Wednesday, April 29, 2009

Saya sering berdepan murid pendidikan khas yang sering marah secara tiba - tiba ataupun marah apabila kehendaknya tidak dituruti. Boleh menjadi tekanan juga kepada saya. Apa tidaknya. Sedang kita mengajar murid yang lain, seorang ini pula marah dan mengamuk. Terpaksalah kena mengambil masa untuk 'melayan' emosi murid yang satu ini. Dan akhirnya p&p murid yang lain terabai.
Situasi ini walaupun bukannlah sesuatu yang baru bagi seseorang guru pendidikan khas (PKBP) mahupun mereka yang terlibat secara lansung dengan murid sebegini. Bagaimanapun ia boleh menimbulkan tekanan dan sedikit kemaraha kepada si guru itu. Apa tidaknya, perancangan sudah dibuat namun apa yang berlaku adalah disebaliknya. Situasi ini bukan sahaja menganggu perancangan guru malah menganggu pembelajaran murid yang lain.
MARAH. Bukan satu jalan yang perlu dipilih oleh guru. Apatah lagi guru yang sudah berpengalaman berhadapan situasi sebegini. BIARKAN. Bukan juga pilihan yang bijak. Membiarkan mereka dengan kemarahan mereka sepertinya membiarkan murid itu tanpa penyelesaian dan akhirnya guru juga tidak tahu cara menanganinya.
Sedikit TIP yang saya petik dari email....
In it you’ll see a quick and easy way to:
**Calm your child. Tenangkan anak / murid itu terlebih dahulu.
**Calm yourself. Tenangkan diri anda.
**Reduce tension and eliminate anger in just about any situation
This is easy to do and it’s quick. And you can do it anywhere.
So, Cikgu2 jangan marah2 lagi......Nanti tua dari umur... hehheheheh peace!

0 comments

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns