Wednesday, April 8, 2009

Ciri - ciri memberi gambaran awal...

Berdasarkan apa yang dilaporkan Kosmo hari ini... Seorang ibu terkejut apabila anaknya mati dengan tiba - tiba. Apatah lagi setelah beberapa minit beliau menghantar anaknya ke sekolah.
Kematiannya anak ini dikatakan disebabkan oleh masalah jantung.
Sindrom down dan masalah jantung... sangat berkaitan.. berdasarkan research ekspress saya, mereka berisiko tinggi dilahirkan dengan penyakit jantung berbanding dengan anak lain. Anak ini juga berkemungkinan mempunyai atresia (penyempitan) intestin dan mudah dapat jangkitan.
Masalah jantung yang paling kerap berlaku ialah jantung berlubang seperti Ventricular Septal Defect (VSD) iaitu jantung berlubang diantara bilik jantung kiri dan kanan atau Atrial Septal Defect (ASD) iaitu jantung berlubang diantara atria kiri dan kanan. Masalah lain adalah termasuk salur ateriosis yang berkekalan (Patent Ductus Ateriosis / PDA). Bagi kanak-kanak sindrom down boleh mengalami masalah jantung berlubang jenis kebiruan (cynotic spell) dan susah bernafas.
MASALAH-MASALAH BERKAITAN SINDROM DOWN DAN RAWATAN
1. Pertumbuhan yang lambat, kesukaran untuk belajar dan bertutur
=> Kanak-kanak berkeadaan lembik semasa lahir, tumbesaran terbantut di peringkat bayi dan kanak-kanak.
=> Lambat atau sukar dalam pembelajaran
=> Lambat dalam pertuturanKanak-kanak ini akan mendapat faedah yang besar dari program pengesanan awal, pendidikan khas dan rawatanpertuturan. Dapatkan maklumat dari doktor atau jururawat anda tentang kemudahan perkhidmatan pemulihankanak-kanak berkeperluan khas yang paling hampir dengan tempat tinggal.
2. Penyakit jantung kongenital
=> Kanak-kanak Sindrom Down biasanya lebih berisiko tinggi untuk dilahirkan dengan penyakit jantungberbanding dengan kanak-kanak biasaDoktor akan membuat saringan terhadap kanak-kanak Sindrom Down untuk mengesan sebarang penyakit jantungkongenital dan merujuk untuk penilaian lanjut jika perlu. Penyakit ini mungkin memerlukan rawatan perubatan ataupembedahan.
3. Kecacatan pertumbuhan perut
=> Intestinal atresia
=> Tiada dubur. Biasanya kecacatan ini dapat dikesan selepas lahir dan perlu di bedah. Walaupun jarang berlaku, tetapi kadarkejadian ini tinggi berbanding dengan kanak-kanak biasa.
4. Mudah mendapat jangkitan
=> Pemberian imunisasi boleh diberi mengikut jadual. Bawalah berjumpa dengan doktor segera bila demam ataunampak kurang sihat.
5. Masalah pendengaran dan penglihatan
=> Saringan dan rawatan perlu dibuat bergantung kepada masalah yang dikesan.
6. Gangguan fungsi Tiroid
=> Pengeluaran hormon yang rendah, hipotiroid. Perlu rawatan penambahan hormon, contohnya tiroxin.
=> Pengeluaran hormon yang berlebihan, hipertiroid. Perlu rawatan untuk mengawal pengeluaran hormon.
7. Barah (kanser)
=> Leukemia akut lebih mudah berlaku kepada Sindrom Down berbanding kanak-kanak biasa.

2 comments:

Adry said...

owh... baru ku tau... thanks for this info!!


Adry @ http://www.adrysabry.com

Tea Cha Hai said...

Hehhehe...Lama tak lawat site awak... ok kejap lagi K...

TQ

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.