Sunday, March 14, 2010


Tafsiran OKU mengikut Rang Undang-Undang Orang Kuran Upaya 2008
“ OKU teramasuklah mereka yang mempunyai kekurangan jangka panjang fizikal, mental,intelektual, atau deria yang apabila berinteraksi dengan pelbagai halangan, boleh menyekatpenyertaan penuh dan berkesan mereka dalam masyarakat ”


Rang Undang - Undang OKU 2008
Bahagian IV – Penggalakan dan Pembangunan Kualiti Hidup dan Kesejahteraan OKU – Bab 1 Kebolehaksesan


Akses kepada Pendidikan – 28 (1), (2) & (3)
28.(1): OKU tidak boleh dikecualikan daripada sistem pendidikan umum atas asas ketidakupayaan, dan kanak-kanak kurang upaya tidak boleh dikecualikan daripada pendidikan pra-sekolah, rendah, menengah dan tinggi, atas asas kesetaraan dengan orang atau kanak-kanak upaya, termasuk latihan vokasional dan pembelajaran sepanjang hayat.

Akses kepada Pendidikan 28 (2)
Kerajaan & penyedia pendidikan swasta hendaklah, bagi membolehkan orang & kanak-kanak kurang upaya melanjutkan pelajaran, menyediakan penyesuaian munasabah yang sesuai dengan keperluan orang & kanak-kanak kurang upaya dari segi, antara lain, prasarana, kelengkapan & bahan pengajaran, kaedah pengajaran, kurikulum & bentuk sokongan lain.

3 Jenis Sindrom Down
- Trisomy 21 (95%)
- Translocation (4%)
- Mosaicism (1%)
Kesemua kanak-kanak dengan SD mengalami kelambatan pertumbuhan secara keseluruhan
Umur biologikal tidak sama dengan umur akal (jurang 3-4 tahun)

Mengikut Fungsi:
Highly Functional
Moderately Functional
Low Functional

Ciri-Ciri Lain SD:
Mereka juga mungkin mempunyai komplikasi perubatan lain:
kelainan jantung(50%)
Masalah mengeluarkan perkataan(Speech Production Difficulties) –paling ketara
Sistem pencernaan (Imperforated Anus)
Komplikasi pada penglihatan contohnya Rabun Jauh (Short sighted), nystagmus, cataract
Komplikasi pada pendengaran – “Glue Ear”
Kanser Darah contohnya leukemia (1%)
Penyakit Alzheimer’s
IQ di antara 35 - 70

Bayi dengan SD yang baru lahir mempunyai ciri-ciri fizikal berikut:
ØTon otot yang lembik (muscle hypotonia)
ØProfil muka yang leper, hidung kecil (flat facial profile, including a somewhat depressed nasal bridge and small nose)
ØMata melonjak ke atas (upward slant to the eyes)
ØTelinga berbentuk tidak normal & kecil (abnormal shape and small size of the ears)
ØSatu garis dipermukaan telapak tangan(single deep crease across the center of the palm - simian crease)
ØBerkeupayaan lebih untuk menggerakkan sendi (excessive ability to extend the joints)
ØLipatan kecil kulit di tepi sebelah dalam mata (epicanthic folds)
ØKelebihan jarak di antara ibu jari kaki dan jari kaki kedua (excessive space between large and second toe)
ØLidah lebih besar dari mulut (enlargement of tongue in relationship to size of mouth)

Tingkahlaku Kanak-Kanak SD

Mempunyai kesukaran berkomunikasi

Mempunyai kesukaran mengurus diri – umur biologikal & umur akal juga latihan di rumah mempengaruhi

Sistematik yang biasa disalah fahami sebagai degil

Lambat di dalam proses melakukan sesuatu aktiviti

Kerapkali bercakap bersendirian seolah-olah berkomunikasi dengan seseorang

Dari segi emosi, mempunyai perasaan serta memahami setiap perbualan

Mempunyai pemikiran yang mudah & sukar memikir secara abstrak atau berbeli-belit

Menuntut apa yang dijanjikan kepadanya

Kanak-Kanak SD yang telah menjalani Program Pemulihan (Occupational Therapy, Speech Therapy & Physio-Therapy) dapat mencapai lebih dari kanak-kanak SD yang tidak menjalani program tersebut

Perlu dikawalselia dan kawasan mesti selamat. Mesti memastikan pintu pagar rumah sentiasa dikunci. Contoh kes-kes yang hilang

Mesti dilatih menjaga maruah diri & memberitahu apa yang tidak boleh dilakukan. Umpamanya memakai tuala semasa mandi


Tingkahlaku Murid SD…

Dapat menguruskan diri serta melakukan apa sahaja sekiranya dilatih dan dididik dengan nilai-nilai murni umpamanya mencium tangan, bersalam, makan sendiri, ucapkan terima kasih, minta maaf

Belajar melalui pemerhatian - contoh


Cara Penambahbaikan Pengajaran & Pembelajaran Untuk Kanak-Kanak Dengan SD:

Umur biologikal tidak sama dgn umur akal

Otak manusia berkembang pesat dalam masa 0-2 tahun. Oleh itu kanak-kanak dgn SD perlu menjalani ISP pada tahap umur 0-3 tahun dan EIP dari 3 – 6 tahun sebelum menjalani pendidikan khas di sekolah

Setiap orang dari mereka mempunyai kelebihan dan kelemahan berlainan. Oleh itu memerlukan RPI yang bersesuaian

Memerlukan bahan pengajaran yang berpandukan deria penglihatan dan bukan deria pendengaran

Mempunyai kesukaran mengeluarkan kata-kata (tidak dapat bertutur sebagaimana beliau memahami pertuturan)

Program Pemulihan perlu berjalan seiring disekolah – Pemulihan Pertuturan, Pemulihan Cara-Kerja dan Fisioterapi (Pusat Perkhidmatan Pendidikan Khas- 3PK);

Kelambatan penguasaan bahasa menyebabkan mereka mempunyai pengetahuan am yang kurang jika dibanding dgn murid biasa;

Mereka mempunyai daya ingatan yang singkat dan pengajaran perlu diulangi;

Perlu diberi peluang untuk menggunakan respon motor umpamanya menggunakan isyarat tangan;

Pengajaran & pembelajaran perlu menyeronokan untuk mereka mengikuti secara aktif.

Keperluan Khas Murid dengan SD

Kasih Sayang dan Penerimaan Keluarga dan Masyarakat

Sokongan Padu dari setiap Ahli Keluarga

Menjalani Program ISP, EIP dari lahir

Menjalani Program Pemulihan – Terapi Pertuturan, Terapi Pekerjaan (OT)

Menjalani Ujian Saringan Penglihatan & Pendengaran sebelum Mendaftar ke Sekolah

Mendapat Pendidikan Pra-Sekolah, Rendah, Menengah, Vokasional

Peluang Pekerjaan & Penjanaan Pendapatan

Hidup Berumah-Tangga – Surjit & Carrie

Kesejahteraan Hidup di Usia Emas


Keperluan Khas Keluarga

Menerima Hakikat & Reda dengan Kurniaan Tuhan

Sabar

Sokongan Padu sesama Ahli Keluarga, Keluarga Terdekat & Masyarakat

Mendapat Maklumat Bagi Membesarkan Anak dengan SD

Menjadi Ahli Persatuan

Keperluan Khas Prasarana Sekolah

Suasana Selamat – Pintu masuk di kunci pada waktu persekolahan

Masyarakat Sekolah – Pengetua, Guru, Murid & Staf Pentadbiran & Keselamatan yang prihatin & memahami tingkahlaku murid SD

Asesibiliti kelas yang sesuai – Tiada longkang besar, penempatan yang sentral, tingkat bawah


Keperluan Khas Guru

Sabar, Penyayang & Passionate

Memahami Tingkahlaku murid SD dan bagaimana untuk menangani sekiranya timbul masalah

Mendapat latihan secukupnya mengenai RPI(Student-Based) dan Teknik Mengajar yang bersesuaian

Garispanduan untuk perlaksanaan kurikulum dibekalkan kepada Guru

Bantuan & Khidmat Bantu dari JPN & JPK

Kreatif di dalam Pengajaran & Pembelajaran

Bekerjasama dengan Ibu-Bapa Murid SD bagi kesinambungan P&P

Keperluan Khas Kurikulum/Bahan Pengajaran/Teknik Pengajaran

Kurikulum Alternatif

Bahan Pengajaran – Buku Teks & Buku Latihan perlu dicetak dalam huruf besar

Teknik Membaca & Menulis menggunakan kaedah phonetik /e-Extra

Bahan Pengajaran yang sesuai untuk visual learners umpama Alat Bantu Mengajar, Softwares, Picture Enhance Communication System.

Teknik Pengajaran yang kreatif & Cross-Curricular

Menggalakkan penampilan idea-idea kreatif & inovatif dalam perlaksanaan pembelajaran dari kalangan guru-guru melalui forum atau simposium berkala

Keperluan Khas Pentaksiran

Pentaksiran serta pensijilan alternatif yang berasaskan pencapaian kemahiran dan diiktirafkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia & Kementerian Sumber Manusia

Pentaksiran berbentuk formatif dan bukan summatif

Sumber:

Hand out Keperluan Khas dan Pendidikan Anak-Anak dengan Sindrom Down ;

Profesor Madya Dr. Sharifah Zainiyah Bt. Syed Yahya;

2 comments:

terima kasih berkongsi ilmu ini. anak saya SD...saya perlukan maklumat seperti ini. harap terus beri maklumat.

March 17, 2010 at 8:23 PM
naylizaza said...

saya amat memerlukan pengetahuan secara detail mengenai fisioterapi bg bayi yg baru lahir hngga 3 thn. memandangkn saya bekerja dan kdg2 tdk dpt mghagiri sesi fisio yg d adakan d klinik kerajaan. terima kasih..

January 12, 2011 at 12:22 PM

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns