perkembangan berlaku secara dalaman


    Faktor2 Mempengaruhi Perkembangan

  1. Kontrevesi baka dan persekitaran
  • Baka: perkemb. Diwarisi sejak lahir
  • Persekitaran - pengalaman sejak lahir


TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF PIAGET

- terdapat 4 tahap perkembangan


  1. Deria Motor
  2. Pra Operasi
  3. Operasi Konkrit
  4. Operasi Formal



  • Konsep Teori Piaget
  • Organisasi

    Proses berterusan menyusun maklumat dan pengalaman ke sistem atau kategori.

  • Adaptasi
    • Menyesuaikan diri dgn dua cara

r asimilorsi

\ akomodasi

  • Equblirasi : Proses penyesuaian.


TEORI PERKEMBANGAN PSIKOSOSIAL ERIKSON

  • Perkembangan individu berlaku pd bbrp peringkat dgn matlamat, kebimbangan, pencapaian dan bahaya.


Peringkat

Anggran umur

Ciri - ciri

Kepercayaan VS ketidak percayaan

0 - 1 1/2 tahun

  • Bayi menjalankan hubungan kasih sayang dan kepercayaan kepada pengasuh atau membentuk perasaan tidak percaya.

Autonomi VS malu/ ragu

1 1/2 tahun - 3 tahun

  • Kanak2 mengerah tenaganya utk perkembangan fizikal.
  • Boleh belajar mengawal tetapi mungkin membentuk perasaan malu atau ragu jika tidak diuruskan.

Inisiatif VS Perasaan Bersalah

3 - 6 thn

  • Kanak - kanak menjadi lebih mendesak tetapi bila melampau akan menimbulkan persaan bersalah.

Ketekunan Vs rendah diri

6 - 12 tahun

  • Mesti manghadapi pembelajaran baru atau terpaksa menghadapi perasaan rendah diri.

Indentiti VS kekeliruan Identiti

12 - 18 thn

  • Remaja mesti berjaya mencari identiti dalam kerjaya, peranan jantina, politidk dan agama.

Kerapatan VS Pengasingan

18 - 35 thn

  • Dewasa membina hubungan atau terasing

Generativiti VS Pemusatan Kendiri

35 - 60 thn

  • Stp jalan itk memuaskan hati dan menyokon generasi akan datang

Kesepaduan VS putus asa

60 - akhir hayat

  • Perasaan diterima oleh masyarakat atau kepuasan


TEORI PEMBELAJARAN BEHAVIORIS

TEORI PEMEBELAJARAN KOGNITIF

  • Pembelajaran berdasrkan persekitaran

TEORI PEMEBELAJARAN SOSIAL

Pelaziman Klasik (PAVLOV)

  • Ransangan baru timbul bersama dengan ransangan tak terlazim

    TEORI PEMBELAJARAN HUMANISTIK

  • Abraham Maslow dan Carl Rogers
  • Murid bermoivasi secara semulajadi utk belajar dgn syarat pengalaman pengalaman pndidikan adalah bermakna.


Pelaziman

Pelaziman Operan (Skinner)

  • Ransangan dgn ganjaran

TEORI KONSTRUKTISME

  • ilmu yg dibina adalah berdasarkan kepada interaksi sosial, alat budaya dan aktiviti yg membentuk pembinaaan dan pembelajaran individu.

Tuesday, August 12, 2008

Tajuk 1: PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
1.1 Definisi dan Konsep
· Murid PK memerlukan pendekatan berbeza mengikut kemampuan mereka.
· Peluang sama dengan rakan sebaya yang lain.
· Fasiliti yang sesuai dengan keadaan mereka.
1.2 Kepentingan
· Dapat meningkatkan aspek kehidupan murid PK :- perkembangan diri yg lebih baik ke arah kedewasaan yang mantap.
· Program Pend. Jasmani yg teratur dapat memberi sumbangan kepada kesesuaian pertumbuhan jasmani hinggah akhir hayat.
· PJK tempat murid2 ini meluahkan / mengekspresikan emosi.
· Menggalakkan perasaan harga diri serta menimbulkan imej diri positif.

1.3 Perancangan
· Penyertaan murid PK dan juga pengubahsuain yang sesuai dengan keperluan murid PK.

1.4 Perlaksanaan
· Mengikut kebolehan, keperluan dan tahap mana yang bersesuaian dengan persekitaran yg melibatkan aktiviti fizikal.
· Faktor2 yg boleh diambil kira dalam membina penyesuaian kanak2 kurang upaya:-

1.4.1 Menggunakan semua pancaindera.
. Teknik meransang sistem pancaindera.
. Terangkan secara verbal dan demo.
. Terangkan secara verbal, sentuh atau gerakkan anggota badan murid PK.

1.4.2 Gunakan Analisa Tugasan
. Format 'task analysis' perlu dipraktikkan
. Mulakan dengan pergerakkan pertama yang diperlukan dan aktiviti
. Beri klu yang membolehkan murid2 PK meneruskan aktiviti.

1.4.3 Uahsuai bahan
. Yang perlu dan sesuai.
. Bina sempadan kawasan
. Ubah halangan2 yg ada utk pergerakkan yg selesa.

1.4.4 Tempat
. Sesuai ikut keupayaan
. Kawasan selamat.
. Adil semasa pertukaran atau pemilihan tempat.

1.4.5 Masa Penglibatan
. Suaikan masa dengan keupayaan.
. Beri rehat.

1.4.6 Ubahsuai peraturan
.peraturan boleh ditukar
. Cth boleh berjalan wpun sepatutnya perlu berlari. Boleh menggunakan satu tangan dll.

1.4.7 Ubahsuai peralatan
1.4.8 Beli alatan keperluan khas
1.4.9 Mengawasi Keperluan perubatan
1.4.10 Mengubah suai cara pengajaran.

1.5 Garis Panduan
1.5.1 fokus kepada kemahiran yang perlu dibina
1.5.2 Hubungkait aktiviti latihan fizikal ini dgn acara semasa sekolah.
1.5.3 Sediakan perancangan mengikut kesesuaian individu.

TAJUK 2: AKTIVITI REKREASI
2.1 Perkhemahan

· Aktiviti luar yn memberi byk penegtahuan latihan dan pengalaman kpd seseorg. Merupakan penerokaan yang dialami seacara lansung oleh para peserta.
· Mestilah dilaksanakan melalui beberapa prosedur dan perancangan teliti :- penyusunan aktiviti, logistik, pengangkutan, keselamatan, kebajikan dll.

2.1.1 Tujuan Perkhemahan
1. Memberi latihan kecekapan pancaindera
2. Memberi pengalaman baru
3. Menikmati keindahan alam
4. Melatih semangat tabah dan sabar menghadapi kesusahan
5. Mempraktikkan sistem sekawan
6. Menanam dan menyburkan kegemaran

2.1.2 Kaedah Perkhemahan
1. Penerangan / Taklimat
2. Simulasi dan tunjuk ajar cara (Demo)
3. Perbincangan antara sekawan/sepasukan
4. Persembahan
5. Membuat laporan

2.1.3 Pemilihan Tapak Perkhemahan

1. Mudah mendapatkan bekalan air dan kayu
2. Mudah dihubungi dengan kenderaan
3. Mudah mendapat bekalan makanan
4. Kawasan yang bersih dan selamat
5. Hampir dengan penempatan dan mudah mendapat bantuan
6. Kawasan yang bercerun landai

2.1.4 Surat - menyurat / Borang Berkaitan
1. Surat kebenaran daripada JPN
2. Surat kebenaran ibubapa murid
3. Surat kebenaran ketua Kampung/penghulu
4. Surat meminta polis meronda dan mengawal kawasan kem
5. Surat kepada jurulatih/fasilitator
6. Surat jemputan kepada tetamu khas
7. Surat ucapan terima kasih/penghargaan
8. Borang kesihatan
9. Borang aduan


2.1.5 Akhir Perkhemahan
1. Tempat perkhemahan dibersihkan
2. Jika menggunakan bangunan org, eloklah memangil tuan punya utk melihat sebelum keluar
3. Pastikan murid - murid khas pulang ke pangkuan ibubapa
4. Surat terima kasih kepada orang luar.

2.2 Berkuda
2.2.1 Objektif Menunggang Kuda
· Menanam sifat yakin diri dan keberanian. Disiplin dan membentuk imej.
· Pendedahan kpd kehidupan luar. Boleh berinteraksi dgn masyarakat luar.
· Tanam sikap tanggungjawab dan menghormati.

2.2.2 keperluan Program Berkuda
· Membantu membentuk pergerakkan dan kekuatan anggota.

2.2.3 Bagaimana Program ini dijalankan
· Perkenalkan apa itu kuda. Ajar mendekati kuda dan tempat2 yang selamat berdiri dekat dgn kuda.
· Mengenali peralatan asas seperti pengekang, ladam, tali kekang, pelana, lilitan dan rakap.
· Cara - cara menaiki kuda dgn selamat. Bawa murid keliling arena utk memahami rentak pergerakkan kuda.
· Cara turun dari kuda dgn selamat.

2.3 Berenang
· Kawasan paling dalam 1 meter.

2.3.1 Objektif
· wujud kerjasama dan hidroterapi
· Peluang sama dgn murid yg normal

2.3.2 Panduan Keselamatan
· Ketidakuapayaan Fizikal
· Ketidakupayaan Intelektual
Posted by Picasa
Musim menuai dah tiba! Tuai sayur kangkung... memandang keadaan yang tidak mengizinkan untuk melibatkan semua murid ini menikmati musim ini, kami hanya memilih bebberapa orang murid dan hanya tiga orang murid iaitu Darlene, Shasa dan CT Khadijah selaku penjual sayur. Nampakknya mereka seronok melaksanakan jual - menjual ini walaupun tiba - tiba pula tidak bersuara apabila berhadapan dengan guru - guru perdana. Mungkin mereka agak tidak biasa dengan guru selain selain daripada guru - guru mereka sendiri.
Proses ini bermula dengan memetik sayur kangkung -------> membersihkan sayur -------> menimbang berat -----> mengikat ------> melabelkan harga (RM0.50 seikat) -----> JUAL -----> Mengira Pendapatan! RM 3.50 -----> Gaji ? Belum dapat...
Posted by Picasa

40808... Tak sabar lagi menunggu musim menuai...

Posted by Picasa
PROSESNYA......................



Bukanlah hari pertama kami berkebun di kebun serbah sederhana kami ini. Cuma baru hari ini dapat dirakamkan memori KERJA KERAS dan KERJASAMA kami. Terima kasih kepada Cik Lina kerana mampu membeli kamera dan sudi berkongsi kameranya.. hehehheheh... Untuk aktiviti KERJA KERAS dan KERJASAMA ini sudah kami rancangkan diakhir June lagi ..
Salam. Lama Aku tidak mengemaskini ruangan ini. Aku bukannya sibuk sangat untuk tidak mengemakini. Cuma Aku masih memikirkan dan mengumpul bahan informasi yang sesuai untuk Aku kongsikan dengan anda. Aku merasakan sudah menjadi tanggungjawab Aku untuk berkongsi sesuatu yang boleh Aku dan Anda manfaatkan. Adakalahnya bahan informasi yang Aku perolehi tidak ku publishkan kerana Aku takut. Takut kerana bahan itu bukan Aku punya yakni bukan hasil idea dan analisi Ku.
InsyaALLLAH lepas semua-semua perkara yang Aku jalani kini dan ilmu yang Aku sedang cari ini, Aku akan berkongsi semuanya dengan Anda. InsyaALLAH. Doakan Aku tenang menghadapi dan menjalani peperiksaan,Induksi dan BTN (18 Ogos - 16 September 2008).
Kepada rakan seperjuangan Ku KPLI-LPBS PKBP IPKent, sampai jumpa kawan Ku semoga tempoh sebulan pertemuan semula kita ini memberikan sesuatu yang amat bermanfaat bukan sahaja untuk kita malah untuk bidang yang kita ceburi ini..

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns