Sunday, February 8, 2009

Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Khas


Seperti mana kanak - kanak normal, kanak - kanak khas juga punya hak untuk mendapatkan pendidikan sempurna dan sesuai dengan keupayaan mereka. Oleh itu sesi pengajaran dan pembelajaran untuk kanak - kanak khas ini perlu mengambil kira ciri - ciri keistimewaan dan keperluan mereka bagi memberi pembelajaran yang bermakna bagi mereka. Sebagai seorang guru, kita perlu meneliti apakah model - model teoritikal atau pendekatan yang sesuai digunakan dalam proses pengajaran dan pelajaran anak - anak ini.





Sebelum kita memahami model - model teoritikal yang boleh diaplikasikan dalam proses P&P, kita juga perlu terlebih dahulu memahami beberapa konsep asas dalam pengajaran kanak - kanak khas ini.

1. Strategi dan Pendekatan Pengajaran
- Merujuk kepada bagaimana kita seorang guru menyediakan perancangan mengajar, memulakan dan mengakhiri pengajaran.

2. Kaedah Pengajaran
- Merujuk kepada perancangan pengajaran yang telah diterima pakai oleh banyak pihak.
- Perancangan ini termasuklah kawalan guru terhadap urutan perlakasanaan proses pengajaran yang akan dilaksanakan.

3. Strategi Pengajaran
- Merujuk kepada perancangan operasi pengajaran yang khusus yg digunapakai oleh guru.
- Merujuk kepada perancangan2 kecil untuk mencapai objektif pengajaran.

4. Tenik Pengajaran.
- Sistem / mekanisme penyampaian ilmu dan kemahiran.
- Prosedur2 khusus pada skala kecil.
- Satu strategi yang boleh mengandungi beberapa teknik.

MODEL TEORITIKAL DALAM PENDIDIKAN KHAS
Model Perubatan
- Kanak - kanak khas perlu menjalani ujian diagnosis secara komprehensif sebelum melakukan sebarang intervensi pendidikan khas ke atas mereka.
- Ujian diagnosis ini perlu bagi memahami keadaan biologikal serta fizikal mereka. Dengan itu kita boleh melihat tahap keupayaan mereka.

Model Perkembangan
- Pengajaran dan pembelajaran perlu sesuai dengan perkembangan kanak - kanak khas. Kanak2 khas mempunyai tahap perkembangan yang sama dengan kanak2 normal namun ada kadar yang perlahan.
- Mereka juga mempunyai ketidakupayaan yang berbeza.
- Kaedah pengajaran yg dibina perlu mengambil kira tahap perkembangan intelektual, fizikal, sosial dan emosional kanak2 khas ini.

Model Behaviorisme
- Perlunya analisis tingkah laku sebelum pengajaran dijalankan.
- Guru bertanggungjawab untuk merubah persekitaran sebelum atau selepas tingkah laku bagi tujuan unutk mendapatkan tingkah laku sasaran.

Model Kognitif
- Fokus kepada keadaan internal pemikiran seseorang.
- Model ini mengambil pendekatan pengajaran secara latihan kognitif dan meta kognitif.

Model Humanistik
- Menitik beratkan soal perkembangan individu secara menyeluruh.
- Asas model ini ialah kepercayaan tentang kecenderungan setiap insan untuk mencapai jati diri masing2.
- Guru bertangungjawab membina kecenderungan pelajar untuk mengembangkan potensi mereka.
- Faktor peribadi dan sosial penting dalam menentukan perkembangan kanak2 ini secara menyeluruh.

INI HANYA NOTA RINGKAS....
SILA RUJUK DEKAT BUKU RUJUKAN.....

5 comments:

noramsein said...

hai
sy bakal guru pk...
skrg study kt IPIK KL
jurusan masalah pendengaran
nice to read your blog...
dpt gak info br ttg pk mslh pembelajarn...
sy posting nnt x semestinya ke sek pekak...
mungkin juga dihantar masalah pembelajaran/penglihatan...

Tea Cha Hai said...

Hai juga...
TQ for coming...
Sama2lah kita balaja...
We share ilmu yg ada...
TQ

Anonymous said...

salam, apa nama buku tu??leh bg tau...

Anonymous said...

hope dapat membantu saya dalam mendapatkan ilmu pengetahuan

guru pemulihan khas sk
pgsr 2009 masalah pembelajaran

Anonymous said...

sy suke bce blog anda..
dpt beri sy pndedahan awk ttg pendidikn khas ini..
sy hrp anda dpt update blog ini sekerap yg mgkn.untuk kbaikn pmbaca2 yg mnziarahi..
TQ so much =) 5 starz *****

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.