Wednesday, October 29, 2008

Tolong saya, bantu saya, saya budak baru belajar...
Pemelajaran atau Pembelajaran?
Mana satu yang salah ?
Atau dua - dua betul?
Tolong ya...
http://www.zoom-a.com/index.htm
Clip Video ni atas atas ihsan sendiri...
Aku dedikasikan kepada ALL MY BELOVED BOYS & GIRLS..
Tiada lain, Tiada bukan...
Aku hanya ingin menyatakan CeRiTa RaSa HaTi Ku..
Tiada kaitan dengan sesiapa.....
Kecuali kepada mereka...
Mereka yang rasakan diri mereka berkaitan....

Sunday, October 26, 2008

Source: http://www.youtube.com/user/jimiwiser

Monday, October 13, 2008

Saya dapat maklumat ini di.....
http://www.medicinenet.com/dyslexia/article.htm
Harap boleh kongsi2 denga rakan - rakan seperbidangan...
What is dyslexia?
What causes dyslexia? What are the different types of dyslexia?
What are the signs and symptoms of dyslexia?
What do parents do if they see these signs and symptoms?
How is dyslexia diagnosed?
What type of treatment is available for dyslexia?
Dyslexia At A Glance

Sunday, October 12, 2008

Washington, Mar 2 (ANI): Researchers at North Western University suggest that virtual peers or animated life-sized children that simulate the behaviours and conversation of typically developing children, may help prepare children with autism for interactions with real-life children.
The study led by Justine Cassell, professor of communication studies and electrical engineering and computer science and researcher Andrea Tartaro provides strong evidence proving that virtual peers can be useful in developing meaningful interaction among children with autism and real- world children.
The study involved six children with high-functioning autism between 7 to 11 years. They were asked to play during an hour-long session with a real-life child, and with a virtual peer named Sam.
The researchers then analysed the data collected during the session.
The findings revealed that children with autism produced more and more contingent sentences while talking to the virtual peer and the sentences were not increasingly contingent when they were paired with the real-life children.
Certainly were not saying that virtual peers make the best playmates for children with autism, said Tartaro.
The overall goal is for the children with autism to generalize the skills they learn in practice sessions with virtual peers to meaningful interactions with real-world children, Tartaro added.
The researchers believe that virtual peers have some distinct advantages over real-life children when it comes to practicing social skills as children with autism often like technology.
It interacts to us, said one child with autism upon first meeting a virtual peer.
Cassell believe children can be exposed to different behaviours by programming the conversation of the virtual peer.
We can program their conversation to elicit socially-skilled behaviour, and we can vary the way that they look and behave so children with autism are exposed to different kinds of behaviour, she said.
Cassell in collaboration with psychologist Miri Arie is developing assessment and intervention procedures that may give them a better understanding of peer behaviours of children with autism.
The preliminary study was presented at a meeting of the American Association for the Advancement of Science. (ANI)



Sources :


Saturday, October 11, 2008



Kanak-kanak yang hiperaktif
Daripada pengalaman saya selama 25 tahun berhubung masalah kanak-kanak,masalah hiperaktif tidak selalu ditemui di klinik kanak-kanak walaupun di negara maju seperti Eropah dan Amerika Syarikat.Keadaan ini dianggap sebagai masalah kesihatan mental yang paling kerap berlaku di kalangan kanak-kanak.
Kebanyakan kanak-kanak yang dikatakan terlalu lasak oleh ibubapa boleh dikawal dan didisiplinkan.Mereka semakin kurang lasak apabila usia mereka meningkat 8 tahun.Tetapi yang menyulitkan para ibubapa ialah apabila keadaan lasak ini menjadi tidak terkawal. Anak tak mendengar kata, asyik dengan aktivitinya,terlalu resah,tidak boleh duduk diam hampir dalam semua situasi (di tadika,di klinik,di kedai,di taman permainan)dan tidak boleh menumpukan perhatian kepada sesuatu aktiviti. Keadaan ini dikenali sebagai ‘Sindrom Hiperaktif’ atau ‘Attention Deficit’ atau ‘Hyperactive Disorder’.
Semakin negara kita menunjukkan kemajuan sosio ekonomi,serta proses ke arah urbanisasi yang pesat,masalah kanak-kanak yang tidak terkawal menjadi lebih ketara.Ini membayangkan bagaimana perkembangan jiwa kanak-kanak telah berjaya dicemari oleh pengaruh-pengaruh negatif daripada pemakanan,persekitaran, suasana keluarga dan masyarakat.Proses modenisasi telah mengubah gaya hidup masyarakat dan keluarga menyebabkan kendurnya kawalan terhadap bayi dan kanak-kanak.Ini telah menyebabkan mereka lebih terdedah kepada pencemaran yang boleh menjejaskan kesihatan kerohanian,mental dan juga fizikal mereka.
Kebanyakan kanak-kanak yang menunjukkan ciri-ciri sindrom hiperaktif lazimnya dibawa berjumpa para profesionalmenjelang usia 5 tahun.Mereka sudah terlalu kuat sehingga ibubapa mula cemas memikirkan bagaimana anak ini hendakmenyesuaikan diri di sekolah sedangkan tadika pun tidak mampumengawal dan melatihnya.Bagaimana pula masa depan mereka?

Lebih lanjut? Sila lawat web asal : http://www.hamidarshat.com/content/view/184/166/


KECERDASAN OTAK KANAK-KANAK
Soalan.
Tuan Doktor,
Saya telah mendengar tentang mengajar kanak- kanak berenang diperingkat awal yang mana ini akan meningkatkan tahap kecerdasan dan sikap berdikari kanak- kanak. Apa pendapat doktor?
Jawapan.
Puan,
Kecerdasan pemikiran dipengaruhi oleh pelbagai faktor. Faktor baka penting. Jika seseorang itu berketurunan dari orang- orang yang berilmu dan berakhlak murni, insyaallah mudahlah ciri- ciri ini membenih dalam jiwanya. Tetapi setiap individu boleh mengubah dirinya jika dia mempunyai azam yang kuat untuk mencapai matlamat yang diingininya. Dia mampu mengatasi faktor- faktor yang menyekat kemajuannya. Umpamanya walaupun keluarga, atau saudaramara yang terdekat tidak ada yang menunjukkan pencapaian yang diidamkannya kerana faktor kemiskinan, tidak mustahil baginya untuk berjaya menjadi seorang cendekiawan atau hartawan yang disegani.
Selain baka, faktor asuhan juga adalah pendorong kepada kecerdasan mental kanak- kanak. Ibu- bapa yang berakhlak mulia, mengasuh anak- anak mereka dengan baik serta memastikan yang segala keperluan anak- anak mereka dipenuhi, anak dididik,ditegur jika berkelakuan sumbang, diawasi supaya tidak terpengaruh dengan anasir anasir negatif
Semuanya ini memberi positif kepada perkembangan anak.
Makanan mempegaruhi pertumbuhan dan perkembangan fisikal, mental dan kerohaniah anak anak. Justeru itu makanan mestilah dari unsur yang bersih dan halal. Pemakinan mestilah seimbang untuk memenuhi keperluan fisikal, mental anak yang kian membesar. Tertib makan dan minum hendaklah dipupuk agar anak anak tidak menjiwai sikap rakus yang boleh menjejas pula kesihatan zahir dan batinnya. Didiklah mereka supaya kenal makanan yang baik dan mengamalkan kesederhanaan apabila makan dan minum ....


Wednesday, October 8, 2008




Salam..
Apalah nasib ni... bukan Aku menyesali nasib Aku..kerana Ku tahu banyak lagi yang macam Aku.. Bak kata KU kami tadi Masalah seluruh Malaysia... Itu ja? Bukan itu ja jawapannya... Tapi kenapa ia jadi masalah? Bukan kami tidak bersyukur apa yang ada ... cuma Kamu fikirlah... ini tahun 2008..kenapa masih ada lagi...eeerrgghhhh... Kami dah 18 bulan pemegang status GDL! Dalam tempoh 18 bulan itu kami ulang - alik tempat bertugas (Sekolah) dan IPG... 18 bulan Kami hidup dalam dua alam! Bukan nak mengira tapi toolonglah fikir...Kenapa 'perkhidmatan' untuk kami dibezakan dengan rakan - rakan lepasan KPLI sepenuh masa sedangkan kami diberi elaun yang sama rata...?
Sekarang kami berada dalam status yang kurang jelas... Ada diantara kami :
i. dipaksa ke sekolah
ii. nak ke x nak p sekolah suka hati..
iii. Mana - mana aja...
iiii. Tak payalah p sekolah, tunggu ja surat lantikann..nanti dah ada baru ke sekolah.. kesian kamu tiada duit..
Ada juga diantara Kami ke sekolah dengan relah hati... katanya.."siapa nak ajar murid Aku kalau Aku tak p sekolah ?" Allahuakbar...sungguh murni Si Kawan ini....
Ada yang pergi sekolah dengan separah berat hati.. ya lah...siapa nak bayar sewa rumah ? Nak bayar duit minyak? Makan minum? (Tak kisah sebenarnya jika Kami diberi kata dua kata yang kami akan diberi sara hidup atau diberi kata tiga kata yg mengatakan kami tak perlu pergi bertugas... kan bagus lagi pi toreh getah...hehheheheheh :-) ... )

Sunday, October 5, 2008

ABSTRAK KAJIAN PENYELIDIKAN 2006
Institut Perguruan Tuanku Bainun
____________________________________________
Pelaksanaan Program KPLI Mod LPBS Sekolah Rendah :
Satu Tinjauan Terhadap Permasalahan dan Cabarannya

MOHD KHALIL BIN MOHD YUSOFF &
NOOR MIZA BT ABDUL RAHMAN
Jabatan Ilmu Pendidikan
Institut Perguruan Tuanku Bainun


Kajian ini bertujuan meninjau permasalahan dan cabaran yang dihadapi oleh guru pelatih KPLI Mod LPBS dalam melaksanakan Program KPLI Mod LPBS di sekolah rendah. Aspek yang ditumpukan ialah (i) Kuliah / Masa (ii) Pengajaran dan pembelajaran (iii) Bebanan Tugas (iv) Jadual Waktu dan (v) Komponen Perancangan dan pelaksanaan (Menggunakan Borang PR1 dan PR2). Sampel yang dipilih seramai 12 orang yang terdiri daripada 4 orang guru pelatih, 4 orang guru pembimbing dan 4 orang pensyarah pembimbing. Rekabentuk kajian melibatkan pemerhatian, temubual dan analisis dokumen. Dapatan kajian menunjukkan guru pelatih menghadapi pelbagai masalah semasa mereka berada di sekolah seperti dalam aspek pengetahuan dan kefahaman terhadap P & P yang masih lemah, masalah peruntukan waktu mengajar, kuliah semasa cuti tidak banyak membantu, bebanan tugas yang banyak dan dilemma antara mengikuti kehendak sekolah (PPD / JPN) dan keperluan IPG. Di samping itu bimbingan pensyarah pembimbing didapati tidak banyak membantu. Guru pembimbing pula berasa rendah diri kerana kelulusan akademik mereka lebih rendah daripada guru pelatih KPLI. Terdapat juga pentadbir sekolah yang berasa tercabar dengan kehadiran guru pelatih KPLI dan memandang negatif kepada mereka. Permasalahan ini dikusutkan lagi kerana pentadbir sekolah sendiri kurang jelas tentang status guru pelatih yang ditempatkan. Akhirnya beberapa cadangan untuk menambahbaikkan pelaksanaan Program KPLI Mod LPBS di sekolah rendah dinyatakan.

Sumber : http://www.iptb.edu.my/rnd/abstrak06.htm

Saturday, October 4, 2008


Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns