Monday, March 30, 2009

Kehadiran ku amat dinantikan oleh ibu, ayah, abang dan kakak serta keluarga ku yang lain. Mereka menantikan aku bersama seribu harapan. Pelbagai persiapan yang telah ibu sediakan. Pelbagai perancangam yang ayah telah susunkan. Pelbagai nama sudah kakak senaraikan untuk ku. Pelbagai koleksi milik abang yang abang janjikan untuk diberikan kepada ku. Pelbagai hadiah yang keluarga ku fikirkan untuk aku.

Kehadiran ku sangat dinantikan.
Ibu ayah kakak abang dan keluarga sangat sayang aku. Akulah permata hati mereka. Akulah penambah seri rumah ayah ibu. Mereka sangat menyintai aku.
Hari - hari terasa begitu pantas. Aku bertukar dari comelnya seorang bayi kepada comelnya kanak - kanak yang sihat membesar. Kakak sangat teruja untuk berbicara dengan ku. Abang begitu teruja bermain dengan ku.
Masa terus mengijak tempoh panjangnya. Ibu ayah seakan merasakan sesuatu yang berbeza antara aku dengan kakak dan abang. Kakak dan abang seolah bertanyakan kenapa aku masih seperti yang dulu juga walau sepatutnya tidak.
Garis - garis risau ibu sudah mula terukir di dahi ibu.
Debaran dalam tenang ayah sudah menampakkan degupnya.
Kakak menanyakan kepada ibu mengapa aku tidak mempedulikan panggilanya.
Abang merasakan aku tidak berminat terhadap mainan pemberiaannya.
Seribu satu persoalan ayah ibu.
Seribu satu pertanyaan kakak abang.
Ayah Ibu semakin bimbang.
Apakah mereka akan memilki insan yang luar biasa dalam hidup mereka.Aku dikatakan luar biasa... Luar biasa atas dasar apa? Mungkin kerana aku berbeza dengan anak - anak ibu ayah yang biasa2 itu.
Benak Ibu ayah menjadi buntu.
Fikiran Kakak abang menjadi bingung.
Sehinggahlah persoalan mereka terjawab dengan masa dan ilmu serta pengalaman.

Akulah anak istimewa. Autisma.
******************************************
Tips mendidik anak autisma


Gambar adalah bahasa saya.
Kebanyakkan pengidap autisma adalah “visual thinkers”. Mereka berfikir dengan gambaran bukan dengan perkataan. Pemikiran mereka umpama kaset video rakaman yang bermain dalam imiginasi mereka. Gambar – gambar adalah bahasa utama mereka dan perkataan bahasa kedua mereka. Kata nama merupakan perkataan yang paling mudah untuk mereka pelajari kerana dengan kata nama mereka boleh menggambarkan perkataan tersebut. Untuk mengajar mereka perkataan “duduk” dan “berdiri”, guru seharusnya mendemonstrasikan perbuatan duduk dan berdiri. Adalah lebih baik juga sekiranya guru menunjukkan perkataan kad imbas “duduk” semasa duduk dan “berdiri” semasa berdiri.

Pendekkan arahan.
Mudahkan arahan. Kanak – kanak autisma memiliki masalah dalam mengingat semula satu – satu arahan yang panjang. Sekiranya kanak – kanak tersebut boleh membaca, tuliskan arahan tersebut di atas kertas. Kanak – kanak autisma juga sukar untuk mengingat nombor telefon kerana mereka sukar menggambarkannya di dalam minda.

Bakat melukis.
Kebanyakkan kanak – kanak autisma berbakat dalam melukis, seni dan program komputer. Bakat ini perlu diasah dan digalakkan untuk persediaan kerjaya masa depan mereka. Menggunakan bakat mereka ini dalam proses pembelajaran mungkin lebih memberi tumpuan kepada mereka untuk belajar.

Keasyikan / Obses
Kebanyakan kanak – kanak autisma taksub/asyik kepada satu – satu perkara seperti bermain dengan kereta mainan atau ‘membaca’ peta. Cara yang terbaik ialah menggunakan keasyikan mereka itu sebagai alat untuk memotivasikan mereka menyiapkan kerja sekolah. Sekiranya mereka berminat terhadap kereta mainan, gunakan kereta mainan semasa mengajar mereka membaca atau mengira. Baca buku yang berkaitan dengan kereta dan menyelesaikan masalah matematik dengan kereta mainan.

Pendekatan Visual yang Konkrit
Gunakan pendekatan visual yang konkrit dalam mengajar konsep nombor seperti mainan nombor. Contohnya set blok nombor yang pelbagai warna dan saiz.

Masalah Motor Tangan.
Kebanyakkan kanak – kanak autisma memiliki tulisan tangan yang sangat buruk. Ini kerana mereka mengalami masalah motor untuk mengawal tangan mereka. Untuk menghasilkan tulisan yang cantik dan kemas adalah sukar. Dan ini mengakibatkan kanak – kanak tersebut rasa kecewa. Untuk mengurangkan kekecewaan bantu mereka rasa seronok menulis dan biarkan mereka menaip di komputer. Itukan lebih muda...lagi pula zaman dah berubah.

Fonik dan Ingatan
Sesetengah kanak – kanak autisma lebih mudah belajar membaca dengan menggunakan fonik, dan sesetengah pula mudah belajar membaca menggunakan mengingat keseluruhan perkataan. Kanak – kanak yang mengalami masalah ekolalia sesuai menggunakan kad imbas dan buku bergambar dengan itu, perkataan tersebut disamakan dengan gambar. Adalah penting perkataan dicetak di muka surat yang sama dengan gambar. Apabila mengajar kata nama, kanak – kanak tersebut perlu mendengar perkataan yang anda katakan dan pada masa yang sama melihat gambar sepertimana perkataan tersebut. Contohnya anda menyebut “pisang”, perlu juga diperlihatkan gambar kad pisang. Begitu juga apabila mengajar kata kerja “lompat”, anda mesti melakukan perbuatan melompat dan menyebut “lompat’.

Saturday, March 28, 2009

Suara cacat ganggu hidup
Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA
Please click Here

Ramai yang tidak sedar mereka kemungkinan tergolong dalam kumpulan yang menghidap kecacatan komunikasi. Bagaimana mengenali masalah tersebut?
SELEBRITI seperti Tom Cruise dikenali kehebatannya di layar perak, manakala David Beckham di padang bola. Namun, kedua-dua selebriti ini mempunyai satu persamaan iaitu kecacatan komunikasi.
Ketika kecil Tom Cruise didapati tidak tahu membaca dan juga tidak mengenal huruf. Ibu bapa Cruise menyedari anak mereka masih tidak mengenal huruf dan membaca ketika berumur tujuh tahun.

Suami kepada Katie Holmes itu menghidap penyakit kecacatan komunikasi yang dikenali sebagai disleksia.
Bagaimana Tom Cruise berlakon, sedangkan beliau menghadapi kesukaran membaca? Setiap kali berlakon, seseorang akan membacakan beliau skrip. Beliau hanya mendengar dan menghafal skrip tersebut melalui pendengaran.
David Beckham pula memiliki suara yang agak halus. Melihat rupanya, siapa sangka beliau mempunyai suara yang agak tidak sedap untuk didengar.
Selain itu, kecacatan komunikasi juga melibatkan individu yang memiliki suara sengau, nyaring, garau, halus, gagap ataupun individu yang tidak tahu membaca.

Masalah itu turut dialami oleh seorang lelaki dari Pulau Pinang bernama Sham. Berusia 35 tahun, dia dilahirkan gagap. Dia hanya menyedari dirinya gagap apabila diejek oleh kawan-kawannya ketika sesi suai kenal bagi pelajar-pelajar tahun satu di Sekolah Rendah Kebangsaan di Bukit Mertajam, Pulau Pinang.
"Saya selalu diejek budak sekolah ketika itu. Memang saya berasa rendah diri. Ada yang menggelarkan saya si gagap," katanya yang mengingati semula peristiwa yang telah menjangkau 28 tahun itu.
Namun, Sham memberitahu, semua ejekan itu tidak melemahkan semangatnya untuk berjaya dalam pelajaran.
Anak ketiga daripada lima beradik itu berjaya melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah dalam bidang perniagaan di salah sebuah universiti tempatan di Kuala Lumpur.
"Selepas tamat belajar, saya memohon kerja di sebuah syarikat swasta tetapi tidak diterima walaupun saya layak. Alasan yang diberi kerana saya gagap.
"Saya sangat kecewa dan sedih. Pernah terlintas dalam hati kenapa semua ini terjadi kepada saya," katanya ketika ditemui di sebuah restoran di Bandar Tasik Permaisuri, Kuala Lumpur.
Selepas menganggur selama setahun, akhirnya Sham didatangi seorang kawan yang mengajaknya untuk membuka sebuah perniagaan jualan langsung.
"Sewaktu menceburkan diri dalam perniagaan jualan langsung, saya tidak mempunyai keyakinan. Bagaimana kita hendak meyakinkan orang untuk membeli sedangkan saya sendiri gagap.
"Pernah terjadi, semasa mula-mula berniaga, tidak sampai lima minit saya bercakap, orang dah ketawa," katanya yang berjumpa dengan tiga orang kenalan untuk menjual barangan kesihatan jualan langsung ketika itu.
Namun, semangat Sham tidak terhenti di situ. Walaupun dia tidak berjaya meyakinkan orang untuk membeli barangan tersebut, dia terus mencuba.
Akhirnya, berkat usaha dan semangat yang sentiasa membara, Sham berjaya dalam perniagaan jualan langsung.
Dengan duit hasil jualan langsungnya itu, dia mula menceburi bidang menternak lintah.
Lazimnya, kebanyakan penggiat jualan langsung akan mula berjinak-jinak dengan perniagaan sendiri untuk jaminan masa hadapan sementelah dia sudah berumah tangga dan dikurniakan dua orang anak.
Kini, Sham boleh tersenyum bangga dengan apa yang diperolehnya walaupun dilahirkan sebagai insan yang gagap.

Berwajah seakan-akan keturunan Cina dan memiliki kulit yang gebu, Lina, 28, dilihat sebagai seorang gadis yang cantik dan berpelajaran. Namun, kehidupan gadis ini tidak seindah yang dibayangkan.
Lina juga memiliki kecacatan komunikasi iaitu bersuara nyaring.
"Sudah tiga kali saya bercinta, tetapi gagal. Salah seorang bekas teman lelaki saya pernah mengatakan saya memiliki suara yang bingit terutama apabila kami bergaduh," kata gadis yang berasal dari Kelantan ini.
Malah, menurut gadis yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Kepujian Kimia dari salah sebuah universiti tempatan ini, kawan-kawan serumahnya juga tidak memberikan layanan mesra terhadapnya.
"Kawan saya sendiri bersikap memulaukan saya. Selama dua tahun tinggal serumah dengan mereka, saya tidak sedar rupanya ada perbuatan saya yang tidak disukai mereka.
"Terutama apabila menonton cerita seram di kaca TV bersama kawan-kawan. Setiap kali babak seram muncul dengan spontan saya akan menjerit.
"Malah, jika jalan cerita yang dipaparkan tidak begitu menarik minat, saya akan bising dan bertanya kenapa dia boleh mati? Kenapalah perempuan itu bodoh sangat hendak lelaki macam ini," katanya yang memberi beberapa contoh cerita yang ditonton olehnya bersama rakan-rakan serumah.
Kecacatan komunikasi terjadi disebabkan seseorang itu mengalami kecacatan pada peti suara mereka.
Tambahnya, kadangkala jika marah atau terlalu gembira, Lina juga tidak dapat mengawal lontaran suaranya yang terlalu nyaring.
"Seorang teman memberitahu, saya mempunyai suara halus tetapi nyaring ketika berbual. Malah, dia memberitahu lontaran suara saya sentiasa dalam nada yang tinggi," katanya ketika ditemui dirumah sewanya di Bandar Tasik Permaisuri, Kuala Lumpur.
Kini, dia lebih berhati-hati saat ingin melontarkan suaranya apabila bercakap dengan kawan-kawannya mahupun orang ramai.
Jenis-jenis kecacatan komunikasi
"PENYAKIT bahasa dan pertuturan dikenali dengan berbagai-bagai istilah seperti kelemahan komunikasi manusia, kecacatan bahasa dan pertuturan atau patologi bahasa.
"Tetapi fenomena itu merupakan satu masalah komunikasi yang melibatkan sama ada bahasa atau pertuturan atau kedua-duanya sekali dalam kalangan para penghidapnya," kata Abdul Rahim Mat Yassin, 54, pensyarah bidang Kecacatan Komunikasi Manusia di Universiti Malaya (UM).
Jelasnya, kejadian seumpama itu boleh berlaku secara semula jadi atau melalui perolehan. Sebagai contoh, mengalami kecederaan di otak sebelah kiri dalam kemalangan atau mengalami strok.
"Bagi individu yang memperolehnya secara semula jadi pula, sesetengah teori memberitahu, ia terjadi disebabkan keturunan atau semasa bayi dalam kandungan," katanya kepada Kosmo! ketika ditemui di Fakulti Bahasa dan Linguistik UM.

Tambahnya, terdapat beberapa kategori fenomena penyakit ini (kecacatan komunikasi). Antaranya ialah kecacatan artikulasi, kecacatan bahasa, kecacatan suara, kecacatan pembelajaran dan kecacatan kelancaran.
"Kecacatan artikulasi adalah apabila seseorang individu itu bercakap tetapi butir-butir percakapannya tidak difahami. Sebagai contoh pemesongan, pengguguran atau penambahan bunyi dan juga ayat.
"Kecacatan bahasa pula merujuk kepada individu yang kerap melakukan kesalahan tatabahasa. Malah pemahaman individu itu juga lain daripada pemahaman yang sepatutnya," katanya yang menerangkan lebih lanjut mengenai kecacatan komunikasi.
Abdul Rahim atau mesra dipanggil Masrimie yang berasal dari Kuala Krai, Kelantan juga memberitahu, bagi kecacatan suara pula, penghidapnya tergolong dalam kalangan individu yang memiliki suara parau, halus, nyaring yang tidak bersesuaian dengan umur dan jantina.
"Bagi kes Tom Cruise, beliau memiliki kecacatan pembelajaran atau disebut disleksia iaitu masalah dari segi mengenal huruf, menulis mahupun membaca. Individu seperti ini normal, malah memiliki keistimewaan dari segi menghafal.
"Akhir sekali kecacatan kelancaran. Mereka ini tergolong dalam kalangan individu yang gagap atau bercakap terlalu laju," katanya
Adakah kecacatan ini boleh diubati?
"Kecacatan komunikasi boleh dipulihkan bergantung kepada jenis kecacatan dan juga tahap keterukan yang dialami. Bentuk-bentuk latihan seperti mengawal peti suara dan juga bukaan peti suara boleh dilakukan," katanya.
Abdul Rahim memberitahu, jika ia melibatkan kecacatan suara atau kecacatan kelancaran yang teruk, ia tidak boleh dipulihkan dengan cara latihan.
"Peti suara itu hanya boleh dibetulkan melalui pembedahan," katanya.

Thursday, March 26, 2009

April has come. New day has come... Day for autisme...

The United Nations General Assembly has designated April 2 as World Autism Awareness Day.. and this year is the second World Autism Awareness Day.

On December 18, 2007, the United Nations General Assembly adopted resolution 62/139, tabled by the State of Qatar, which declares April 2 as World Autism Awareness Day (WAAD) in perpetuity. Her Highness Sheikha Mozah Bint Nasser Al-Missned, Consort of His Highness Sheikh Hamad Bin Khalifa Al-Thani, the Emir of the State of Qatar, supported the campaign for a World Autism Awareness Day through the current 62nd UN General Assembly Session, garnering consensus support from all United Nations Member States.


This UN resolution is one of only three official disease-specific United Nations Days and will bring the world's attention to autism, a pervasive disorder that affects tens of millions. The World Autism Awareness Day resolution encourages all Member States to take measures to raise awareness about autism throughout society and to encourage early diagnosis and early intervention. It further expresses deep concern at the prevalence and high rate of autism in children in all regions of the world and the consequent developmental challenges.

World Autism Awareness Day shines a bright light on autism as a growing global health crisis. WAAD activities help to increase and develop world knowledge of the autism epidemic and impart information regarding the importance of early diagnosis and early intervention. Additionally, WAAD celebrates the unique talents and skills of persons with autism and is a day when individuals with autism are warmly welcomed and embraced in community events around the globe.


By bringing together autism organizations all around the world, we will give a voice to the millions of individuals worldwide who are undiagnosed, misunderstood and looking for help. Please join us in our effort to inspire compassion, inclusion and hope.


Pls click HERE for more information

Monday, March 23, 2009

Ada orang berkata di sinilah bermula kehidupan mu...
Namun aku berkata kehidupan ku bukan bermula di sini...
Kehidupan ku sudah bermula sejak aku dalam kandungan ibu ku..
Pelbagai asam garam madu gula sudah aku lalui..
Dan aku yakin aku harus laluinya lagi cuma di zaman yang berbeza..
Di sini hanya permulaan untuk sebuah cerita hidup yang baru
lanjutan sebuah cerita hidup yang lalu..
Semoga aku semakin kuat meneruskan kehidupan ini....
Kehidupan zaman ini..
Yang hanya mereka yg kuat boleh bertahan..
Kehidupan yg hanya mereka punya kuasa & pangkat boleh memerintah..
Kehidupan yang hanya mereka punya EGO boleh TEMBERANG..
hehehheheh...Janganlah marah yer....kalau terasa....
****aku bukan nak minta puji...
cuma minta dihormati sebagaimana yang sepatutnya...

Sunday, March 22, 2009

Membaca artikel kosmo hari ini membuatkan saya teringat semasa belajar dulu. Jika dahulu bebanan hanya kepada tugasan akademik yang sememangnya wajib untuk disempurnakan pada dateline yang ditetapkan. Tekanan hanya wujud apabila tugasan tersebut hampir pada date linenya dan aku masih dengan tugas - tugas lain.
Dalam menyiapkan tugasan. Berurusan dengan manusia adalah perkara yang menambahkan lagi tekanan apa lagi bila tidak dapat seperti mana yang dibayangkan atau manusia itu tidak setaraf sepertimana "nama" yang dibawanya. Kalau bekerja dengan mesin mudah saja aku melepaskan tekanan. Komputer hang aku restart tak pun aku ketuk - ketuk. Printer buat hal, tunggang tebalikkan sehingah ia berfungsi semula. Kalau manusia? Baik buat kerja sendiri.... Tak pun telan liur ja dan aku berdoa andai aku di status mereka suatu hari nanti aku tidak akan menyusahkan hidup orang lain. Kalau manusia ? Argh....biarkan dia dengan labi - labinya... kerana bukan semua yang "sukar" seperti mereka. Kerja kumpulan, pelbagai fiil pelbagai emosi, pelbagai kemahuan...semuanya mematangkan.
Dulu... Time study bolehlah lepaskan tension belajar dengan join aktiviti kampus yang lainnya. Tak dapat jadi pemain bola jadi tukang pungut bola pun jadi. Tak dapat join band group jadi tukang kasi sedia pentas pun tak pa. Tak dapat jadi pembaca sajak Hari Merdeka jadi tukang kasi sedia mikrofon pun jadilah.... Semuanya seronok dilakukan walaupun adakalanya perlu "diperintah - perintah" oleh junior...yang penting kita tahu di kita sedang bertugas dan masing - masing faham akan spek tugas masing2.
Duuuuuulu...seronok sangat..
Itu duuuuuulu.. Apabila di alam kerja. Pernah berada dibawa dua bos sebelum ini. Satunya menyakitkan dan hati tidak gembira. Sakit kerana dituduh walaupun bukan aku tetapi rakan lain namun org kata cubit paha kiri, paha kanan terasa. Tidak gembira kerana mengharapkan sesuatu sikap yg profesional ekoran drpd jawatan dan akademik yang dipegangnya... Marah tak tentu pasal. Tak malu kah marah2 org tanpa berfikir? Ish222... Aku dan teman2 berdoa andai kami sudah ada jawatan sprtnya takpun jwtn setaraf degree ni, jauh2kanlah sikap macam tu memalukan diri sendiri tanpa sedar.
Itu duuulu.. Kerja dengan Mr. C ni membuatkan aku seditkit yakin pada diri walaupun gaji setaraf dengan gaji lulusan SPM. Confident to speak in Inglish. Yang bestnya confident to be myself.... Yah..terima kasih apek.. Keyakinan aku wujud kerana kau memberi aku kepercayaan memberi aku peluang untuk menyatakan keperluan kerja, menyatakan perkara - perkara yg boleh menganggu tugas aku.. Walau kerja - kerja aku banyak tekanan kau tidak menambahkan tekanan lagi.
Bukan aku nak berkata apa... ini pengalaman. pengalaman ini juga disahkan oleh beberapa rakan aku yg pernah bekerja dengan dua kaum yg berbeza. Amat berbeza bekerja dengan dua kaum yg berbeza ini. Walaupun mereka agak kedekut untuk memberi gaji yg banyak, namun mereka tidak kedekut ilmu dan yang penting kepercayaan yang diberi.

Kini...mungkin ini bukan yang dihajati namun ini sudah takdir pilihan yang dipilih untuk aku. Perkara dalam artikel kosmo hari ini pernah kami bincangkan semasa belajar duuuuuulu. Burnout in teachers profession kalau tidak silaplah tajuknya. Burnout = tekanan yang melampau - lampau. Kenapa guru? Kerana guru adalah multifunction!!!! Cuba renungkan. Tolaklah tanggungjawab guru sebagai isteri, ibu, adik atau kakak dlll kerana pekerjaan lain pun punya keluarga. Renungkan. Di sekolah guru bukan cuma pengajar. Dialah tukang cat, dialah setiausaha, dialah pendaftar, dia tukang bagi markah, dia tukang jaga bunga/kebun, dialah YANG MENURUT PERINTAH. Bagaimanapun HIDUP HARUS DI TERUSKAN...
Harap2 artikel ini boleh membuka mata dan minda kita. Usah terperangkap dengan tekanan ciptaan manusia.......Kalau tak mampu kata tak mampu bukan tolak mentah2 nanti org cop tukang bagi alasan. Yang suka bagi label2 tu, kita tidak tahu penghujung hidup kita, di mana kita akan berada di suatu masa nanti so, berpada ketika mencop / melabel . Yang suka memilih suka - suka tu, kurang2kanlah...nanti org takut nak bertembung nanti kena pilih pulak...
Untuk aku yang lemah dan masih muda mentah ini. Tarik nafas dalam2..kira sampai tiga....hembus..... Hadapi dengan senyuman apa yang terjadi biar terjadi....hehehheheheheheheheh..
Yg diatas tu cuma rasa hati berdasarkan pengalaman... JOM RUJUK di SINI untuk keterangan yang lebih FAKTA. Semoga membantu diri kita untuk membantu orang lain.
***aku kalau bekerja dalam tekanan yang "tidak sepatutnya" membuat kerja tu serba tak jadi...***

Saturday, March 21, 2009

What is Special Olmpics? Apa itu Special Olympic?
Special Olympics merupakan sebuah organisasi yang ditubuhkan khusus untuk membantu golongan kurang upaya intelektual untuk membangunkan keyakinan diri, kemahiran sosial dan potensi diri mereka. Antara lain aktivit organisasi ini ialah menganjurkan Special Olympics World Games yang diadakan dua tahun sekali berselang dengan Summer dan Winter Games.


Hehehehe... Aku bagi pengenalan sahaja ya... Maklumat lain dihujung jari ba.. so rajin2lah tanya Mr. Google..... link kat sini dan sini

*** Second time attend SO Meeting 21 mac 2009... Banyak aktiviti yang telah dirancang. Bagi aku bagus juga ada SO ni..coz apa yg aku perhatikan, selama aku involve dalam dunia PK ni, aktiviti sukan yang dirancang / dianjur untuk murid2 PK samada peringkat daerah atau peringkat negeri amatlah kurang melainkan aktiviti yg dianjurkan oleh SO KK / SO Sabah. Tahniah utk sukarelawan SO.***

Friday, March 20, 2009

http://www.worlddownsyndromeday.org/


Hari Sindrom Down Sedunia

Oleh Profesor Madya Dr. Sharifah Zainiyah Syed Yahya
Presiden Persatuan Sindrom Down Malaysia

BUAT kali ketiga, penduduk di Malaysia dan seluruh dunia bakal menyambut Hari Sindrom Down Sedunia yang diraikan pada 21 Mac setiap tahun. Uniknya, tarikh tersebut diambil bersempena nama lain bagi sindrom tersebut iaitu trisomy 21 ('tiga' set kromosom ke-21).

Sambutan tahun ini juga penuh bermakna bagi Persatuan Sindrom Down Malaysia (PSDM), yang kini berusia lapan tahun, dan ahli-ahli dengan Sindrom Down yang bakal menikmati kualiti pendidikan yang lebih baik melalui Program Khas Bermasalah Pembelajaran (PKBP) di sekolah-sekolah aliran perdana.

PKBP bakal dilaksanakan melalui Pelan Tindakan, Program Peningkatan Kualiti Pendidikan Murid Sindrom Down, yang telah dibentangkan Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia kepada Ahli Majlis PSDM dan lapan ahli-ahli gabungannya dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Terengganu dan Sarawak dalam satu mesyuarat pada 2 Mac lalu.

Kandungan pelan tindakan tersebut telah dibangunkan bersama oleh pegawai-pegawai dari Bahagian Pendidikan Khas dan Ahli Majlis PSDM sendiri pada 2008.

Sememangnya kami di Persatuan Sindrom Down Malaysia serta semua ibubapa kepada anak-anak dengan Sindrom Down di seluruh Malaysia amat berterima kasih kepada semua pihak yang bertanggungjawab dan berusaha keras dalam memberi peluang pendidikan dan latihan kepada murid-murid dengan Sindrom Down di seluruh negara melalui inisiatif murni ini.

Seikhlas hati kami berpendapat pegawai-pegawai di Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia amat prihatin dan percaya kesemua golongan sasar akan diberi peluang yang saksama untuk menikmati dan menyertai sistem pendidikan negara.

Ini dilihat hasil inisiatif bahagian berkenaan membina perhubungan pintar dengan pelbagai agensi kerajaan serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti PSDM.

Melalui pelan tindakan tersebut, diharapkan kanak-kanak dengan Sindrom Down di seluruh negara kini dapat menikmati peningkatan kualiti dalam sistem penyampaian pendidikan khas.

Ini seterusnya membolehkan kanak-kanak ini menikmati kualiti hidup yang lebih baik kelak kerana pendidikan akan mengubah nasib serta masa depan seseorang individu, tidak kira sama ada mereka kurang upaya ataupun tidak.

Dengan itu, marilah kita meraikan Hari Sindrom Down Sedunia 2009 pada 21 Mac ini dengan penuh kesyukuran dan harapan untuk masa depan anak-anak yang lebih cerah dan terbela.
Utusan: Kesihatan/15 mac 2009
****Mungkin ramai diantara kita tidak tahu akan ada satu hari yang indah bagi mereka ini, SERIBU WAJAH****

Sunday, March 15, 2009


7 Mac 2009 (Sabtu) yang lalu, seramai 15 orang murid beragama Islam pendidikan khas sekitar Kota Kinabalu yang memenangi pertandingan mewarna poster Kami Cinta Rasulullah telah hadir ke Majlis Program "Kami Cinta Rasulullah s.a.w" sempena Sambutan Maulidur rasul s.a.w peringkat Negeri Tahun 1430H/2009M di Dewan Hadhari, Masjid Bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. Majlis ini dirasmikan oleh Y.B Datuk Hj. Nasir Tun Hj. Sakaran, Menteri di Jabatan Ketua Menteri merangkap Pengerusi Jawatankuasa Induk, Sambutan Maulidur Rasul s.a.w Tahun 1430H/2009M Peringkat Negeri Sabah.

Dengan kesempatan yang diberi ini (menggantikan Ustazah A), saya berpeluang berkenalan dengan ibubapa murid dari sekolah lain selain bertemu semula dengan ibubapa bekas murid SKBP.
Saya amat terharu dan bersyukur dengan sokongan ibubapa murid pendidikan khas ini yang begitu supportive terhadap apa - apa program yang dianjurkan oleh anak mereka. Aktiviti sebegini sebenarnya baik untuk mempertingkatkan kemahiran interaksi dan sosial murid - murid pendidikan khas. Ini kerana mereka berpeluang terlibat sama dalam progam - program yang dianjurkan oleh masyarakat luar dan masyarakat juga mengenali mereka dan bisa menerima mereka.
Semoga sambutan dan sokongan ibubapa ini tidak berhenti pada hari tersebut. InsyaAllah banyak lagi program seumpama ini akan dianjurkan yang memberlukan keterlibatan kanak - kanak istimewa ini.
******* Ya Allah semoga anak - anak ini sentiasa dalam keadaan sihat sejahtera. Semoga kasih - sayang aku terhadap mereka tidak akan luntur hanya kerana tekanan orang dewasa disekililing ku.. Bantulah aku membina kasih ini..Bantulah aku menyemarak sayang ini..Bantulah aku memperkasahkan cinta ini...

Saturday, March 14, 2009

Menatap indahnya sebuah senyuman di wajahmu membuatkan aku terdiam dan terpaku..

Aku tahu senyuman mu terbit dari hati suci mu yang mungkin tiada juga kau sedari....

Kami mendoakan dan mengharapkan agar senyuman mu itu terus mekar....
Mekar dengan harumnya....


Bidang Kerohanian dan Pendididkan Moral Kelas Pendidikan Khas, SKBP telah mengajurkan Program Jualan Amal Barangan Terpakai pada 2 - 6 Mac 2009. Barangan terpakai ini hasil derma guru - guru, ppm dan ibubapa murid pendidikan khas serta guru - guru perdana SKBP. Barangan terpakai ini adalah apa sahaja barangan yang masih elok namun tidak digunakan lagi tetapi sayang untuk dibuang. Program ini bertujuan untuk mengutip derma untuk 2 orang murid pendidikan khas yang buat masa ini sangat memerlukan sokongan motivasi dan material. Arifin Sitin; terlibat dalam kemalangan jalan raya pada Disember 2008. Radzmah Yusri perlu menjalani pembedahan jantung pada bulan Mei 2009. Hasil jualan dan derma perseorangan akan di bahagi kepada dua murid tersebut.


Program ini amat berjaya mencapai matlamatnya.

Murid - murid pendidikan khas diberi peluang untuk melayan pembeli yang terdiri daripada murid - murid perdana dan juga guru dan staf SKBP.
Program sebegini memberi pendedahan kepada murid - murid pendidikan khas ini berinteraksi dengan rakan dan guru - guru selain selain rakan dan guru di pendidikan khas. Selain itu inilah antara alternatif pembelajaran untuk merasakan proses jual - beli.



Lawatan 1: 13 MAC 2009 (Jumaat)


Selepas solat Jumaat, kami telah melawat ke rumah Ipun untuk menyerahkan hasil derma wang ringgit, hamper dan bahan makanan harian. Semoga dengan usaha ini dapat meringankan sedikit beban keluarga ini. Semasa lawatan ini, Ustzah Asma selaku ketua rombongan memberi sedikit kata dua berkenaan program yang telah kami laksanakan untuk kutipan wang derma ini. Upacara tahlil untuk Ipun juga diadakan yang diketuai oleh Ustad Yaharuddin.

Dalam kami bersembang berkenaan keadaan kedua - dua anaknya dan perancangan masa depan mereka, kami dikejutkan dengan berita bahawa ayah kepada kedua - dua murid kami ini telah meninggal 3 hari yang lalu (selasa). Oleh sebab itulah Ipun keluar hospital walaupun Ipun perlukan rawatan di hospital untuk 4 bulan lagi.. Dan oleh sebab itulah Rizwan tidak hadir ke sekolah untuk beberapa hari ini.

Dalam keadaan sayu, Si Ibu memberitahu yang dia belum tahu nak buat apa. Tapi yang pasti dia perlu bekerja untuk menampung hidup mereka tiga beranak. Ini kerana, kehidupan mereka sebelum ini banyak bergantung kepada arwah suaminya. Kami cuba membantunya mencari pekerjaan yang tidak memerlukannya berpisah dengan anak - anaknya atau memisahkan kedua - dua adik - beradik tersebut.

Diakhir lawatan, Ustad Y memberi sedikit tazkirah yang lebih kurang menyatakan bahawa "apa yang berlaku adalah cubaan daripada Allah dan kita perlu tempuhinya..bersabar dengan cubaan itu,........." .

Wednesday, March 11, 2009

Apakah yang akan terjadi jika kita TERlalu memikirkan kebarangkalian?
Apakah yang akan berlaku jika kita TERlalu berhati - hati ?
Apakah yang akan berlaku jiak kita TERlalu memikirkan...?
Memikirkan dengan KETERLALUAN adakalanya membuatkan :-
- Kita bekerja dalam tekanan melampau
- Kita tidak seronok dalam bekerja
- Kita tidak selesa melaksanakan tugas
- Kita bekerja dengan teragak - agak
- Kita sering memikirkan sesuatu yang tidak pasti.
Maka dengan itu..
- Apa yang kita fikirkan sesuai tidak sesuai baginya
- Apa yang kita fikirkan perlu...perlu difikirkan semula
- Apa yang kita hampir lakukan, terbantut..
- Apa yang hampir kita sempurnakan, dialihkan kepada org lain..
- Apa yang kita boleh lakukan sendiri, perlu menunggu keputusan darinya...
Apa akan jadi?
- Jadilah kerja itu begitu - begitu aja..
- Jadilah kerja itu kerja orang lain..
- Jadilah kerja itu lama untuk disempurnakan..
- Jadilah kerja itu kerja yang LEBIH BAIK agaknya..

Menjadi guru pendidikan khas bukanlah sesuatu yang mudah seperti mana yang dilihat oleh sesetengah orang. Pelbagai risiko "pantang larang" perlu dihadapi oleh guru - guru ini bagi mengelakkan sebarang perkara buruk berlaku. Kecederaan dikalangan murid pendidikan khas merupakan antara perkara yang amat dikhuatiri. Dan kes ini akan menjadi "kalut" sekiranya semua pihak tidak memahami atau tidak mahu memahami situasi di pendidikan khas. Akhirnya guru dipersalahkan tanpa sebarang pembelaan...(palis -palis)....

Sebagai seorang guru pendidikan khas, kami sedaya upaya perkara tersebut dielakkan namun, malang tidak berbau. Orang kata "siapalah mahu membunuh diri sendiri". Kita sudah tahu perkara itu salah, mengapa perlu dibiarkan pulak kan... Disiplin dan pengurusan tingkah - laku murid InsyaAllah dalam kawalan guru pendidikan khas. Namun, adakalanya mata, tangan, mulut dan kaki guru tidak terdaya untuk mengawal 100% dan perlu memastikan ianya sentiasa dalam keadaan "sempurna".

Berdasarkan pemerhatian, hubungan dan komunikasi yang baik yang sedia wujud dikalangan guru dan ibubapa dilihat merupakan jalan yang terbaik untuk memastikan isu - isu seperti kecederaan ini tidak menjadi isu yang perlu diperbesarkan atau diperpanjangkan. Komunikasi dan hubungan yang baik mampu mengelakkan sikap prejudis dikalangan ibubapa terhadap guru / ppm dan sebaliknya. Oleh itu, dengan mudah satu - satu kes / isu di sekolah boleh dibincang secara baik dan rasional.

Monday, March 9, 2009

MySpace Generators

Tahniah kepada rakan - rakan KPLI Mode LPBS Ambilan Mac 2007 sempena konvokesyen pada 10, 11 dan 12 Mac 2009 di KPM, Putrajaya.
Maaf apakan daya... ada orang kata, Kenapa tak p? kan di IPlah permulaan kerjaya kamu..kamu kena raihkannya...kena hargai dengan menghadiri hari Konvo itu.. Aku hanya mampu tersenyum.. kalau aku beritahu sebab musabab nanti rasa diri ini minta simpati.. Aku dah muak dah menjelaskan kepada mereka2 (aku tak salahkan mereka) lagi2 mereka2 yang selalu bertanya "bila nak belanja?" "Bila nak bawa keta baru" ... wargh....rasa kesian diri ini...dah masuk bulan 3 2009 soalan masih sama untuk jawapan yang sama..sapa tak heran kan..... Huh...tak palah terlepaslah aku segala beban kerja walaupun ada terasa diri ini tidak dipercayai...??????.....

Setelah apa yang telah kita lalui, laluilah hari bersejarah ini sebagai kenangan terindah anda. Kerana aku tak mampu menjadikannya yang terindah dalam kenangan Ku. Aku hanya mampu semoga semuanya berjalan dengan baik dan anda rasa gembira pada hari itu. Kepada rakan seperjuangan yang pantas dan laju....selamat menghadapi temuduga SPP 26 Mac 2009 ini.. Tahniah kerana anda diKurniakan jalan yang mudah dan pantas melebihi kami2 ini....


Apapun biarlah aku menceriakan diri ku dengan memaparkan gambar konvo doulu - doulu kala ini....

Sunday, March 8, 2009


Send a Dozen Roses at BlingPixie.com

Saturday, March 7, 2009

Definisi Orang Kurang Upaya ( OKU )
"OKU adalah seseorang yang memunyai kekurangan jangka panjang dari segi fizikal, mental, intelektual atau deria yang apabila berinteraksi dengan pelbagai halangan, boleh menyekat penyertaan penuh dan berkesan mereka dalam masyarakat." (AKTA OKU 2008).
Kategori OKU
Orang Kurang upaya diklasifikasikan kepada enam kategori:
1. Kurang upaya penglihatan
2. Kurang upaya pendengaran
3. Kurang upaya anggota
4. Cerebral palsy
5. Masalagh pembelajaran ( Autisme, ADHD/ADD, Down Syndrom, lembam dll)
6. Lain - Lain
Pendaftaran OKU
Objektif
  • Untuk mengetahui bilangan sebenar taburan OKU di negara ini.
  • Untuk mengenalpasti bilangan OKU mengikut jenis - jenis kecatatan
  • Untuk merancang kesesuaian program - program latihan, pendidikan dan pemulihan bagi golongan kurang upaya
  • Untuk menyediakan kemudahan - kemudahan yang bertepatan dengan keperluan OKU

Warna Kad Kenal Diri OKU

  • Fizikal - Hijau
  • Pendengaran - Ungu

  • Penglihatan - Biru

  • Masalah Pembelajaran - Kuning

  • Cerebal Palsy (Spatik) - Merah Jambu

  • Lain - lain - Coklat / Oren

Kad Kenal Diri OKU : Setiap OKU yang berdaftar dengan JPKAS akan di keluarkan kad Kenal diri. Tujuan KAD OKU :

  • Pengenalan diri
  • Memudahkan OKU mendapatkan perkhidmatan

Kemudahan / Keistimewaan untuk OKU

1. Kemudahan Pendidikan

  • Elaun RM150 sebulan bagi pelajar sekolah rendah dan menengah
  • Elaun RM300 bagi pelajar IPT
  • Pengecualian bayaran pendaftaran pelajar pekak bagi latihan kemahiran kementerian pelajaran
  • OUM ; Potongan 75% yuran pengajian

2. Pengecualian Bayaran Rawatan Perubatan di Hospital Kerajaan

  • Bayaran wad Kelas 3
  • Bayaran Pakar
  • Bayaran Ubat

3. Pelepasan Cukai Pendapatan

  • Pelepasan cukai sebanyak RM5000 kepada pembayar cukai yang mempunyai anak OKU
  • Pelepasan cukai tambahan RM6000 kepada OKU dan RM3500 kepada pasangan yg OKU
  • Pelepasan cukai sehinggah RM5000 bagi membeli alat - alat khas OKU
  • Pelepasan cukai tambahan RM4000 untuk anak OKU yg mengikuti kursus di IPT

4. Pengecualian Cukai Jalan; Dengan Syarat;

  • Kereta, van dan motosikal nasional sahaja
  • Berdaftar dengan JKM
  • Pengecualian kepada pemohon sahaja
  • Sebuah kenderaan dalam satu masa
  • Memiliki lesen memandu yang sah

5. Kemudahan Pengangkutan

  • Tambang konsesi 50% - KTMB, Transnasional, Rapid KL, Penerbangan Malaysia (MAS)

6. Pengecualian Bayaran

  • Dokumen Perjalanan
  • Kad Pengenalan

7. Pengecualian Duti Import dan Cukai Jualan

- Bagi semua peralatan direka khas untuk kegunaan OKU seperti kerusi roda, alat pendengaran dll.

8. Jagaan dan Pemulihan di Institusi

  • Taman Didikan Kanak - kanak Kurang Upaya (TDKKU) ; Sembulan, Tawau & Sandakan di Sabah.
  • Kompleks Pemulihan Orang Kurang Upaya Kimanis (KPIKU) ; Pusat Khidmat Kanak-kanak Kurang Upaya dan Pusat Latihan Vokasional OKU.

9. Tele-Komunikasi (Telekom Berhad)

  • Bayaran sewa bulanan dikecualikan
  • Panggilan menunggu atau indaan secara percuma
  • Panggilan 103 operator tidak dikenakan caj.

DLL
****Sumber: JPKAS

******Terima Kasih Kepada Ibubapa Murid yang sudi berkongsi informasi

Tuesday, March 3, 2009

Setelah segala apa telah kami lalui, kami akhirnya berjaya melaksanakan sesuatu yang bermakna untuk diri dan murid - murid kesayangan kami ini. Bukan mudah untuk melaksanakan sesuatu yang banyak 'pantang larangnya'. Kegiatan luar bilik darjah seumpama ini sebenarnya banyak membantu kami lebih mengenali murid - murid ini. Jika nak dikirakan segala kebarangkalian yang akan berlaku, (jika kita melihat kepada ketidakupayaan dan kenakalan mereka) mungkin kegiatan seperti ini tidak akan terlaksana. Risiko untuk kami amat tinggi, tiada siapa yang faham melainkan mereka yang terlibat dalam pendidikan khas ini. Dengan azam dan kekuatan serta bantuan doa dan tawakal, kami guru - guru PK serta PPM akhirnya punya kekuatan untuk merealisasikan iltizam kami dan mungkin juga inilah mahunya murid - murid berkenaan. Mereka seronok bermain, tidur dan melakukan tugasan sesama mereka. Sesama mereka adalah teman sepermainan yang saling memahami. Berbanding dengan di rumah, mungkin mereka tidak berpeluang bermain, berinterasi, melakukan aktiviti dll sesama mereka (kanak - kanak seperti mereka). Begitu juga pada waktu persekolahan, tempoh mereka bersama adalah terhad kerana mereka perlu menumpukan pada aktiviti akademik pula. Apapun TAHNIAH KEPADA SEMUA GURU & PPM PENDIDIKAN KHAS SKBP... InsyaALLAH ALLAH lebih memudahkan urusan kita ekoran usaha kita memenuhi APA YANG ANAK - ANAK INI INGINKAN. Semoga dengan apa yang kita TELAH ALAMI akan menjadikan KITA LEBIH KUAT.. Walaupun KITA SUDAH TAHU KITA LEBIH KUAT DRPD MEREKA. (hehehhehehhehe :-) ).

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns