Thursday, January 21, 2010

Microcephaly





Sumber Gambar Klik sini!

Microcephally...



Pernah tak anda melihat kanak-kanak yang memiliki saiz fizikalnya tidak sepadan dengan usianya. Badannya kenit berbanding rakan seusianya. Ataupun saiz kepalanya kecil berbanding kanak-kanak seusianya....


Microcephally......

Merupakan kondisi perubatan yang mana ukuran lingkaran kanak-kanak itu lebih kecil berbanding dengan kanak-kanak normal kerana otak tidak berkembang dengan baik atau berhenti bertumbuh. Microcephaly boleh berlaku semasa kelahiran atau dalam usia tahun pertama kanak-kanak itu.

Apakah Punca Microcephaly

Biasnya berpunca daripada kecacatan genetik yang mengganggu pertumbuhan korteks diawal perkembangan janin. Hal ini berkaitan dengan sindrom Down, sindrom kromosom, dan sindrom neurometabolic.

Bayi juga mungkin dilahirkan dengan microcephaly jika, selama kehamilan, ibu mereka:

  • menyalahgunakan ubat-ubatan atau alkohol
  • dijangkiti cytomegalovirus,rubella (campak Jerman),
  • varicella (cacar air) virus
  • terdedah kepada bahan kimia toksik tertentu
  • telah mengambil ubat fenilketonuria (LGK).

Bayi yang lahir dengan microcephaly akan memiliki kepala lebih kecil daripada muzik yang akan gagal tumbuh saat mereka kemajuan melalui masa kanak-kanak.


Tanda dan gejala microcephaly?

Bergantung pada keparahan sindrom yang menghidapnya, kanak-kanak dengan microcephaly mungkin mempunyai:
  • Terencat mental
  • Lambat fungsi motorik, bercakap
  • Wajah distorsi
  • dwarfisme atau perawakan fizikal pendek
  • hiperaktif
  • Sukar mengkordinasi dan menyeimbang
  • kelainan otak dan neurologi.

Sesetengah kanak kanak dengan microcephaly akan memiliki kecerdasan yang normal dan saiz kepala membesar tetapi mereka akan membesar di bawah ukurlilit pertumbuhan normal untuk lingkar kepala kanak2 normal.

Apakah ada rawatan untuk microcephaly?

Tidak ada rawatan untuk microcephaly yang boleh mengembalikan kepala anak kepada saiz normal atau bentuk. Perawatan berfokus pada cara-cara untuk mengurangkan kesan neurologi berkaitan cacat dan kurang upaya. Anak-anak dengan keterlambatan perkembangan microcephaly dan biasanya dinilai oleh neurolog pediatrik dan diikuti oleh pasukan pengurusan perubatan. Program-program intervensi anak usia awal kanak-kanak yang melibatkan fizikal, ucapan, dan Okupasi terapis membantu anda memaksimumkan kemampuan dan meminimumkan disfungsi. Ubat sering digunakan untuk mengawal kejang, hiperaktif, dan neuromuskular gejala. Kaunseling genetik boleh membantu keluarga memahami risiko microcephaly pada kehamilan berikutnya.

SUMBER:http://www.medicinenet.com/microcephaly/article.htm

LAIN2 Bahan Bacaan

  1. Taip gi google..byk tu...

4 comments:

Maiyah said...

menarik ni, nk bg kakak sy baca

Anonymous said...

Salam, saya seorang ibu yang mempunyai anak lelaki berumur 11 tahun yang mempunyai simtom ADHD. Saya mengalami masaalah dengan guru-guru disekolahnya kerana keadaannya yang adakalanya berada di luar kawalan. Walaubagaimanapun dia antara pelajar cemerlang dari segi pelajaran kerana dia mendapat penekanan dari saya di rumah. ini kerana adakalanya dia tidak memahami apa yang dipelajarinya kerana kurang tumpuan. Adakalanya saya memang ada rasa kecewa kerana saya tak tau ke mana atau bagaimana untuk mengatasi masalah ini. membaca blog cikgu memberi pengharapan yang lebih baik kerana adanya orang yang memahami masalah yang saya hadapi. Namun begitu saya agak risau kerana tahun depan dia akan mengambil UPSR. Memikirkan masalahnya disekolah saya berharap mendapat nasihat dan saranan tentang apa yang patut saya lakukan untuk mengatasi masaalah ini. Saya tinggal di kelantan dan mungkin cikgu boleh membantu saya. Membaca blog cikgu membuat saya lebih sedar dia perlukan sesuatu yang khusus cuma saya tak tau dimana atau bagaimana saya patut menyelesaikan masalah ini.
Apapun terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih atas nasihat yang akan saya perolehi daripada cikgu.

wassalam.
khalida

Anonymous said...

Salam,
Saya mempunyai seorang anak lelaki berumur 11 tahun dengan simptom ADHD. Walaupun begitu dia merupakan antara pelajar cemerlang dalam kelasnya. namun begitu dia sering bermasalah dengan guru yang merasakan keadaanya yang tidak terkawal. Adakalanya saya rasa kecewa dengan keadaan yang berlaku. saya mahu yang terbaik untuknya tetapi saya tak tahu ke mana tau bagaimana untuk menangani masalah ini. Dengan informasi yang terhad dan mungkin keadaan yang agak sukar untuk mencari sekolah yang sesuai. Saya takut semakin dia membesar dia lebih tertekan kerana apa yang dihadapi di sekolah. Dia sangat suka bersekolah cuma adakalanya saya rasa dia tertekan dengan apa yang berlaku dengan guru2 di sekolahnya. Saya telah cuba untuk bercakap tentang masalah ini dengan gurunya tapi mungkin pemahaman mereka tidak seperti cikgu. Saya benar2 berharap cikgu dapat memberi nasihat dan panduan tentang apa yang patut saya lakukan dan bagaimana. Apapun terima kasih atas setiap bantuan dan nsihat yang cikgu berikan.

Wassalam,
khalida.

Tea Cha Hai said...

Salam,
Kak Mai.... Terima Kasih banyak2...selalu datang menjenguk di sini.... Saya hanya kongsikan apa yang saya ada.... ini pun tahu kerana saya ada seorang murid yag menghidap Microcephaly..... Jadi Mahu tidak mahu saya perlu tahu apa itu microcephaly...dengan mengenal murid saya...InsyaAllah memudahkan saya merancang apa yang sepatutnya saya perlu lakukan... Dan...taklah saya malu kalau orang lain bertanya..."dia ni apa masalahnya?..." Skarang saya dengan yakin sudah boleh menjawab pertanyaan rakan2 yang lain.....sepertinya benda luar biasa didengar bila saya menyebut "Microcephaly" ... :-)

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.