Wednesday, April 9, 2008

JURNAL PRAKTIKUM Minggu 3

Minggu 3: ( 31 Mac – 4 April 2008 )
Kebanyakkan hari – hari persekolahan pada minggu ini diisi dengan latihan persediaan Majlis Anugerah Cemerlang (MAC) kali ke-21 dan juga beberapa Mesyuarat Peringkat Sekolah. Seperti mana guru dan murid Aliran Perdana, kami di Pendidikan Khas juga tidak ketingglan melaksanakan latihan persembahan sebaik mungkin. Pelatih tidak terlibat secara lansung dalam melatih murid – murid dalam persembahan mereka kerana guru yang ada sudah mencukupi. Sepanjang sesi latihan dan raptai, Pelatih melihat kesungguhan guru – guru Pendidikan Khas ini dalam melatih murid dalam persembahan sketsa. Begitu juga dengan guru – guru yang lain. Kesungguhan guru – guru tersebut jelas membuatkan murid – murid bersemangat dalam menjalani latihan. Hasilnya dapat dilihat semasa hari Majlis Anugerah Cemerlang pada 3 Mac 2008. Murid – murid memberikan persembahan yang terbaik
.

Dalam kebingitan dan kesibukan suasana persediaan pada sehari sebelum hari MAC, seorang murid pendidikan khas telah menggigit tangan dua rakannya. Kedua-duanya berlaku kerana keinginan murid tidak dipenuhi iaitu dia tidak dibenarkan duduk di hadapan kelas (di luar bilik darjah) kerana ini akan menganggu perjalanan raptai MAC dan juga perebutan permainan dengan murid lain. Perkara ini menyebabkan sekali lagi kami yang terlibat dlm Pendidikan Khas ini membuka 'mesyuarat'. Apa yang berada dalam pemikiran Pelatih buat masa ini ialah, apakah alternatif yang boleh dicadangkan kepada penjaga murid ini selain hanya menghantarnya ke sekolah biasa seperti sekarang ini memandangkan kejadian bukan kali pertama.
Sepanjang Pelatih berada di sekolah ini, Pelatih melihat murid ini sangat memerlukan rawatan terapi memandangkan murid belum mampu mengikuti sebarang P&P. Murid ini perlukan pendekatan individual dalam menarik perhatiannya atau supaya dia fokus kepada satu perkara. Amat menyedihkan apabila ibubapa tidak dapat menerima hakikat yang anaknya memerlukan terapi khusus.Bukannya guru tidak berusaha untuk menarik perhatian murid untuk terlibat dalam P&P. Namun Dia hanya pada dunianya dan akan bertindak apabila kehendaknya tidak dituruti.
Dari segi pengajaran dan pembelajaran, ianya berjalan dengan baik. Kebanyakkan murid Tulip dan Cempaka mengikuti pembelajaran walaupun Pelatih perlu pelbalgai cara untuk menarik perhatian mereka. Pada hari ini Pelatih menggunakan stickers nombor dalam mengenal nombor. Untuk murid yang boleh membilang, Pelatih meminta mereka membilang dan mengambil serta melekatkan sticker tersebut pada buku latihan mereka. Bagi murid yang belum mengenal nombor, Pelatih meminta mereka menampal sticker mengikut nombor yang disebut Pelatih atau memadankan dengan nombor yang ada pada buku latihan mereka.
Sungguhpun begitu, Pelatih masih memikirkan cara lain untuk murid-murid memberi tumpuan dalam pnp dan juga cara paling mudah untuk murid-murid ini mengingat sesuatu pembelajaran. Pelatih khuatir sekiranya Pelatih tidak dapat mencapai objektif pembelajaran, Pelatih akan menjadi kurang motivasi untuk mengajar. Pelatih tahu akan perlunya kesabaran dan kekreatifan dalam diri seorang guru dalam mendidik murid apatah lagi murid PK. Oleh itu, Pelatih selalu berusaha mencari idea dan informasi melalui internet dan juga guru senior. Hari ini Pelatih belajar satu perkara daripada guru senior untuk aktiviti P&P Matematik bagi kemahiran mengenal dan mengingat nombor. Pelatih menyediakan sekeping kertas A4 yang telah digunting 3 bahagian (horizontal). Di atas kertas tersebut Pelatih menulis nombor 1 - 5 / 1 – 10 secara rawak atau berulang. Objektifnya, murid boleh mengingat dan mengenal nombor dengan tidak menghafal nombor berdasarkan kedudukan. Nampaknya cara ini berjaya untuk menguji kebolehan murid mengingat nombor tanpa menghafal nombor berdasarkan kedudukan.
Pada minggu ini Pelatih ada ditegur oleh Guru Pembimbing berhubung dengan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) Pelatih. Pelatih tidak menyediakan RPH dengan kemas dan jelas. Contohnya dalam objektif pembelajaran, "1. Diakhir pembelajaran murid boleh mengenal angka". Seharusnya Pelatih membuat ia lebih jelas seperti..".......murid boleh mengenal angka 3 dan 4... Oleh itu, Pelatih perlu lebih peka dengan kesilapan-kesilapan begini.
Perkara lain yang berlaku dalam minggu ini ialah berlansungnya Sukan Special Olympics Peringkat Kota Kinabalu anjuran Badan Bukan Kerajaan (NGO) Special Olympics Kota Kinabalu yang telah diadakan di Stadium Penampang pada 6 April 2008 (Ahad). Sambutan amat menggalakkan dari beberapa buah sekolah rendah dan menengah kerajaan serta pusat lain seperti Sri Mengasih. Sepanjang berlansungya Mini Meet ini, dapat diperhatikan kesungguhan guru – guru yang datang bersama murid mereka dan juga kesungguhan ibubapa serta keluarga murid/kanak-kanak atau mereka yang terlibat. Pada kali ini bersama dua orang rakan lain Pelatih ditugaskan menyediakan papan tanda sekolah untuk acara perbarisan. Pelatih juga ditugaskan dalam mendaftar atlit sekolah dalam setiap acara yang mereka ikuti. Pelatih bersama Cikgu Nor perlu memastikan setiap atlit kami berada di tempat staging sebelum acara itu bermula.
Kesimpulannya, dalam minggu ini Pelatih ada pelajari dua perkara. Iaitu menjadi seorang guru menuntut supaya kita komited bukan sahaja dengan tugas dalam bilik darjah malah di luar bilik darjah. Komited dan kesungguhan ini wujud ekoran daripada minat dan keseronokkan kita dalam melaksanakan tugas. Sebagai contoh, guru itu tidak merungut apabila diberi tugas AJK sesuatu program atau tugas lain selain mengajar kerana dia tahu akan peranannya sebagai warga sekolah tersebut. Guru yang baik juga tidak mengabaikan tanggungjawabnya kepada tugas utama iaitu mengajar murid semasa di dalam bilik darjah pada masa yang sama. Kedua, Pelatih perlu lebih peka atas kesilapan dalam penyediaan Rancangan Pengajaran Harian. Ini kerana walaupun kesilapan sedikit ia akan membuatkan pihak lain kurang memahami apa yang cuba disampaikan oleh Pelatih.
****Catatan diatas adalah cetusan peribadi...tidak berpihak atau memihak atau minta di pihak...copy n paste tidak dibenarkan******

No comments:

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.