Saturday, January 30, 2010

Salam.

Pagi ni berkesempatan menjenguk ke FaceBook Komuniti Guru - Guru Prasekolah Malaysia. Ada yang ingin saya kongsikan hasil drp jengukkan saya tadi. Membanca komen2 dlm FB tersebut membuatkan kita belajar. Belajar kenali diri kenali orang lain. Adaklanya, macam mana kita tindakan / fikiran kita terhadap org lain begitu jugalah tindakan / fikiran org lain terhadap kita. Kalau fikiran/tindakan kita berbeza seperti yg kita fikirkan atau harapkan kita pastinya kecewa...sedih...malas....dan teruk2..kita menyampah dan mula berkata belakang....adeh..... Apapun saya berusahan untuk menjadikan IKHLAS sebagai pegangan saya dalam melaksanakan kerjaya saya, tugasan ditugaskan, perintah yg diturutkan...dan pertolongan yang dipinta.... KALAU IKHLAS KECEWANYA SEDIKIT.... sering teringat kata2 Ustad AA Gym itu bila rasa kecewa...marah...sedih....mula menampakkan cambahnya...Kalau dibiarkan rasa itu boleh memberanakkan tension dan seterusnya menonjolkan kebodohan diri sendiri....bodoh dlm mengawal emosi.... adeh....

Ya Allah bantulah Aku untuk lebih ikhlas melaksanakan tanggungjawab ini....

Pembantu Pengurusan Murid mengadu, meluahkan rasa kekeliruannya. Jom kita kongsikan.

SUMBER: KLIK DI SINI.... Utusan dan DI SINI Portal Rasmi Kementerian Pelajaran Malaysia




Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat Pembaca ”PPM Keliru, Johor Bahru” dalam ruangan Surat Kepada Pengarang - Utusan Malaysia bertarikh 23 Disember 2009 bertajuk, “Guru gunakan PPM”.

Untuk makluman penulis disertakan BIDANG TUGAS BAGI SKIM PERKHIDMATAN - PEMBANTU PENGURUSAN MURID GRED N17 secara umum:-

A. Pengurusan Prasekolah

1. Membantu guru kelas pra sekolah dalam hal ehwal pengurusan/pentadbiran kelas.

1.1 Urusan Pentadbiran Kelas Prasekolah

(a) Membantu guru mendaftar kehadiran murid-murid prasekolah setiap hari.

2. Membantu guru kelas pra sekolah dalam semua aktiviti bimbingan dan pembelajaran/pengajaran murid-murid pra sekolah.

2.1 Urusan Pengajaran/Pembelajaran Murid-Murid Prasekolah

(f) Membantu mengawas dan menjaga keselamatan, kesihatan dan keselesaan murid-murid sama ada di dalam atau di luar kawasan sekolah semasa murid-murid berkenaan di bawah jagaannya.

3. Melaksanakan tugas-tugas berkaitan penyediaan makanan, mengurus dan membersih serta menjaga keselamatan murid kelas pra sekolah.

B. Pengurusan Murid di Asrama

1. Menjaga hal ehwal murid-murid istimewa/peringkat sekolah rendah daripada semua aspek pengurusan diri di asrama.

2. Membimbing/melatih/mengasuh murid-murid istimewa/peringkat sekolah rendah mengenai semua aspek yang berkaitan dengan tata kelakuan, akhlak, adab sopan, menjada kebersihan diri/kawasan sekitar.

3. Melayan keperluan murid-murid yang sakit atau bermasalah emosi.

4. Mengawasi keselamatan murid.

5. Menjadi perantara dengan ibu bapa murid.


UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
20 JANUARI 2010

Thursday, January 28, 2010

Salam.

Hari ini saya datangngi oleh seorang ibu. Si Ibu yang bertanyakan berkaitan dengan kelas ku, murid ku dan pembelajaran di kelas ku. Pertayaannya berkaitan dengan anaknya yang baru berumur lima tahun (lahir tahun 2005) dan seorang Sindrom Down.

Awal pertemuan kami saya melihat Ibu ini merupakan ibubaa yang mudah dibawa berbincang dan memahami tugas guru dan juga bagaimana anaknya itu harus didik sesuai dengan tugas dan keadaan anaknya. Saya menyarankan beliau untuk terus ke sektor pendidikan khas sekiranya mahu urusan kemasukan anaknya ke prasekolah......

Secara ringkas proses kemasukan ke prasekolah pendidikan khas ialah :

1. Setelah mengetahui anak mengalami masalah pembelajaran...(setelah buat ujian/dianogstik doktor) usahakan dapatkan Kad OKU drpd Jabatan Kebajikan.....

2. Buat permohonan ke Sektor Pendidikan Khas (Sabah, kalau negeri lain saya kurang pasti) untuk kemasukan ke sekolah rendah atau prasekolah pendidikan khas.

3. Unit Pendidikan Khas akan mengeluarkan surat ke alamat anda untuk membawa anak anda untuk ujian kemasukan di sekolah yang berdekatan (yg berdekatan dgn rumah anda / alamat anda/ sekolah yg anda pohon).

4. Setelah ujian penilaian dibuat, sekolah akan menghantar laporan ujian ke Unit Pendidikan Khas.

5. Anda akan menerima satu surat dari unit PK untuk mendaftarkan anak anda ke sekolah tersebut untuk tempoh percubaan.

6. Jika tempoh percubaan melayakkan....layaklah anak anda utk bersekolah di sekolah tersebut.......

Berikut adalah syarat kemasukan ke Program Prasekolah Pendidikan Khas;

1. Berumur 5 tahun dan keatas

2. Disahkan oleh Pengamal Perubatan dan

3. Boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain.

Dan saya juga didatangi oleh seorang Ibu..................dalam blog ini dan pertanyaannnya....

Puan Khalida.

Pertamanya saya ingin mengucapkan terima kasih atas kesudian puan berkunjung ke blog saya ini. Dan kunjungan ini saya pasti ekoran daripada keperihatinan Puan terhadap apa yang berlaku terhadap anak Puan dan perasaan Puan kini. Dan seperti yang saya nyatakan dlm jawapan saya kpd yg bertanya sebelum ini, saya seorang guru pendidikan khas yang sedang dan masih mempertingkatkan ilmu serta kemahiran dan bukan pengamal perubatan utk anak2 istimewa ini.

Berdasarkan bacaan saya dan pemahaman saya, anak Puan ada simptom ADHD dan sekarang belajar di kelas aliran perdana yakni bukan di kelas khas.

Soalan 1. Salam, saya seorang ibu yang mempunyai anak lelaki berumur 11 tahun yang mempunyai simtom ADHD. Saya mengalami masaalah dengan guru-guru disekolahnya kerana keadaannya yang adakalanya berada di luar kawalan. Walaubagaimanapun dia antara pelajar cemerlang dari segi pelajaran kerana dia mendapat penekanan dari saya di rumah. ini kerana adakalanya dia tidak memahami apa yang dipelajarinya kerana kurang tumpuan.

Jawapan 1. Salam juga, Seperti yang Puan telah nyatakan, anak Puan mempunyai simptom ADHD. Antara simptom ADHD ialah kurang fokus / fokusnya singkat dalam satu-satu perkara atau dalam menyiapkan tugasan. Puan ada menyatakan anak Puan adakalanya dalam "keadaan yang luar kawalan " namun cemerlang dalam mata pelajaran. Satu yg positif sekiranya anak Puan seorang yg cemerlang dalam mata pelajaran walaupun kurang tumpuan dan mengalami masalah memahami pembelajarannya. Apapun saya syorkan kepada Puan untuk membawa anak Puan untk menjalani Diagnostik Pakar Psikatri Kanak-kanak untuk memastikan samada anak anda betul-betul ADHD atau ADD atau hanya Hyperaktif atau sebaliknya.

Soalan 2. Adakalanya saya memang ada rasa kecewa kerana saya tak tau ke mana atau bagaimana untuk mengatasi masalah ini.

Jawapan 2. Seperti yang saya syorkan diatas. Segeralah berjumpa dengan pakar kanak-kanak yang berdekatan.Biasanya hospital kerajaan ada satu unit khas untuk masalah kanak-kanak. InsyaAllah ada jawapannya.

Atau sebagai langkah permulaan, Puan juga boleh bertanya kepada guru - guru pendidikan khas di sekolah berdekatan berkaitan prosedur yang biasa dilakukan oleh ibubapa. Biasanya setiap negeri ada sekolah integrasi pendidikan khas dan saban tahun semakin banyak di bina.

Puan juga boleh ke Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk mendapatkan maklumat apa yang perlu untuk anak Puan.

Apapun, yang penting Puan berjumpa pakar untuk mengesahkan yang anak Puan adalah benar-benar ADHD...

Sekiranya anak Puan benar-benar ADHD, sebetulnya anak Puan berada di kelas Pendidikan khas. InsyaAllah guru2 pendidikan khas lebih memahami anak Puan. "tindakan luar kawal" anak Puan mungkin tidak seberapa mengejutkan guru pendidikan khas berbanding guru kelas perdana. Puan juga perlu faham bahawa "tindakan luar kawal" anak Puan mungkin menganggu pembelajaran rakan2 sekelasnya sekarang dan juga pengajaran guru.

Kalau di Sabah. Puan boleh rujuk di Entry lalu saya.... Klik di sini

Soalan 3. membaca blog cikgu memberi pengharapan yang lebih baik kerana adanya orang yang memahami masalah yang saya hadapi. Namun begitu saya agak risau kerana tahun depan dia akan mengambil UPSR.

Jawapan 3. Tahniah. Pintu hati Puan telah terbuka untuk memahami anak Puan dan juga Puan sendiri. Dan kami guru-guru Pendidikan Khas ditakdirkan untuk turut sama dalam membantu memberi panduan dalam konteks situasi Puan kini. Sekiranya anak Puan sudah disahkan oleh pakar yang anak Puan adalah ADHD dan ditempatkan di sekolah integrasi pendiidkan khas, sy fikir Puan boleh meminta penangguhan menduduki UPSR utk setahun lagi. Itupun kalau penangguhan itu adalah satu jalan yang terbaik. Apapun perbincangan ibubapa dan guru (guru pend. khas) adalah penting.

soalan 4. Memikirkan masalahnya disekolah saya berharap mendapat nasihat dan saranan tentang apa yang patut saya lakukan untuk mengatasi masaalah ini. Saya tinggal di kelantan dan mungkin cikgu boleh membantu saya. Membaca blog cikgu membuat saya lebih sedar dia perlukan sesuatu yang khusus cuma saya tak tau dimana atau bagaimana saya patut menyelesaikan masalah ini.

Jawapan 4. InsyaAllah Puan. Saya membantu semampu saya.


Apapun terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih atas nasihat yang akan saya perolehi daripada cikgu.

wassalam.
khalida

January 28, 2010 10:15 AM

Sekian Terima Kasih. Saya hanya berkongsi daripada pengalaman dan ilmu yang saya ada.

Thursday, January 21, 2010





Sumber Gambar Klik sini!

Microcephally...



Pernah tak anda melihat kanak-kanak yang memiliki saiz fizikalnya tidak sepadan dengan usianya. Badannya kenit berbanding rakan seusianya. Ataupun saiz kepalanya kecil berbanding kanak-kanak seusianya....


Microcephally......

Merupakan kondisi perubatan yang mana ukuran lingkaran kanak-kanak itu lebih kecil berbanding dengan kanak-kanak normal kerana otak tidak berkembang dengan baik atau berhenti bertumbuh. Microcephaly boleh berlaku semasa kelahiran atau dalam usia tahun pertama kanak-kanak itu.

Apakah Punca Microcephaly

Biasnya berpunca daripada kecacatan genetik yang mengganggu pertumbuhan korteks diawal perkembangan janin. Hal ini berkaitan dengan sindrom Down, sindrom kromosom, dan sindrom neurometabolic.

Bayi juga mungkin dilahirkan dengan microcephaly jika, selama kehamilan, ibu mereka:

  • menyalahgunakan ubat-ubatan atau alkohol
  • dijangkiti cytomegalovirus,rubella (campak Jerman),
  • varicella (cacar air) virus
  • terdedah kepada bahan kimia toksik tertentu
  • telah mengambil ubat fenilketonuria (LGK).

Bayi yang lahir dengan microcephaly akan memiliki kepala lebih kecil daripada muzik yang akan gagal tumbuh saat mereka kemajuan melalui masa kanak-kanak.


Tanda dan gejala microcephaly?

Bergantung pada keparahan sindrom yang menghidapnya, kanak-kanak dengan microcephaly mungkin mempunyai:
  • Terencat mental
  • Lambat fungsi motorik, bercakap
  • Wajah distorsi
  • dwarfisme atau perawakan fizikal pendek
  • hiperaktif
  • Sukar mengkordinasi dan menyeimbang
  • kelainan otak dan neurologi.

Sesetengah kanak kanak dengan microcephaly akan memiliki kecerdasan yang normal dan saiz kepala membesar tetapi mereka akan membesar di bawah ukurlilit pertumbuhan normal untuk lingkar kepala kanak2 normal.

Apakah ada rawatan untuk microcephaly?

Tidak ada rawatan untuk microcephaly yang boleh mengembalikan kepala anak kepada saiz normal atau bentuk. Perawatan berfokus pada cara-cara untuk mengurangkan kesan neurologi berkaitan cacat dan kurang upaya. Anak-anak dengan keterlambatan perkembangan microcephaly dan biasanya dinilai oleh neurolog pediatrik dan diikuti oleh pasukan pengurusan perubatan. Program-program intervensi anak usia awal kanak-kanak yang melibatkan fizikal, ucapan, dan Okupasi terapis membantu anda memaksimumkan kemampuan dan meminimumkan disfungsi. Ubat sering digunakan untuk mengawal kejang, hiperaktif, dan neuromuskular gejala. Kaunseling genetik boleh membantu keluarga memahami risiko microcephaly pada kehamilan berikutnya.

SUMBER:http://www.medicinenet.com/microcephaly/article.htm

LAIN2 Bahan Bacaan

  1. Taip gi google..byk tu...

Saturday, January 16, 2010



Thursday, January 14, 2010

Adeh......kencing? kencing? kencing? Adeh...... go to toleit....
Kencing?....Kencing? Bagitahulah teacher klu nak kencing...... adeh........

Nak crite kah? org nak tahukah? Tak mengada2kah? errmmmmm....... bau kencing udah aku...... jom pulang tepat waktu!!!! Tak da "sesuka hati" dah..... tak da privasi...... adeh.....jom pulang!!!!

Saturday, January 9, 2010





Website Sri Raflesia

Sri Raflesia
Welcome to Sri Rafelsia. Here you have found a leading educational provision which celebrates diversity in learning. In fact, we embrace it. We believe that each child is unique and therefore has his or her own way of processing information. ....................plz visit their web site for more info.


UNESCO statistics (2005) state that 78.4% of Malaysian children experience pre school education. These statistics indicate that 664916 children under the age of 6 years have a headstart on cognitive, language, social and emotional development.

Sunday, January 3, 2010

Esok, 4 Januari 2010. Kebanyakkan daripada kita akan memulakan satu kisah baru lagi. Saya akn memulakan satu kisah baru. InsyaAllah- sebagai guru Pendidikan Khas Prasekolah Masalah Pembelajaran. Kalau sebelum ini hampir 3 tahun berhadapan dgn murid-murid pendidikan khas d sekolah rendah dengan pelbagai karenah. Ada yang lagak dewasa dari umur dan ada yang diusai umpama kanak-kanak 2/3 tahun. Alhamdulillah sudah dijalani. Diri sendiri pun tidak menyedari bahawa diri juga mampu menangani pelbagai karenah mereka ini.
Sepertinya masa terlalu pantas. Dan saya perlu berubah. Berubah ke satu tahap lagi. Bagi mereka yang tidak tahu, berfikiran ini satu pekerjaan mudah. Amin Ya Rabbal Alamin... Semoga apa yang difikirkan oleh mereka mengabulkan lagi doa ku agar urusan ku dipermudahkanNya.
Sepertinya baru semalam aku rasa gembira kerana 67890 sudah boleh menyebut "bapa".... "gu'"... sudah boleh memberi respon kepada arahan mudah. Sepertinya baru semalam aku berlaga dgn $#@! kerana berebutkan makanan. Kerana terpaksa...dia mengeluar patah perkataan.....dan itu permulaan dia juga boleh bertutur... Alhamdulillah....
Itu yang like a baby . Dan aku perlu bertindak like a mommy. Yang dah akil baligh, lain lagi ceritanya. Kadang kasihan dengan mereka. Kadang takut plak. Hormon mereka sama seperti remaja yg lain. Ada rasa mahu dicintai dan mencintai. Yang tahu akan perasaan mereka oklah...perempuan suka lelaki..lelaki suka perempuan. Cuma berjaga2 kerana mereka boleh "dimanupulasi".. Dan kami perlu bertindak like a sister pulak. Dan.... ada juga terutama murid lelaki.. mungkin dia tidak faham perubahan yg berlaku dlm dirinya dan bagaimana menghadapi yg yg dia "rasa". Pada mulanya...ini yg sedikit membikin eeeeeee what to do?????? dlm fikiran dan reaksi aku dan rakan2 perempuan yg bujang.
Banyak yang perlu dipelajari. Ilmu yang dipelajari bukan sahaja dari buku2 namun, daripada pengalaman. Buku sebagai panduan. Memudahkan kita membayangkan apa yang akan berlaku dan bagaimana menghadapinya. Kemahiran kita menghadapinya bila bertemu dengan pengalaman yang berterusan.

Cinta kedua aku bukan bermula esok. Sudah bermula September 2009 cumanya hanya menyambung delegasi sebelumnya. Esok hari aku. Aku dan buku baru. Aku mengharapkan boleh bertahun sampai setahun. Ini perlu untuk aku menilai hasil daripada perancangan ku.

Okay......end for 2day... :-)

Saturday, January 2, 2010

Salam.
Sebahagian daripada msg2 dlm shoutmix ku.
Ada yang ketuk dan meninggalkan jejak untuk dijejaki semula.
Ada yang meninggalkan jejak namun tidak mahu dijejaki semula.
Ada meninggalkan jejak dgn kata2 peransang.
Ada yang meninggalkan jejak pertanyaan.
Apapun JUTAAN TERIMA KASIH kepada kalian.
Saya perlu memperuntukkan masa lagi untuk menimbah ilmu dalam bidang ini.









Friday, January 1, 2010


Assalamulaikum dan Salam Sejahtera Semua.
Semoga tahun lalu memberi impak maksima. Menjadikan kita lebih baik untuk tahun ini. Untuk kita lebih optimis dengan 12 bulan yang kita akan tempuhi. Untuk kita lebih bersangka baik dengan diri, keluarga, sahabat, rakan sekerja, ibubapa murid serta org-org yang berurusan dengan kita.
Kita usahakan untuk tidak menyatakan lagi kita mengambil jalan salah untuk berada di sini. Kita sudah memilih dan keluarga ini takdir untuk kita. Kita sayangi keluarga ini dan bekerjalah dengan sedar diri.
Kita usahakan untuk tidak lagi merungut beban kita semakin bertambah. Kita diberi setara dengan kemampuan kita. Kita merungut namun kita laksanakan juga. Hasil kerja menjadi seperti dikehendaki cuma nikmatnya kita tidak rasai kerana kita telah menghamburkan kata dan pemikiran negetif diawal kerja kita. Usahlah merungut. Kerana kata2 rungutan itu jadi ingatan org yg mendengarnya dan mungkin berbekas dihatinya.
Kita bekerja dengan sedar diri. Bekerja dalam kesedaran/kewarasan itu sudah tentu. Bekerja mengikut diskripri tugas itu adakalanya kita mengelak. Mengapa? Itu kerja kita jadi, sedar dirilah. Kalau guru - bidangnya mengajar, merancang untuk mengajar. Kita mengajar sebaik dan sesuai dengannya. Kalau kita PPM - bidangnya kita membantu mengurus murid. Mengurus murid termasuk membantu guru mengurus murid dan penyediaan pembelajaran kondusif untuk murid. Pembelajaran kondusif ini termasuk persekitaran murid-kelas, tandas, diri yg selesa, bahan p&p dll. Pengurusan murid ini termasuk kerja2 mudah perkeranian guru-dokumentasi dll.
Kita bekerja dalam kesedaran dan sedar diri. Masing-masing tahu tanggungjawabnya. InsyaAllah tiada lagi perkacaran emosi. Kita akan bahagia bekeluarga bersama. Ini bukan kisah di satu tempat. Ini kisah macam di semua tempat mahupun negeri. Mengapa? Tidak malukah kita dilabel dah namanya "pendidikan khas" - satu streotaip yg negetif untuk kebanyakkan org yg rabun hati. Apa perlu kita mahu menambah rabun hatinya lagi?
"Nama" dan "jenama" bukan satu jaminan untuk kita akan menikmati kepuasan kita menerima gaji. Gaji kan habis. Dan adakalanya habis sebelum waktu. Kenapa? Kita fikirkan.
Marilah keluarga besar ku. Kita bekerjasama atas dasar kesedaran dan sedar diri. Luahan perasaan segenab keluarga yg sudi berkongsi cerita. Ceritanya sama. Apa kita mahu sama lagi? Atau kita mahu terus membawa cerita itu sebagai "patern" kita?
Keluarga kita seharusnya bahagia. Telus berkata dan menilai kerana kita adalah sebahagian INSAN ISTIMEWA. Yang lama bantulah yg baru. Emosinya belum stabil untuk menerima sesuatu yang diluar kotak fikirannya. Yang baru, jagalah emosi dan ego mu. Ijazah bukan jaminan kaulah yang terpandai. Dan PPM, yang penting kita jalankan tugas dengan senyum usah membanding-banding tugas org lain dengan tugas kita.
- INSYAALLAH SEMUANYA BAIK2.
KITA SALING MENEGUR BUKAN MENGKRITIK SEMATA.
Rakan sekerja ku semua (warga PPKISKBP),
terima kasih menjadi sebahagian "penegur" ku sepanjang 2009.
Banyak belajar drp kalian-

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns