Monday, September 7, 2009

Membantu Anak Autisma #1


Saya sangat bersyukur kerana dikelilingi orang – orang yang sangat membantu saya untuk berjaya dan seterusnya mengatasi masalah Autisma. Ketika berumur 2 1/2 tahun, ibubapa saya telah menghantar saya ke sebuah pusat asuhan kanak-kanak autisma yang berstruktur dan memiliki guru-guru yang berkomitmen serta berpengalaman. Bermula dari usia kanak-kanak jugalah saya sudah dilatih melakukan perilaku baik dan sopan ketika berada di meja makan. Kanak-kanak Autisma seperti saya sangat memerlukan hari-hari yang lebih berstruktur dan juga guru yang tahu bertegas dalam kelembutan dalam mendidik.


Ketika berumur diantara 1 ¼ hinggah 5 tahun, kehidupan seharian saya telah distrukturkan dan saya tidak dibenarkan hilang fokus tentang apa yang sedang dilakukan. Saya menjalani terapi pertuturan secara individual selama 45 minit setiapa lima hari dalam seminggu, dan ibu juga telah mengupah seorang pengasuh yang mengahabiskan masa selama empat jam untuk bermain dengan saya dan kakak saya. Saya diajarkan ”mengikut giliran” semasa aktiviti bermain.Sebagai contoh, semasa membina patung mainan, pengasuh meminta saya memasang bahagian tangan dan kemudiannya meminta kakak saya memasang bahagian lain. Dengan ini saya belajar untuk menunggu giliran. Kombinasi antara taman asuhan, terapi pertuturan, aktiviti bermain dan penyeliaan tingkah – laku saya semasa di rumah secara beterusan, otak saya semakin berada di dunia nyata.



Gambar adalah bahasa saya.
Seperti kebanyakkan pengidap autisma, saya adalah “visual thinkers”. Saya berfikir dengan gambaran bukan dengan bahasa. Pemikiran saya umpama kaset video rakaman yang bermain dalam imiginasi saya. Dimana, gambar – gambar adalah bahasa utama saya dan perkataan adalah bahasa kedua mereka. Denga itu, kalau mengajar saya ajarlah saya menggunakan gambar dan biar gambar itu gambar sebenar satu -satu objek sebenar bukan gambar lukisan yang adakalaya lebih mengelirukan saya.



Manakala kata nama merupakan perkataan yang paling mudah untuk saya pelajari kerana dengan kata nama saya boleh menggambarkan perkataan tersebut. Contohnya, bila mengajar saya saya perkataan “atas” dan “bawa”, guru seharusnya mendemonstrasikannya. Contohnya guru menggambil dan mengangkat ketas kapal terbang mainan dari meja sambil menyebut perkataan "atas" dan sebaliknya utk perkataan "turun". Dengan itu mudah untuk saya membayangkan dan mengingat perkataan "atas' dan "bawa".

SENYUM


Pendekkan arahan.
Mudahkan arahan. Kanak – kanak autisma seperti saya memiliki masalah dalam mengingat semula satu – satu arahan apa lagi yang panjang. Sekiranya kanak – kanak tersebut boleh membaca, tuliskan arahan tersebut di atas kertas. Kanak – kanak autisma juga sukar untuk mengingat nombor telefon kerana mereka sukar menggambarkannya di dalam minda.

Bakat melukis.
Kebanyakkan kanak – kanak autisma berbakat dalam kemahiran melukis, seni dan program komputer. Bakat ini perlu diasah dan digalakkan untuk persediaan kerjaya masa depan mereka.




Keasyikan
Kebanyakan kanak – kanak autisma taksub/asyik kepada satu – satu perkara seperti bermain dengan kereta mainan atau ‘membaca’ peta. Cara yang terbaik ialah menggunakan keasyikan mereka itu sebagai alat untuk memotivasikan mereka menyiapkan kerja sekolah. Sekiranya mereka berminat terhadap kereta mainan, gunakan kereta mainan semasa mengajar mereka membaca atau mengira. Baca buku yang berkaitan dengan kereta dan menyelesaikan masalah matematik dengan kereta mainan.



Pendekatan Visual yang Konkrit
Gunakan pendekatan visual yang konkrit dalam mengajar konsep nombor seperti mainan nombor. Contohnya set blok nombor yang pelbagai warna dan saiz.



Masalah Motor Tangan.
Kebanyakkan kanak – kanak autisma memiliki tulisan tangan yang sangat buruk. Ini kerana mereka mengalami masalah motor untuk mengawal tangan mereka. Untuk menghasilkan tulisan yang cantik dan kemas adalah sukar. Dan ini mengakibatkan kanak – kanak tersebut rasa kecewa. Untuk mengurangkan kekecewaan bantu mereka rasa seronok menulis dan biarkan mereka menaip di komputer.


Fonik
Sesetengah kanak – kanak autisma lebih mudah belajar membaca dengan menggunakan fonik, dan sesetengah pula mudah belajar membaca menggunakan mengingat keseluruhan perkataan. Kanak – kanak yang mengalami masalah ekolalia sesuai menggunakan kad imbas dan buku bergambar dengan itu, perkataan tersebut disamakan dengan gambar. Adalah penting perkataan dicetak di muka surat yang sama dengan gambar.

Apabila mengajar kata nama, kanak – kanak tersebut perlu mendengar perkataan yang anda katakan dan pada masa yang sama melihat gambar sepertimana perkataan tersebut. Contohnya anda menyebut “pisang”, perlu juga diperlihatkan gambar kad pisang. Begitu juga apabila mengajar kata kerja “lompat”, anda mesti melakukan perbuatan melompat dan menyebut “lompat’.

Takut bunyi kuat
Sewaktu kecil, bunyi kuat seperti bunyi lonceng sekolah amat menyakitkan telinga saya umpama doktor gigi manmpal gigi saya. Kanak-kanak autisma sebenarnya perlu dicegah daripada sebarang bunyian kuat yang menyakitkan telinganya. Bunyia seperti bunyi lonceng, PA sistem, bunyi kerusi yang diheret dan sama denganya boleh mendatangkan masalah kepada kanak-kanak autisma. Dalam kebanyakkan keadaan, kanak-kanak ini boleh bertoleransi dengan bunyi lonceng sekiranya bunyi yang dihasilkan dikurangkan. Begitu juga dengan bunyi yang dihasilkan oleh kaki kerusi sekiranya ditarik dan bergeser dengan lain boleh dikurangkan dengan menggunakan karpet.

Pernahkah anda mengalami di mana anak anda/ murid anda takut untuk masuk ke dalam satu – satu bilik? Mereka sebenarnya takut untuk masuk dalam sesetengah bilik kerana mereka takut sekiranya secara tiba-tiba ada bunyi dengungan mikrofon yang datang dari PA sistem. Bunyi yang menakutkan ini boleh menyebabkan tingkah laku yang tidak sepatutnya. Sekiranya kanak – kanak itu menutup telinganya, ini menunjukkan sesetengah bunyi menyakitkan telingannya. Kita boleh membantu menukarkan satu-satu bunyi itu daripada bunyi yang sensitif kepada bunyi yang biasa didengarnya. Contohnya bunyi siren alat pengesan kebakaran, kita rakamkan bunyi tersebut pada pita rakaman dan berikan kepada anak-anak autisma ini. Biarkan dia sendiri mengawal bunyi pita tersebut. Mereka boleh mengawal kekuatan bunyi pita dan secara beransur-ansur dia akan kuatkan bunyinya. Dengan itu bunyi tersebut menjadi biasa didengar dan tidak menyakitkan dan menakutkannya lagi.

Bersambung................

SUMBER: PELBAGAI

5 comments:

Maiyah said...

salam.. Alhamdulillah mereka disayangi ngan guru2 yg byk membantu :D

Anonymous said...

hari ini 14hb oct 2009 saya bawa anak saya yg berumur 2 tahun berjumpa doctor pakar dan dia didapati mengidap autisma...boleh saudara beri saya sebarang tips utk saya membantu anak saya
semarakadil@yahoo.com

Anonymous said...

ingin berkngsi pengalaman dan padangan

Tea Cha Hai said...

Marilah kita berkongsi pengalaman dan pandangan....terima kasih atas kunjungan...

Tea Cha Hai said...

Marilah kita berkongsi pengalaman dan pandangan....terima kasih atas kunjungan...

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.