Saturday, April 24, 2010

Teknik baru didik anak autistik memikat Rosmah


ARKIB : 14/04/2010

Teknik baru didik anak autistik memikat Rosmah

14/04/2010 11:08am

WASHINGTON 14 April - Kejayaan sekolah Ivymount di Rockville dekat sini membantu kanak-kanak autistik supaya lebih berkeyakinan dan mampu berinteraksi melalui teknik pengajaran dengan muzik, nyanyian serta tarian menarik perhatian Datin Seri Rosmah Mansor.
Isteri Perdana Menteri berkata, kejayaan sekolah itu yang merupakan sekolah harian bukan berasaskan keuntungan “amat memberangsangkan”.
"Walaupun kanak-kanak ini lembam dan autisme, tetapi mempunyai bakat yang tersendiri dalam diri mereka, dan jika diberi pendedahan dalam muzik, mereka bukan sahaja ada bakat tetapi juga mampu mengubah lagu dan sebagainya,” katanya kepada wartawan Malaysia di sini, semalam.
Rosmah yang juga Presiden Bakti berkata demikian selepas mengadakan lawatan bersama anggota badan itu ke sekolah Ivymount yang terletak kira-kira 20km dari ibu kota Amerika Syarikat.
Sekolah itu yang ditubuhkan hampir 50 tahun lepas bermula dengan seorang pelajar kini mempunyai lebih 200 pelajar berumur dari empat hingga 21 tahun yang mempunyai “kekurangan keupayaan termasuk kurang daya kebolehan pembelajaran khusus, pelbagai kekurangan berkomunikasi atau kelemahan bahasa, kecacatan mental dan masalah kesihatan lain dan autisme. - Bernama

Sumber : Utusan Online

1 comment:

bety said...

artikelnya bagus..
^.^

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.