Friday, September 25, 2009

BATU PAHAT 18 Sept. - Seramai 40 murid pendidikan khas dan tahun enam Sekolah Kebangsaan Lubok (SKL), Semerah bergotong-royong bersama 20 guru menjayakan program Gema Syawal dengan memasak 200 batang lemang semalam.
Guru Besar SKL, Abdul Halim Samad berkata, program berkenaan diharap dapat mengeratkan hubungan serta rasa tanggungjawab antara guru dan murid pendidikan khas sekolah berkenaan.
Program yang dibimbing oleh seorang mentor, Mohd. Anuar Ismail itu nyata memberi peluang kepada murid-murid istimewa itu bersama-sama memasak dengan guru mereka di samping merasai kemeriahan sambutan menjelang 1 Syawal.
Menurutnya, program itu juga untuk mendedahkan murid-murid berkenaan mengenai makanan tradisi hari raya yang terdapat di dalam negara walaupun ia bukan makanan tradisi negeri Johor.
Melalui aktiviti itu, ia dapat melatih murid-murid tersebut bersifat sabar dan dedikasi serta fokus dalam melakukan sesuatu kerja serta melatih mereka melakukan sesuatu secara berpasukan.
Selain didedahkan dengan cara penyediaan lemang, peserta turut memasak serunding daging, memarut kelapa, memerah santan, menyabit kelapa dan membakar lemang.

SUMBER: Utusan Online

Sunday, September 13, 2009

CATATAN SI BUNGA
8.00 a.m: Hari ni hari kedua bunga2 aktiviti sambung rekreasi minda.. Keluar pintu hotel ada bazaar. Wah! Melur dan Orkid beli bag berharga RM10.. Mau simpan barang shoping la tu...Entah apa benda lagi dorg nak shoping ni..Bag AF tue tak cukup ka? Tulip dan Melur Jr just bawa bag sekolah aja.. he he he...tapi tak taulah lepas ni..

Tengok kiri kanan banyak barang cantik2...Tulip sebenarnya tak teruja sangat coz selalu juga nampak benda2 kain2 n tudung ni d KK. Cuma bila harganya terlalu berbeza murah baru rasa nak beli...klu tak, makcik aku punya tudung lagi cantik...he he he jan marah...
Sepertinya menjadi satu fenomena, tudung main pakai jd trend sekarang d Malaysia ni. Tudung jimat masa.... Ini mesti bawaan dari sinetron Indonesia...Maknanya negara kawan kita itu lebih inovatif dari kita kan... dan kita juga kreatif utk mempelbagaikannya sehingga ia menjadi "tudung ais krim paddle pop"...

Nampak tak bangunan tinggi tu?? Tulip selalu bertanya ngan bunga2 lain...macam manalah klu lif rosak? Tak sanggup aku. Melur kata; bersyukurlah kita tak tinggal d KL..Klu bawa anak melawat kawan yg tinggal d sini, sure anak tak mau ikut..he he he..

Antara kepelbagaian makanan ringan yang ada...di sekitar chow kit road..Pusing2 punya pusing ada beberapa kerepek2 tu mcm made in Indonesia yang juga mudah didapati di Tawau... Tapi si Bunga2 tak berapa nak mau beli pun...cuma Melur ada beli Petai..Katanya murah...Oh ya ka...d KK mungkin org tak berapa nak makan petai jadi mahal ler..RM8 sekilo...biar betull. Tulip n Melur Jr memang tak tahu makan petai so memang tak tahu menahu...

Wah! banyak kain...Masing2 beli kain utk diri sendiri, mak, adik2, dan juga bibik...Buat pa beli kain? Sempat ka jahit wahai Bunga2? Beli kain utk Raya Haji..he he he...Tulip beli utk mak. Kain perfume ni Tulip tak jumpa lagi d tempat makcik or KK so belilah. Bila dah satu org beli, yg lain pun beli...he he he nasib baik boria corak ja...warna lain2..


Jalan2 d jln masjid India...sesak ba... risau gak klu terpisah.. Buat kali pertama nampak bunga yg org India buat kalun tu...cantik.....
+- 12.30 Balik Hotel...utk urusan peribadi n agenda masing2.... he he he..
-Penulis; Tulip

Saturday, September 12, 2009

11 Sept 1.15 pm - Sedang tunggu 'jet peribadi' di Terminal 2...

Di udara..hmm...sempat juga posing...opps!!hensem gak 'mamat' sebelah tu...
Check in City Villa Hotel jam 7.09 pm...
Jalan TAR, Yei!!pas ni round Chowkit
Yong Tau Fu KL sedap!!Macam-macam ada...
CATATAN SI BUNGA
11 Sept 09, 12.00 pm - Tima kasih kawan hantar kami di Terminal 2...syok gak naik 'Ninja King kuning'. Pas ni Si Ninja ni balik Ranau...pesan Melur..belikan 8 biji bambangan..
12.15-2.05 pm - Lambatnya...dah tak sabar nak naik 'belon' ni...Ahg...lega..calling dah.
2.05-4.45 pm - Di udara..yang paling awal mengorok Melur...pas tu Orkid pula yang mimpi naik bulan... yang Tulip tu asyik ngan kamera...Mawar tu tak sabar lagi nak jejak Tanah Besar...
5.00 pm - LCCT menyaksi ketibaan Si Bunga2...Kami ke KLIA ngan bas...eh!!lagu dalam bas tu bah...teringat pula pada Sekhar... Pas tu baru ke KL Central ngan train express...syoknya...28 minit ja dah sampai, klu naik bas sejam lebihlah...
6.30 pm - ' ALLAHUMMALAKASUMNA...' Hei!! belum lagi...itu berbuka di Sabah...Kite kan sekarang di KL... pusing2 naik limousine, akhirnya sampailah Si Bunga2 di City Villa Hotel, wow!!betul2 di Chowkit, syoknye...
Ahhhh!!!!Tunggulah...kami dah nak p shopping...
-Penulis; Melur-

Friday, September 11, 2009

Tiada kata terkata...
Cuma..
Maaf Zahir Batin.
Andai kata perkenalan di alam maya ini pernah
mengudang rasa resah, sedih, bimbang dan kecewa..
Ya Allah berkatilah perkenalan ini....
Agar perkenalan ini memberikan ceria dalam
hari2 kehidupan sahabat2 maya ku.
Amin...Ya Rabbal ALamin..

Thursday, September 10, 2009



Laman sosial undang jenayah
***Berhati2 dengan kemaruk Face Book dan seumpamnya...
Klik Ini utk bacaan seterusnya...
Harian Metro Online

Monday, September 7, 2009


Saya sangat bersyukur kerana dikelilingi orang – orang yang sangat membantu saya untuk berjaya dan seterusnya mengatasi masalah Autisma. Ketika berumur 2 1/2 tahun, ibubapa saya telah menghantar saya ke sebuah pusat asuhan kanak-kanak autisma yang berstruktur dan memiliki guru-guru yang berkomitmen serta berpengalaman. Bermula dari usia kanak-kanak jugalah saya sudah dilatih melakukan perilaku baik dan sopan ketika berada di meja makan. Kanak-kanak Autisma seperti saya sangat memerlukan hari-hari yang lebih berstruktur dan juga guru yang tahu bertegas dalam kelembutan dalam mendidik.


Ketika berumur diantara 1 ¼ hinggah 5 tahun, kehidupan seharian saya telah distrukturkan dan saya tidak dibenarkan hilang fokus tentang apa yang sedang dilakukan. Saya menjalani terapi pertuturan secara individual selama 45 minit setiapa lima hari dalam seminggu, dan ibu juga telah mengupah seorang pengasuh yang mengahabiskan masa selama empat jam untuk bermain dengan saya dan kakak saya. Saya diajarkan ”mengikut giliran” semasa aktiviti bermain.Sebagai contoh, semasa membina patung mainan, pengasuh meminta saya memasang bahagian tangan dan kemudiannya meminta kakak saya memasang bahagian lain. Dengan ini saya belajar untuk menunggu giliran. Kombinasi antara taman asuhan, terapi pertuturan, aktiviti bermain dan penyeliaan tingkah – laku saya semasa di rumah secara beterusan, otak saya semakin berada di dunia nyata.



Gambar adalah bahasa saya.
Seperti kebanyakkan pengidap autisma, saya adalah “visual thinkers”. Saya berfikir dengan gambaran bukan dengan bahasa. Pemikiran saya umpama kaset video rakaman yang bermain dalam imiginasi saya. Dimana, gambar – gambar adalah bahasa utama saya dan perkataan adalah bahasa kedua mereka. Denga itu, kalau mengajar saya ajarlah saya menggunakan gambar dan biar gambar itu gambar sebenar satu -satu objek sebenar bukan gambar lukisan yang adakalaya lebih mengelirukan saya.



Manakala kata nama merupakan perkataan yang paling mudah untuk saya pelajari kerana dengan kata nama saya boleh menggambarkan perkataan tersebut. Contohnya, bila mengajar saya saya perkataan “atas” dan “bawa”, guru seharusnya mendemonstrasikannya. Contohnya guru menggambil dan mengangkat ketas kapal terbang mainan dari meja sambil menyebut perkataan "atas" dan sebaliknya utk perkataan "turun". Dengan itu mudah untuk saya membayangkan dan mengingat perkataan "atas' dan "bawa".

SENYUM


Pendekkan arahan.
Mudahkan arahan. Kanak – kanak autisma seperti saya memiliki masalah dalam mengingat semula satu – satu arahan apa lagi yang panjang. Sekiranya kanak – kanak tersebut boleh membaca, tuliskan arahan tersebut di atas kertas. Kanak – kanak autisma juga sukar untuk mengingat nombor telefon kerana mereka sukar menggambarkannya di dalam minda.

Bakat melukis.
Kebanyakkan kanak – kanak autisma berbakat dalam kemahiran melukis, seni dan program komputer. Bakat ini perlu diasah dan digalakkan untuk persediaan kerjaya masa depan mereka.




Keasyikan
Kebanyakan kanak – kanak autisma taksub/asyik kepada satu – satu perkara seperti bermain dengan kereta mainan atau ‘membaca’ peta. Cara yang terbaik ialah menggunakan keasyikan mereka itu sebagai alat untuk memotivasikan mereka menyiapkan kerja sekolah. Sekiranya mereka berminat terhadap kereta mainan, gunakan kereta mainan semasa mengajar mereka membaca atau mengira. Baca buku yang berkaitan dengan kereta dan menyelesaikan masalah matematik dengan kereta mainan.



Pendekatan Visual yang Konkrit
Gunakan pendekatan visual yang konkrit dalam mengajar konsep nombor seperti mainan nombor. Contohnya set blok nombor yang pelbagai warna dan saiz.



Masalah Motor Tangan.
Kebanyakkan kanak – kanak autisma memiliki tulisan tangan yang sangat buruk. Ini kerana mereka mengalami masalah motor untuk mengawal tangan mereka. Untuk menghasilkan tulisan yang cantik dan kemas adalah sukar. Dan ini mengakibatkan kanak – kanak tersebut rasa kecewa. Untuk mengurangkan kekecewaan bantu mereka rasa seronok menulis dan biarkan mereka menaip di komputer.


Fonik
Sesetengah kanak – kanak autisma lebih mudah belajar membaca dengan menggunakan fonik, dan sesetengah pula mudah belajar membaca menggunakan mengingat keseluruhan perkataan. Kanak – kanak yang mengalami masalah ekolalia sesuai menggunakan kad imbas dan buku bergambar dengan itu, perkataan tersebut disamakan dengan gambar. Adalah penting perkataan dicetak di muka surat yang sama dengan gambar.

Apabila mengajar kata nama, kanak – kanak tersebut perlu mendengar perkataan yang anda katakan dan pada masa yang sama melihat gambar sepertimana perkataan tersebut. Contohnya anda menyebut “pisang”, perlu juga diperlihatkan gambar kad pisang. Begitu juga apabila mengajar kata kerja “lompat”, anda mesti melakukan perbuatan melompat dan menyebut “lompat’.

Takut bunyi kuat
Sewaktu kecil, bunyi kuat seperti bunyi lonceng sekolah amat menyakitkan telinga saya umpama doktor gigi manmpal gigi saya. Kanak-kanak autisma sebenarnya perlu dicegah daripada sebarang bunyian kuat yang menyakitkan telinganya. Bunyia seperti bunyi lonceng, PA sistem, bunyi kerusi yang diheret dan sama denganya boleh mendatangkan masalah kepada kanak-kanak autisma. Dalam kebanyakkan keadaan, kanak-kanak ini boleh bertoleransi dengan bunyi lonceng sekiranya bunyi yang dihasilkan dikurangkan. Begitu juga dengan bunyi yang dihasilkan oleh kaki kerusi sekiranya ditarik dan bergeser dengan lain boleh dikurangkan dengan menggunakan karpet.

Pernahkah anda mengalami di mana anak anda/ murid anda takut untuk masuk ke dalam satu – satu bilik? Mereka sebenarnya takut untuk masuk dalam sesetengah bilik kerana mereka takut sekiranya secara tiba-tiba ada bunyi dengungan mikrofon yang datang dari PA sistem. Bunyi yang menakutkan ini boleh menyebabkan tingkah laku yang tidak sepatutnya. Sekiranya kanak – kanak itu menutup telinganya, ini menunjukkan sesetengah bunyi menyakitkan telingannya. Kita boleh membantu menukarkan satu-satu bunyi itu daripada bunyi yang sensitif kepada bunyi yang biasa didengarnya. Contohnya bunyi siren alat pengesan kebakaran, kita rakamkan bunyi tersebut pada pita rakaman dan berikan kepada anak-anak autisma ini. Biarkan dia sendiri mengawal bunyi pita tersebut. Mereka boleh mengawal kekuatan bunyi pita dan secara beransur-ansur dia akan kuatkan bunyinya. Dengan itu bunyi tersebut menjadi biasa didengar dan tidak menyakitkan dan menakutkannya lagi.

Bersambung................

SUMBER: PELBAGAI

Sunday, September 6, 2009



Rakan2 sebidang- Kita amik dari sudut positif mengapa si Guest ini membuat kenyataan di atas.
*****Mungkin dia tak puas hati dgn beberapa individu wpun dia kata "ramai busuk hati walaupun ajar p khas" dan dia luahkan.
*****Mungkin dia pernah jadi mangsa guru PK yg busuk hati.. Dia saja yg tahu.


Untuk Guest- Kalaulah anda kenal saya dan saya pernah berbusuk hati. Saya minta maaf.
- Kalaulah anda tidak kenal saya mari kita berkenalan...:-). kita kongsikan cerita.
- Kalaulah anda tidak sudi kenal saya, tak apa...tapi usahlah main sembunyi,
kalau sembunyi, apapun tak selesai...
- OK sekali lagi saya minta maaf drp pihak "sebidang" dgn saya.
- Terima Kasih banyak2 atas teguran pedas ini. Pedas bg mereka yg tidak melakukan (busuk hati) dan biasa2 aja bg mereka yg suka melakukannya (busuk hati).

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns