Saturday, March 14, 2009

Kau Tercipta Untuk Ibu Mu

Menatap indahnya sebuah senyuman di wajahmu membuatkan aku terdiam dan terpaku..

Aku tahu senyuman mu terbit dari hati suci mu yang mungkin tiada juga kau sedari....

Kami mendoakan dan mengharapkan agar senyuman mu itu terus mekar....
Mekar dengan harumnya....


Bidang Kerohanian dan Pendididkan Moral Kelas Pendidikan Khas, SKBP telah mengajurkan Program Jualan Amal Barangan Terpakai pada 2 - 6 Mac 2009. Barangan terpakai ini hasil derma guru - guru, ppm dan ibubapa murid pendidikan khas serta guru - guru perdana SKBP. Barangan terpakai ini adalah apa sahaja barangan yang masih elok namun tidak digunakan lagi tetapi sayang untuk dibuang. Program ini bertujuan untuk mengutip derma untuk 2 orang murid pendidikan khas yang buat masa ini sangat memerlukan sokongan motivasi dan material. Arifin Sitin; terlibat dalam kemalangan jalan raya pada Disember 2008. Radzmah Yusri perlu menjalani pembedahan jantung pada bulan Mei 2009. Hasil jualan dan derma perseorangan akan di bahagi kepada dua murid tersebut.


Program ini amat berjaya mencapai matlamatnya.

Murid - murid pendidikan khas diberi peluang untuk melayan pembeli yang terdiri daripada murid - murid perdana dan juga guru dan staf SKBP.
Program sebegini memberi pendedahan kepada murid - murid pendidikan khas ini berinteraksi dengan rakan dan guru - guru selain selain rakan dan guru di pendidikan khas. Selain itu inilah antara alternatif pembelajaran untuk merasakan proses jual - beli.



Lawatan 1: 13 MAC 2009 (Jumaat)


Selepas solat Jumaat, kami telah melawat ke rumah Ipun untuk menyerahkan hasil derma wang ringgit, hamper dan bahan makanan harian. Semoga dengan usaha ini dapat meringankan sedikit beban keluarga ini. Semasa lawatan ini, Ustzah Asma selaku ketua rombongan memberi sedikit kata dua berkenaan program yang telah kami laksanakan untuk kutipan wang derma ini. Upacara tahlil untuk Ipun juga diadakan yang diketuai oleh Ustad Yaharuddin.

Dalam kami bersembang berkenaan keadaan kedua - dua anaknya dan perancangan masa depan mereka, kami dikejutkan dengan berita bahawa ayah kepada kedua - dua murid kami ini telah meninggal 3 hari yang lalu (selasa). Oleh sebab itulah Ipun keluar hospital walaupun Ipun perlukan rawatan di hospital untuk 4 bulan lagi.. Dan oleh sebab itulah Rizwan tidak hadir ke sekolah untuk beberapa hari ini.

Dalam keadaan sayu, Si Ibu memberitahu yang dia belum tahu nak buat apa. Tapi yang pasti dia perlu bekerja untuk menampung hidup mereka tiga beranak. Ini kerana, kehidupan mereka sebelum ini banyak bergantung kepada arwah suaminya. Kami cuba membantunya mencari pekerjaan yang tidak memerlukannya berpisah dengan anak - anaknya atau memisahkan kedua - dua adik - beradik tersebut.

Diakhir lawatan, Ustad Y memberi sedikit tazkirah yang lebih kurang menyatakan bahawa "apa yang berlaku adalah cubaan daripada Allah dan kita perlu tempuhinya..bersabar dengan cubaan itu,........." .

2 comments:

Anonymous said...

aik!!!cigu murni pun ada dlm ni arrr..hehehe..

Tea Cha Hai said...

aik.... kenapa tak percaya keerrrrr....

Aku jadi camerawomen..so tak dak la... :-)

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.