Wednesday, June 30, 2010

Teaca sangat mengimpikan kelas yg kondusif dan ceria. Maafkan teaca sebab Teaca tak mampu sediakan sebegini cantik dan selesa. Teaca semakin kurang semangat  untuk menceriakan mahligai kita.. Teaca letih minda dan fizikal. Teacha letih dgn kekangan-kekangan samada dari dalam diri teacha dan juga dari luar. Kita Mangsa Keadaan.

Terus terang teacha letih. Kalian tahu tak, Teacha pernah nangis diawal pagi? Tat kala buka pintu dan melihat keadaan mahligai yang tidak menampakkan siapa diri Teacha. Teacha nangis kerana Teacha tidak mampu menjadi orang yang tegas untuk mengarahkan orang lain melakukannya. Teacha tidak mampu menyatakan rasa sedih dan lelah. Teacha tidak mampu mengingatkan org lain bertanggungjawab atas tugasnya..... Teacha hanya mampu menanggung sendiri, Teacha hanya mampu utk melakukan sendiri.. Adakah satu kesilapan apa Teacha pegang ini?

Namun sampai bila? Teacha hampir lelah.... Atau teacha yang harus berubah. Biar org lain kata teacha jahat...  Teacha letih utk menjadi org baik...huhuhuhuhuu.....

MAAFKAN TEACHA SAYANG............. TEACHA TIDAK MAHU MENYALAHKAN ORG LAIN......BIAR ORG LAIN MEMPERBETULKAN DIRINYA.... TEACHA BAIKI DIRI PULAK. ANDAI KATA SUATU KETIKA NANTI TEACHA "JAHAT".. ITU BUKAN TEACHA.

Sunday, June 27, 2010


REKOD PERKEMBANGAN MURID

Nama: ENGLAND VS GERMAN                                               
Umur: 6 Tahun
 Rumusan Kemajuan bagi tempoh: 5 bulan SEMESTER 1

MATLAMAT RANCANGAN PENDIDIKAN INDIVIDU
        Pada keselurahannya lebih  SUDAH mencapai lebih 90% objektif jangka pendek RPInya itu mengenal tandas, arah ke tandas dan kegunaan tandas. Bagaimanapun, Y2 masih pada tahap 50% untuk mencapai objektif jangka panjang RPInya iaitu :
-          Murid boleh merasakan keinginan untuk kencing dan menyatakan keinginan untuk kencing.
-          Boleh membuka dan memakai seluar tanpa bantuan.

Y2 masih terkencing dalam seluar dan masih belum boleh memakai seluar tanpa bantuan guru/ppm. Y2 akan memasukkan kedua belah kakinya dalam satu lubang kaki seluar.


KEPUTUSAN / CADANGAN GURU: -
            Guru mencadangkan agar latihan untuk memakai seluar dan ”ke tandas” tanpa bantuan dilaksanakan dirumah. Di sekolah cikgu akan membantu dan RPI akan lebih ditumpukan kepada akademik, pengurusan tingkah – laku dan kemahiran sosial murid.

RPI 2 – Tunjang Komunikasi- Bahasa Malaysia.

                                                                                              

PENCAPAIAN

Tunjang Komunikasi

-          Pada keseluruhannya murid boleh menyebut huruf abjad ”a” hingga ”z” dengan jelas dengan bantuan guru. Bagaimanapun murid belum boleh mengingat atau mengenal sebarang huruf.
-          Murid boleh mengenal dan menyebut nama ”ayam” namun belum memahami perkaitannya dengan huruf ”a”.
-          Murid boleh memahami arahan guru dan memberi respon terhadap arahan guru. ( Komunikasi dalam Bahasa Malaysia. Sebelumnya murid tidak memahami arahan dalam Bahasa Malaysia).
-          Murid sudah boleh memegang pensel. Bagaimanapun adakalanya murid ”keliru” dalam ”menstabilkan” genggamannya memegang pensel.


Tunjang Sains & Teknolologi – Sains Mudah & Matematik Mudah.

A. Sains Mudah

-          Pada keseluruhannya prestasi murid pada tahap memuaskan dan meningkat.
-          Murid boleh mengenal dan menunjukkan anggota badan yang disebut guru seperti kepala, kaki, tangan, mata, hidung dan telinga.

B. Matematik Mudah

-          Pada keseluruhannya tahap kemahiran  murid pada tahap baik dan berpotensi untuk lebih baik.
-          Murid boleh menyebut nombor 1 – 10  dengan jelas dengan bantuan.
-          Murid belum menguasai kemahiran asas matematik, Kemahiran Padanan dan Pengelasan.


Tunjang Perkembangan Kreativiti dan Estetika

-          Pada keseluruhannya perkembangan fizikal dari segi motor halus dan motor kasar adalah meningkat berbanding di awal persekolahannya.
-          Bagaimanapun murid masih memerlukan latihan berterusan terutamanya kemhiran koordinasi mata-tangan untuk pre menulis.


Tunjang Ketrampilan Diri

A. Pengurusan Diri
-          Pada keseluruhannya perkembangan murid dalam kemahiran ini adalah kurang memberansang. Murid masih terbuang air kecil dalam seluar dan belum boleh memakai seluar tanpa bantuan.
-          Murid boleh makan menggunakan sudu.
-          Murid boleh membersihakan diri sebelum dan selepas makan dengan bantuan arahan guru.

B.  Pengurusan Sosio Emosi
-          Pada keseluruhannya kemahiran dari segi perkembangan sosio emosi murid ini amatlah sangat memberansangkan berbanding diawal masa persekolahannya.
-          Murid berkeyakinan diri. Dan mahu mendekati dan didekati oleh orang lain.
-          Murid boleh bermain sendiri dengan pengawasan minima guru.
-          Murid boleh bermain dan berkongsi alat permaianan/bbm dengan rakan-rakan lain.
-          Murid suka membantu guru; menyediakan kerusi untuk rakannya yang lain duduk.


Pendekatan yang berkesan.

-          Dalam usaha mencapai objektif jangka pendek RPI Yen Zhi, pendekatan yang digunakan adalah berjaya. Di mana guru pada kadar yang kerap sering memperingat Yen Zhi untuk ke membuang air kecil setelah memperkenalkan tandas dan cara penggunaanya.
-          Bagaimanapun, pendekatan untuk mencapai objektif jangka panjang Yen Zhi masih lagi perlu latihan berterusan dan kerjasama pihak ibubapa murid.
-          Pendekatan yang menarik minat Yen Zhi untuk mengikuti p&p ialah menyanyi, menonton video muzik, kad gambar serta permainan fizikal.
-          Melalui pendekatan ini Yen Zhi sudah mengenal dan menyebut nama ”ayam” dengan jelas walaupun adakalanya masih tidak dapat membezakan ayam dan burung.


Aspek yang Perlu Dipertingkatkan

-          Murid memerlukan latihan berterusan dalam kemahiran berikut:-
i.                    Asas menulis (memegang pensel dengan betul)
ii.                  Mengenal huruf abjad A – Z.
iii.                Mengenal nama benda maujud (bahasa utama di sekolah) dalam Bahasa Malaysia.
-          Pengurusan Diri – perlukan kerjasama baik di sekolah dan dirumah.Latihan berterusan.
-          Sains dan Matematik Mudah – Latihan berterusan samada secara lansung atau tidak lansung (silang tunjang).



Rumusan / Cadangan.
-          Sehubungan dengan itu, guru dengan kerjasama ppm, ibubapa serta keluarga murid harus ada keseinambungan dalam melaksanakan pendekatan pembelajaran yang ditetapkan. Perkara ini perlu agar murid tidak keliru terutamanya dalam penggunaan istilah/bahasa.
-          Murid berpotensi untuk meningkatkan kemahiran.



Disediakan Oleh: _____________________
                            (                                           )                    Tarikh:___________________


Penerimaan  Ibubapa : ____________________
                                    (                                     )                     Tarikh: _________________


Ulasan Ibubapa:
                        __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Wednesday, June 23, 2010


Jika diperhatikan secara fizikalnya AA sama seperti kanak-kanak lain seusianya. Saiz fizikalnya cukup untuk menyatakan dia normal untuk kanak-kanak yang berumur lima tahun. Bagaimanapun, AA tetap masih kanak-kanak istimewa yang diagnostik oleh doktor sebagai  masalah pendengaran (dan mengakibatkan wujud masalah pertuturan) dan ADD.

Sepertimana kanak-kanak LD yang lain, AA juga mengalami masalah perkembangan sensori motor. Jika berdasarkan tahap perkembangan kanak-kanak normal, perkembangan sensori motor mereka membolehkan mereka melakukan aktivti seharian dengan mudah. Umpamanya bermain / berinteraksi dengan rakan2 atau keluarga. Aktiviti seharian ini melibatkan fungsi sensori motor yang juga melibatkan reaksi postural, keseimbangan, body amareness dan melakukan pengawalan terhadap tingkah laku yang berlebihan. Untuk kanak-kanak seperti AA yang bermasalah dalam fungsi sensori motor akan mengalami beberapa kesulitan dalam melaksanakan kehidupan seharian.

Sistem Sensori
Aktiviti fizikal manusia merupakan pergerakkan dan melibatkan lima organ sistem sensory yang saling berkaitan iaitu:-

Sistem Keseimbangan
Adakalanya AA tidak dapat mengawal kesimbangan badannya. AA akan melanggar grill pintu, tembok dan apa sahaja di depannya. Ini disebabkan oleh fungsi sistem keseimbangan yang terdiri daripada organ yang dikenali sebagai kanalis semisirkulus, sakulus, utrikulus tidak berfungsi seperti sepatutnya. Fungsi sistem organ ini adalah untuk menghubungkan persepsi posisi tubuh di dalam ruang serta mempertahankan posture dan keseimbangan. Koordinasi mata, otot dan sendi yang secara terus menerus adalah perlu untuk mempertahankan keseimbangan badan.

Sistem Tactile 
Sistem ini melibatkan dengan sensistiviti sentuhan. Misalannya, seorang bayi akan mengeksplor sesuatu perkaran dengan memasukkan benda-benda ke dalam mulutnya  untuk mempelajari sesuatu. Sentuhan yang berlaku apabila ibubapa menggendong bayi sebenarnya memberi input rasa selamat dalam diri bayi tersebut.
Bagi bayi/kanak-kanak khas yang mengalami masalah dalam sistem tactile mereka, adalah sukar/agak lewat bagi mereka mempelajari sesuatu perkara dalam kehidupan seharian.

Proprioceptive System
Berbanding rakannya yang lain, AA tidak mengalami masalah yang teruk dalam sistem proprioseptifnya. AA masih boleh berjalan lurus tanpa melihat kakinya diatas titi dan hanya "jatuh" pada kadar jarang sekali.
Proprioceptive System merupakan stimulusa internal yang berasal daripada kedudukan bahagian tubuh, pergerakkan otot, sendi, tendon mahupun keseimbangan badan dan suhu. Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah dalam sistem ini mereka tidak mampu untuk berjalan diatas titi tanpa melihat pergerakkan kakinya. Ini kerana informasi sensori tidak dapat disampaikan ke otak melalui posisi dan gerakkan kaki ada otot sendi.

Sistem Pendengaran dan Penglihatan.
AA. Berdasarkan diagnostik Dr., AA mengalami masalah pendengaran pada tahap boleh dipulihkan. Masalah ini mungkin juga punca mengapa AA mengalami masalah pertuturan. AA boleh mengeluarkan bunyi perkataan namun tidak jelas tapi masih difahami. Sepertinya mulut AA kelihatan kaku apabila bercakap. Tidak banyak pergeraakan otot mulutnya yang berlaku.

Sistem pendengaran  dan penglihatan merupakan stimulus yang bersifat eksternal. Seorang bayi normal, pada awal perkembangan penglihatan/visual, bayi boleh membezakan gelap dan terang, warna bentuk secara umum dan gerakkan. Pada usia kanak-kanak, boleh mengenali perkara-perkara yang lebih terperinci seperti perbezaan pelbagai bentuk / ukuran serta mengenal orang disekitarnya. Pada peringkat seterusnya kanak-kanak itu boleh mengenal adanya perbezaan dan persamaan. Dan sehinggalah terbentuk suatu gambaran di dalam otaknya mengenai segala perkara yang disekitarnya yang dikenali sebagai visual discrimination.

Kanak - Kanak belajar melalui mata yang berkoordinasi dengan alat pancaindera yang lain seperti taktil, pendengaran, rasa, bau dan gerak motor. Sebelum mengeluarkan kata-kata, maka mata bersama dengan tangannya akan memberi isyarat untuk mengutarakan keinginannya dan juga melalui mata kanak-kanak belajar memahami fungsi sesuatu benda dan tujuan tindakan. Dengan itu meningkatlah kemampuan visual motor mereka.


Bagi meningkatkan proses belajar visual, aktiviti yang boleh dilakukan ialah:-

  • Menangkap bola
  • Melukis
  • Menggunting dan menulis
**********Bersambung***



Tuesday, June 22, 2010

Check out this SlideShare Presentation:

Sunday, June 20, 2010







Laporan Penilaian Murid Bermasalah Pembelajaran
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni

Dahlia

Nama Murid:                                                                Tarikh : ......................

Nama Guru :

1. Pencapaian ( Peningkatan dalam perkembangan, kemajuan dan pemerhatian)
    ...........................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................


2. Pendekatan yang berkesan.
    ...........................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................


3. Aspek yang perlu dipertingkatkan.
     ...........................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................


4. Rumusan / Cadangan.
    ...........................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................
    ............................................................................................................................


5. Tandatangan Guru : .......................................................













***Sumber: Bahan Hand Out
*** SILA RUJUK KEPADA PENOLONG KANAN / PENYELARAS MASING - MASING UNTUK MENDAPATKA FORMAT RPI YANG TERBARU.
**** Semoga N3 ini dapat membantu kalian...

Merempat di bangsal demi anak OKU



ALOR SETAR – Tidak semua insan bergelar bapa mampu menjalani kehidupan yang sempurna dan menggembirakan meskipun usia sudah mencecah separuh abad.
Itulah nasib Jamil Jaafar, 50, apabila terpaksa berpindah-randah bersama anak tunggalnya, Rohani, 5, yang mengalami penyakit Sindrom Down sejak dilahirkan.
Kehidupan getir itu bermula sebaik sahaja isterinya, Rokiah Ahmad, meninggal dunia akibat penyakit jantung berlubang, kira-kira lima tahun lalu.
Lebih memilukan, Rokiah yang ketika itu berusia 33 tahun, meninggal dunia kira-kira seminggu selepas melahirkan anak istimewa itu.
INILAH bangsal usang tempat berteduh Jamil dan anaknya yang terletak dekat Masjid Al-Guffran, Alor Setar, Kedah. Gambar kecil Masjid Al-Guffran.


Menurutnya, sejak itu dia tidak dapat bekerja kerana terpaksa menjaga anaknya.
Katanya, kesempitan wang menyebabkannya terpaksa keluar dari rumah sewanya di Tandop dan bergerak dari satu tempat ke satu tempat.
Hari ini dia menjadikan sebuah bangsal usang berdekatan Masjid Al-Guffran, Akar Peluru di sini sebagai tempat berteduh.
“Sebelum ini saya kerja di kilang baja di Tandop dan isteri kerja kilang di Sungai Petani. Saya tak boleh kerja pasal nak jaga anak.
“Sekarang ini saya duduk di masjid di Akar Peluru kerana tak mampu bayar sewa rumah di Tandop,” ceritanya ketika ditemui Kosmo Ahad! semalam.

Friday, June 18, 2010


Good Morning! Selamat Pagi! Apa khabar kamu semua? Teacher miss u all bah... Hari ni hari Jumaat. Teacher nak lawat mahligai kita tu.. Tapi Teacher tak berapa senang plak. Teacher yakin Kakak cantik boleh uruskan.. teaca dah urus juga tapi taklah seindah mana. 3 minggu korang cuti.. teaca cuti satu minggu jak... itupun tak ble dapat indahkan semula... ada kerja yg telah dirancang awal.

Kamu tau tak. Mahligai kita kena banjir. Banjir kilat. Jadi habislah kena lumpur komputer, printer, radio, buku-buku baru sampai semua rosak. Buku yg pandai bercakap tu pun dah rosak. 

Teaca sedih tau. Semua kita orang pun sedih. Kamu lagi sedihkan... Mahligai kita jadi serba kurang-kurang. Takblelah korang main komputer... Tak blelah kita nyanyi-nyayi lagi. Eh!!! siapa kata tak ble nyanyi-nyanyi dan nari-nari... boleh ba kan... Tak pa.. teaca bawa laptop tua teaca dan speaker.... kita nyanyi dan nari sampai hujan pun takut mau turun...tapi dengan syarat korang jgn kencing dalam seluar... penat lah teaca...

Apa korang buat d rumah sekarang erk? H2 mesti cuti2 Malaysia sebab mak dia pun cikgu.. Yang lain cuti2 gak kan...bestnya... Cikgu harap korang datang mahligai kita nanti dengan rasa gembira sekali.. iyalah mau jumpa teaca dan kakak yg cantik... 

Teaca pun tidak sabar mau jumpa kamu lagi... Yalah tahun pertama teaca pegang kelas pra utk tempoh satu 1 tahun..InsyaAllah. teaca mau juga tgk perkembangan kamu. Masih ingat apa yg kita belajar sebelum cuti tiga minggu atau kita terpakasa belajar semula. Ulang lagi dari awal. 

Teaca tak kisah. Kalau pun nak ajar dari "a" lagi. Namun Teaca mengharapkan kalian tak le lupa.. Nanti letih bha minda dan emosi cikgu ni....huhuhu... Taklah... sebenarnya tidak semua orang luar tu tau... tau kisah kita dalam mahligai ni. Iyah kisah kita2 jak... Cikgu tak salahkan kamu, itu sudah tahap keupayaan kamu dan Teaca redha dan juga kawan2 serumpun pun faham. Teaca tak juga salahkan orang luar yg tak tahu-sebab , mereka tak tahu... abaikanlah mereka kan...

Tahap keupayaan / kemahiran korang pun berbeza walau umur semua hampir sama 5 dan 6 thn. Tapi yang pasti tahap kamu tidak seiring dengan usia kamu. Itu kita semua sudah tahu kan...kalau tidak kita taklah mendiami mahligai kita tu kan. 

Y2. Y2lah anak murid sulung Teaca daftar 4 Jan 2010. Teaca ingat lagi... Ur father yg hantar untuk register for first day kan.. Really loving daddy wee!... Dan  Teaca ingat juga masa Y2 dan adik YH datang buat ujian  Sept. 2009 klu tak silaplah, 
Your father ask me..." Teacher, he will learn like  others kid ka?" 
I understand what he want to told me... Daddy harap Y2 boleh seperti org biasa suatu hari nanti..... nak tau apa Teaca jawab? 
Teaca jawab " He will learn but not same others kids at all... For Y2, we need more time more effort more patient and more cooperation between Teaca, parent." 
Teaca add... "I cannot promise you Mr. C, I will help you but you must help too. And I hope we'll choose 1 language we using when we communicate with Y2" 
Teaca boleh speak in  English dengan budak-budak jer lah... dengan orang besar Teaca kalah juga...huhuhuhu.. 
Teaca told your father.. " I can speak in Chinese but just ni haou ma? and Wo ai ni..." 
Your father is laughing ceh! 
So we choose MalayLish... heehehehe... palan-palan ba kan...

Teringat juga Teaca. Bila Teaca tunjuk gambar jam... suruh Y2 sebut jam... Y2 terus jump ! adeh... Ambil masa sebulan juga tu... akhirnya Y2 dah tahu "jam" itu apa.. bukan jumping . Mungkin lucu tapi itulah kalau ada silang bahasa...Itu silang bahasa... Dorang tak tahu lagi hal-hal lain.

Berbalik kepada bulan-bulan awal Y2 d mahligai kita. Y2 datang dengan memakai pampers . Teaca benarkan untuk 2 minggu pertama sahaja... selepas itu Teaca tak benarkan...dan bermulah misi Teaca  bergelumang dengan kencing Y2. Nasib baik tak hancing. Kerana tak hancing ni mngkin disesabkan Y2 tak banyak makan lagi..(Y2 badan kecik dan kurus mcm anak umur 3 thn). Y2 hanya dibenarkan memakai pampers jika ada majlis2 atau aktiviti di sekolah atau yang memerlukan Y2 keluar dan menghadapi orang lain selain Teaca. 

Y2 ingat kah? Masa mula2 tu.... Y2 selalu sangat terkencing bila ada kawan2 Teaca yang Y2 tidak kenal masuk mahligai kita atau menyapa Y2? Y2 suka sangat melekat di belakang baju Teaca. Sampai Teaca mau ke tandas Y2 pun nangis mau ikut. Mengamuk, menarik tudung kawan Teaca. Adeh... Y2 sukar untuk mendekati dan mahu mendekati orang lain selain Teaca dan Kakak. Y2 untung masa bulan pertama sekolah Y2 seorang sahaja. Dan peluang ini Teaca bawa Y2 berjalan-jalan. Kita banyak berjalan-jalan masa tu kan.. Teaca tak kisah kalau ada yang kata Teaca tak mengajar... Dorang tak tahu Teaca sedang mengajar Y2 berinteraksi dan bersosial dengan orang lain. Mula - mula tu pampers yang Y2 pakai pun boleh banjir. Bukan Y2 pakai pampers murah... mahal tu...tapi itulah Y2 akan terkencing dan terkencing dan terkencing bila rasa "kurang selamat"... sebab Teaca lepaskan orang lain bersama Y2. 

Sekarang (sebelum tempoh cuti sem 1 ni ), Y2 sudah banyak berubah. Menjadi sangat peramah. Dan sudah mula mahu menyapa dan menarik perhatian orang untuk Y2 disapa. Y2 sudah tidak melekat dengan Teaca. Habit terkencing Y2 pun dah berkurang..... Perbendaharaan kata Y2 dalam BM sudah makin baik. Sudah memahami dan memberi respon kata-kata Teaca. Harap harap kita boleh selesaikan atau kurangkan masalah kecelaruan penangkapan kata pula...(Teaca tak tahu nak sebut apa tu istilahnya dlm psycholinguistic.. adakah erk?). Contohnya Teaca sebut HIdup Y2 masih tunjuk HIdung Y2..huhuhuhuhu.... bukan sekali bukan tak jelas Teaca sebut HIDUP, Y2 masih juga tunjuk HIDUNG. (Perkataan HIDUP ada dalam lirik lagu Negara Ku. Setiap kali sampai senikata HIDUP, setiap kali itu juga Y2 tunjuk hidungnya.)

Kenapa Teaca cerita Y2 jak! Adeh.... ko kan paling senior ko leh yg banyak crita.... ini pun tak habis lagi... Teaca nak cerita lagi tapi Teaca dah lapar... Mahu masak---- goreng telur mata kerbau.. Bukan Teaca ambil kerbau punya mata telur eerk.... Tak faham? Memang ko tak faham....


Teaca rasa tak sabar nak gaji! Nak beli siri non-fiction novel by TOREY HAYDEN   

Sunday, June 13, 2010


Berenang... apakah kelebihan aktiviti renang kepada kanak - kanak khas terutamanya kanak - kanak autisma? Dan saya pernah ditanyakan dengan soalan "Apa kelebihan / guna aktiviti renang tu untuk murid pendidikan khas?" dan saya hanya mampu menjawab " penting untuk self confident murid".

Namun keperluan / kepentingan aktivti renang ini bukan setakat itu sahaja. Banyak yang perlu kita tahu terutamanya guru-guru untuk kita lebih aktif mengadakan rekreasi sambil belajar ini dan juga perlu ibubapa tahu untuk mereka faham kenapa dan mengapa mereka perlu memberi sokongan terhadap aktiviti yg dianjurkan sekolah. 


Berenang?
Kenapa  aktiviti / terapi / rekreasi renang ini perlu juga kepada kanak - kanak khas amnya dan kanak-kanak Autisma khasnya? Aktiviti berenang melibatkan pergerakkan otot atas dan bawah anggota badan. Aktiviti air boleh membantu memberi input terhadap proprioceptive (kecepatan mahupun kemampuan menerima ransangan) dan tactile (berkaitan dengan deria sentuhan) kanak-kanak autisma.    


Aktiviti berenang boleh membantu dalam perkembangan koordinasai otot tangan dan kaki serta sistem pernafasan kanak-kanak. Ini kerana melalui aktiviti berenang, kanak-kanak Autisma  perlu menggerakkan anggota badan mereka untuk membolehkan bergerakkan dalam air. 

Melalui aktiviti ini juga ia boleh membantu dalam meningkatkan sistem kognitif. Di mana dengan berenang, kanak-kanak perlu menggerakkan beberapa anggota badan atau sistem pernafasan dalam satu masa. Contohnya, kita perlu menggerakkan tangan dan kaki kita untuk membolehkan kita bergerak atau berjalan di atas air. Dengan latihan renang yang berterusan, kanak-kanak berupaya meselarikan keseimbangan gerakkan anggota badan dan sistem pernafasan untuk berada dalam keadan "stabil". 

Aktiviti renang juga membantu dalam relaksasi diri. Air dikatakan merupakan salah satu bahan terapi yang baik untuk relaksasi atau ketenangan emosi/diri seseorang. Kaedah ini mungkin dapat membantu dalam mempertingkatkan kemahiran pengawalan emosi kanak-kanak. Untuk kanak-kanak yang tidak suka air, aktiviti renang boleh dilakukan secara perlahan-lahan. Aktiviti/latihan boleh dilakukan di atas "daratan" sebelum secara perlahan-lahan kanak-kanak itu dibawa ke dalam air. 

Melalui aktiviti berenang juga dikatakan mampu membina yakin diri kanak-kanak. Memberi peluang kanak-kanak khas ini melakukan seperti mana rakan mereka yang lain sebenarnya mampu meningkatkan keyakinan diri mereka. Selain itu, inilah peluang mereka untuk mengenal dunia luar dan mengembangkan kemahiran sosialisasi mereka samada sesama rakan, guru mahupun dengan orang sekitar kolam renang. Kalaupun kanak-kanak ini belum mampu berinteraksi dengan orang lain, sekurang-kurangnya mereka memahami arahan/instruksi visual yang disampaikan oleh instruktor. 


Pada keseluruhannya, berenang bukanlah rekreasi semata-mata. berenang juga merupakan satu aktiviti luar bilik darjah yang boleh membantu dalam perkembangan kemahiran motor kasar, motor halus, kemahiran sosialisasi dan juga membantu dalam pembinaan yakin diri kanak-kanak amnya dan kanak-kanak khas khususnya.  Bagaimanapun ia harus dilakukan dengan kaedah yang betul dan berterusan dan yang penting KERJASAMA diantara pihak PENTADBIRAN SEKOLAH, IBUBAPA, GURU DAN JUGA PIHAK TERTENTU seperti pusat akuatik, resort dan seumpamanya. 



*****Apa itu Autisma?
Autisme merupakan kecacatan perkembangan tegal (bahasa Inggerispervasive developmental disorder) yang melibatkan fungsi otak. Autisme dianggap sebagai sejenis kecacatanneurologi dan bukan kecacatan psikiatris (bahasa Inggerispsychiatric disorder) mudah, walaupun ciri-ciri biasa termasuk masalah dengan perhubungan sosial, dan komunikasi emosi, dan juga pola biasa berkaitan dengan minat, aktiviti dan perangai. Autisme juga melibatkan masalah dengan integrasi deria. Biasanya, autisme kelihatan pada usia awal tiga tahun. Dianggarkan bahawa autisme membabitkan dalam 2 hingga 6 kes setiap 1,000 orang, dan autisme 4 kali lebih kerap dalam kanak-kanak lelaki berbanding perempuan (dari "Autism Society of America":http://www.autism-society.org/site/PageServer ). *** wikipedia



SILA RUJUK DI DISINI


Friday, June 11, 2010

Slideshow:Activity Ideas for Autistic Kids~2 - LoveToKnow Autism

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns