Thursday, May 22, 2008

Hanya ingin berkongsi......................
http://www.spe-ed.net/

Wednesday, May 21, 2008

Posted by Picasa

Sunday, May 18, 2008

JURNAL MINGGU 5 ( 14 – 18 APRIL 2008)

Ye… ye.. ye… Cikgu datang!
Pada Minggu ke 5 Pelatih telah merancang untuk melaksanakan P&P dengan menggunakan beruang sebagai “watak” utama dalam P&P. Keseluruhannya murid sungguh seronok melaksanakan aktiviti P&P dalam minggu ini. Ini mungkin disebabkan mereka merasakan mereka sedang bermain bukannya belajar. Pelatih telah memasukkan unsur bermainan secara lansung dan tidak lansung dalam menarik perhatian murid – murid ini. Sebagai contoh di awal aktiviti Pelatih telah menayangkan video berkenaan dengan binatang beruang,bermain dengan patung beruang, membina patung kertas beruang dan masuk kepada aktiviti pembelajaran, Pelatih meminta murid membilang beruang, membilang setiap anggota badan beruang, membilang atau menambah dengan menggunakan gambar beruang.
Hasil daripada pendekatan belajar dalam bermain ini, Pelatih telah melihat dari segi peningkatan kemahuan belajar untuk kebanyakkan murid. Apa yang membuatkan Pelatih terharu, mereka menantikan kehadiran Pelatih masuk ke kelas mereka dan mereka akan kecewa apabila Pelatih tidak dapat masuk kelas. Antara perkara yang sering mengekang Pelatih untuk meneruskan P&P ialah perjumpaan guru – guru Pendidikan Khas yang diadakan secara tiba – tiba, Pelatih terpaksa membantu guru – guru lain atau perlu menyiapkan tugasan yang diberi oleh pihak sekolah atau di Pendidikan Khas. “Cikgu, lepas ni Cikgu masuk kelas kami kan?”, “Ye.. ye…ye … Cikgu datang”, “Cikgu, nanti Cikgu masuk tempat kami ya.” Antara kata – kata murid yang membuatkan Pelatih terharu dan lebih bermotivasi mengajar murid – murid istimewa ini. “Ala…”, “Kenapa?”, “Cikgu mau pergi mana?”, “Mana Cikgu Hai.”, “Alaaaa……Ada aunty sudah.” Antara rintihan murid – murid kesayangan ku ini apabila Pelatih tidak dapat masuk mengajar atau mereka terpaka pulang sebelum P&P bermula atau murid seronok semasa P&P. “Mahu buat macam mana sayang… beginilah tugas Cikgu.” Kata hatiku yang agak kasihan melihat mereka dan juga kecewa dengan apa yang berlaku.
Dalam minggu ini Pelatih telah diselia oleh Pensyarah Pembimbing untuk Subjek Major dan Minor. Pelatih sudah siap sedia seliaan PP memandangkan Pelatih sentiasa menyediakan Rancangan Pengajaran Harian (RPH), Alat Bantu Mengajar (ABM) dan lain – lain yang diperlukan pada setiap sebelum P&P bermula. Namun apa yang telah dirancang tidak semestinya dapat dilaksanakan 100%. Bermula dengan rancangan untuk melakukan aktiviti berkebun dengan membina batas, tidak dapat dilaksanakan dengan baik memandangkan keadaan kebun yang becak. Dengan itu Pelatih hanya menunjukkan dan memberi peluang kepada murid untuk mencangkul. Selain itu, memandangkan Pelatih tidak tahu yang Penyelaras akan membawa atlit Program PKBP sekolah ini untuk Sukan Pendidikan Khas, Pelatih tidak dapat membuka stor penyimpanan peralatan perkebunan yang diletakkan dalam bilik penyelaras. Pada mulanya Pelatih agak panik memandangkan sebentar lagi PP akan datang menyelia. Pelatih dapat menenangkan diri secepatnya dan mengambil keputusan meminjam peralatan berkebun di Pra Sekolah PKBP dan menggunakan apa sahaja yang ada pada masa itu seperti cangkul mini, serampang tiga mata (sudah bengkok matanya namun dapat diperbaki Pelatih), parang dan pisau. Walaubagaimanapun, pada waktu penyeliaan bagi Mata Pelajaran major, hampir 90% rancangan aktiviti dapat dilaksanakan memandangkan bahan – bahan maujud yang diperlukan seperti patung beruang, komputer riba dan dadu telah disediakan dan ada dalam simpanan Pelatih sebagai hak peribadi. Samada kedua – dua seliaan ini pada tahap memuaskan atau tidak hati PP bergantung kepada ulasan dan komen beliau.
Tidak seperti seliaan sebelum ini, pada kali ini Pelatih telah banyak melakukan kesilapan dalam menyediakan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) untuk Mata Pelajaran Matematik. Sepatutnya Pelatih tidak melakukan kesilapan ini dan Pelatih perlu teliti dalam menyediakan RPH agar lebih jelas maksud yang cuba disampaikan. Sebagai contoh, dalam objektif pembelajaran Pelatih menulis seperti berikut, Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid – murid akan dapat: Kumpulan 1: Mengenal angka 1 hinggah 6
Kumpulan 2: Menambah sebarang dua nombor tanpa pengumpulan semula.
Kumpulan 3 : Menguasai Soalan Penyelesaian Matematihk Tahun 3

Kesilapan Pelatih ialah dalam penggunaan Mengenal dan Menguasai . Sepatutnya Pelatih menggunakan perkataan Menyebut dan Menjawab/menyiapkan 10 soalan dalam 30 minit….. yang lebih jelas dan boleh diukur. Pelatih terlupa apa jenis perkataan ini dalam konteks bahasa (akan dirujuk). Pelatih akan lebih teliti dalam menyediakan RPH pada masa akan datang. Dari segi perlaksanaan aktiviti Pelatih tidak banyak masalah memandangkan Pelatih sudah biasa dengan murid – murid dan begitu juga dengan sebaliknya.


JURNAL MINGGU KE 6 (21-25 APRIL)
Sweet and sour teacher!
Pelatih teringat perkara yang melucukan Pelatih semasa P&P Perkebunan pada khamis lalu (10 April) dan peristiwa ini Pelatih abadikan di dalam blog personal Pelatih sebagai kenangan terindah dalam hidup ku. Pada hari itu Pleatih tidak dapat melaksanakan P&P seperti dirancang kerana terpaksa masuk lewat ekoran daripada terpaksa melaksanakan tugas on the spot. Oleh itu Pelatih menukar aktiviti kepada aktiviti lain untuk mengisi sisa – sisa masa yang tinggal. Perbualan kami lebih kurang seperti ini..
CikguHai : Siapa suka makan buah?
Murid2 : Saya!
CikguHai : Buah apa yang kamu suka makan?
Murid2 : Mangga!...Apel!...(dan bla...bla.. bla....)
CikguHai : Ini gambar buah apa?
Murid2 : Apple!
CikguHai : Apel warna apa?
Murid2 : Merah!... Hijau!......
CikguHai : Apel rasanya apa?
Murid2 : Manis!....Manis!....Manis!...Manis!....Masam!...
CikguHai : Apel Hijau rasanya masam dan Apel Merah rasanya Manis.
.....................******....................................
CikguHai : Eddy kenapa Eddy warna apel Eddy dengan warna hijau dan merah? Eddy : Sweet and sour! Rasanya masam manis!
CikguHai : :-)).. Ya la.,betul juga tu ...

Pelatih tersenyum lebar hatiku terasa gembira dan lapang. “Terima kasih sayang sedikit sebanyak mengurangkan tekanan Cikgu hari ini”. Kerana kisah lucu dan logik ini Pelatih begitu gembira berkongsi cerita dengan guru – guru lain. Ini adalah diantara beribu kisah yang memberikan kebahagian kepada Pelatih mahupun guru- guru lain. Mereka seolah – olah tahu guru – guru sedikit tertekan dan letih melayan karena mereka saban hari. Tingkah – laku dan perkataan spontan mereka yang kita rasakan lucu sebenarnya logik.
Seperti minggu sebelumnya, proses pengajaran dan pembelajaran tidak berjalan dengan sesempurna di dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dan puncanya masih sama seperti murid lewat datang ke kelas, keadaan kelas yang kurang selesa, murid sangat aktif dan Pelatih terpaksa melaksanakan tugas lain semasa atau sedang menyediakan bahan p&p. Namun Pelatih tidak menghadapi banyak masalah dalam menyampaikan pelajaran pada minggu ini kerana minggu ini merupakan pengukuhan dan menyempurnakan bagi aktiviti p&p minggu lalu. Cuma untuk p&p bagi Mata Pelajaran Perkebunan, cuaca pada hari itu tidak mengizinkan untuk Pelatih melaksanakan p&p di luar bilik darjah dan sebagai alternatifnya Pelatih menjalankan aktiviti lain iaitu menyebut dan membezakan warna dan rasa buah apel (Apel Merah dan Apel Hijau, Apel Merah rasa manis, Apel Hijau rasa masam). P&p berjalan dengan baik, Pelatih dan murid sangat seronok.
JURNAL MINGGU KE 7 (28/4 – 2/5)
Mari menggentel!
Keseluruhannya aktiviti disekolah pada minggu ini tiada apa yang menarik atau peristiwa yang berlansung. Pada minggu ini Pelatih telah memasukkan unsur manipulatif motor halus iaitu menggentel kertas sebagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran dan keseluruhannya murid seronok melaksanakan aktiviti ini. Cuma ada diantara mereka memerlukan masa untuk menyempurnakan tugas mereka menggentel kertas. Contohnya Annidah, Adlan, Phobe dan Melvin masih lemah dari segi kemahiran motor halus ini. Abel boleh menggentel dengan baik cuma murid ini kurang tumpuan melaksanakan tugasnya. Ini kerana sekiranya Pelatih atau pembantu murid memberi tumpuan kepadanya, Abel boleh melaksanakan dengan baik. Dalam aktiviti minggu ini, murid perlu membasahkan surat khabar lama dan menggentelnya sehinggah menjadi bulat seperti guli tetapi saiznya lebih kecil. Setelah itu murid akan memasukkan kedalam botol mineral masing – masing. Seterusnya Pelatih memberikan aktiviti mengikut kemahiran yang berbeza mengikut kemampuan murid seperti Abel menambah bilangan dua botol atau lebih gentelan kertas tadi. Annidah membilang gentelan dalam botolnya sendiri.
Di akhir aktiviti ini yang biasanya pada hari dan waktu terakhir pengajaran murid boleh melihat hasil kerja mereka. Pelatih telah menyediakan kad nombor dan meminta setiap murid menampal gentelan kertas yang telah kering itu di atas kad nombor mengikut bilangan nombor yang ada. Ada murid yang cepat menyelesaikan tugasan dengan betul, ada yang perlukan bimbingan dan ada yang hanya menampal sahaja. Namun keseluruhannya berjalan dengan baik dan yang penting mereka seronok tambahan pula, hasil kerja mereka dipamerkan dan boleh digunakan sebagai bahan bantu mengajar bagi aktiviti p&p di lain waktu. Di sini Pelatih masih menggunakan pendekatan murid membuat, murid menggunakan. Ini bermaksud, Pelatih tidak membuat bahan bantu mengajar berseorangan. Sebaliknya murid membina bahan bantu mengajar dengan bantuan murid sunnguhpun tidak kemas namun ia bermakna bagi Pelatih dan juga murid. Ini kerana murid masih dalam proses pembelajaran semasa melaksanakan aktiviti ini. Sebagai contoh pada minggu aktiviti ini yang memerlukan murid menggentel kertas, memarnakan gentelan, mengeringkan gentelan dan seterusnya menampal pada kad nombor mengikut bilangan yang ditetapkan. Hasilnya, sebuah kad bilangan nombor yang boleh digunakan untuk aktiviti p&p lain pada masa depan.

Sunday, May 11, 2008




Dalam minggu ini Aku tidak menyedari sudah minggu ke berapa aku menjalani Pratikum. Aku merasakan tiada bezanya masa antara tempoh Pratikum dan juga sebelum tempoh Pratikum memandangkan Aku sudah berada di sekolah ini selama setahun. Dalam tempoh setahun itu banyak sudah Aku pelajari mengenai dunia Pendidikan khususnya Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran ini.


Bagi ku adalah mustahil untuk rakan - rakan sepengajian ku dalam Program KPLI Mode LPBS ini mahupun Aku sendiri mendapat penilaian Pratikum yang kurang daripada 3 memandangkan kami sudah hampir satu tahun mengajar di sekolah masing - masing sebelum bermulanya tempoh Pratikum. Tambahan pula, ada dikalangan rakan - rakan yang lain sudah memiliki pengalaman mengajar hampir dua tahun selaku Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) sebelum ini di sekolah yang sama. Walaupun dalam tempoh ini belum cukup untuk Aku menjadi yang terbaik, namun cukup membantu Aku dari segi persediaan 'dunia sebenar'. Berbicara mengenai 'dunia sebenar', Kami KPLI Mode LPBS adalah tidak salah sekiranya kami menggunakan pendekatan kami sendiri mahupun guru - guru senior yang menjadi rujukan kami dan sedikit tambahan dengan teori yang dipelajari di IPG ataupun pembacaan. Kami belajar daripada pengalaman dan kami yang mengalami, merasakan, merancang dan melaksanakan apa yang kami ingin lakukan semasa Pratikum. Aku belajar daripada apa yang Aku perhatikan dan menambahbaik apa yang perlu. Adakah ianya pendekatan yang terbaik? Kita tengoklah hasilnya.


Dalam minggu ini Program Pendidikan Khas SKBP agak sibuk dan ini menyebabkan P & P hanya dilaksanakan pada Hari Isnin sahaja. Beginilah keadaannya setiap kali ada program sekolah, program PK ataupun adanya pelawat. Pendidikan Khas SKBP sering menjadi tumpuan pihak luar samada dalam ataupun luar negeri. Pelatih pun kurang pasti apa sebabnya kerana ada lagi sekolah - sekolah PK yang baru di sekitar Kota Kinabalu dan Penampang ini yang mungkin lebih canggih prasarananya . Atau mereka lebih tertarik kerana SKBP merupakan sekolah perintis Pendidikan Khas di Sabah. OK la tu nak...


Berbalik kepada P&P, Aku sudah cukup bersedia dan teruja untuk melaksanakan P&P pada minggu ini memandangkan Aku telah merancang aktiviti baru untuk mereka. Sungguh sedih dalam hati....Terpancar di wajah...Tugas - tugas yang tidak dirancang datang bertubi - tubi membuatkan Aku sedikit tertekan minggu ini. Bermula dengan persediaan bahan Instrumens Penilaian Penempatan (IPP) untuk perserta Bengkel IPP seramai melebihi 30 orang (SKBP sebagai tempat peserta membuat ujian IPP) dan juga Program Sambutan Hari Ibu. Apapun yang telah berlaku, sekali lagi Aku bangga berada dikalangan guru - guru Pendidikan Khas SKBP dengan melihat cara kerja mereka. Walaupun mereka sering "disorong" dengan tugas - tugas yang kekadang kami merasakan tidak adil kerana kami sahaja yang ramai dalam senarai AJK. Mengapa? Hanya kami TERlihat banyak masa luang atau kami TERlihat kami rajin atau juga kami TERlihat muda - muda berlaka... (heheheheh) Apapun masih berpegang kepada Nak Seribu Daya Tak Nak Seribu Dali....
Perkara ini jugalah yang dibangkitkan oleh orang kuat Jabatan Pendidikan Khas (JPK), Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dalam taklimat beliau kepada guru – guru Pendidikan Khas SKBP. Beliau menyatakan bahawa isu guru Pendidikan Khas yang disangkakan banyak masa terluang oleh pihak lain terutamanya pentadbir bertitik tolak daripada kurangnya kefahaman mereka terhadap ‘dunia’ Pendidikan Khas ini. Oleh itu kita yang berada dan memahami situasi sebenar perlu memberitahu dan memahamkan kepada mereka akan tugas kita dan juga keperluan murid – murid istimewa ini. Seperti yang telah dinyatakan, mereka tidak faham yang tugas guru Pendidikan Khas bermula daripada murid itu masuk pagar sekolah sehinggahlah keluar pagar sekolah memandangkan mereka hanya merujuk kepada jadual waktu guru yang dilihat banyak masa terluang. Perkara ini juga disebabkan kerana guru – guru pendidikan khas tidak merekodkan segala tindakan atau aktiviti p&p yang tidak secara lansung seperti membimbing murid ke kantin, membimbing murid ke tandas, menjemput murid untuk masuk perhimpunan dan seumpamanya.



“Ermmmm.... bagaimana nak rekod? Buat satu buku laporan?”
“Kenapa aku tak tanya hari tu..”
“Ah! Kan inilah gunanya jurnal. Kita boleh nyatakan apa yang berlaku dan apa yang kita lakukan pada hari atau minggu itu.. Tapi.. mengapa guru – guru senior tak buat? Tak pa lah biar aku buat.. InsyaAllah beterusan tidak sehinggah aku tamat Praktikum ini. Bukan untuk siapa – siapa pun, untuk aku dan diriku sahaja kerana aku bukan orang yang suka minta dipuji.. hehehheheheheh”.




Antara perkara lain yang menarik perhatian Ku semasa taklimat ringkas itu...


1. Semua murid PK perlu menjalani Ujian IPP. Walaupun gagal harus diberi peluang atas perbincangan kedua - dua pihak iaitu guru dan juga ibubapa.


2. Guru - guru PK perlu faham kandungan dalam Kurikulum PK yang bersifat fleksibel iaitu boleh diubah suai mengikut keperluan murid itu agar lebih praktikal.


3. Pen. Kanan, Penyelaras mahupun guru PK perlu memberi pemahaman kepada pihak pentadbir sekolah, guru - guru mahupun staf sekolah berhubung dengan peranan dan juga keadaan serta keperluan murid PK ini.


4. Murid PK / istimewa ini adalah ahli Syurga - Kenapa perlu takut dengan mereka? Kebanyakkan sekolah yang "bersinar" adalah sekolah yang ada program PK.


5. Pergilah melawat ke sekolah lain di SM untuk perkongsian pengalaman dan ilmu.


****Catatan diatas adalah cetusan peribadi...tidak berpihak atau memihak atau minta di pihak...******

Friday, May 9, 2008


Program Pendidikan Khas Intergrasi (Sek. Ren.) Negeri Sabah
berakhir pada 31 Jan. 2007
SK Bukit Padang
BP / Pra Sek
88300 Kota Kinabalu, Sabah
Tel. : 088 249420 / 088 248789
Fax : 088 249420


SK Kolombong (BP/Disleksia)
SK KOLOMBONG JALAN NOUNTUN,
INANAM PETI SURAT 16430
88870 KOTA KINABALU



SK KIBABAIG (BP)
PETI SURAT 664
89507 PENAMPANG

SK Pekan Bongawan
Tel:861437
Alamat: 89700 Bongawan


SK Pekan Tamparuli
Tel:782001
Alamat: P.S. 46,
89257 Tamparuli



SK Pekan Tambunan
Tel:774330
Alamat: P.S. 15,
89657 Tambunan



SK Pekan Kuala Penyu
Tel:884261
Alamat: P.S. 24,
89747 Kuala Penyu



SK Pekan Beaufort
Tel:211858
Alamat: P.S. 157,
89807 Beaufort



SK Pekan Kota Belud
Tel:976179
Alamat: 89150 Kota Belud

SK Pekan Kota Marudu
Tel:661546
Alamat: P.S. 156,
89108 Kota Marudu



SK Pekan ll Ranau
Tel:876629
Alamat: P.S. 504,
89307 Ranau

SK Muhibbah Batu 4
Tel:089-212662
Alamat: P.S. 220,
90007 Sandakan


SK Pekan Lahad Datu
Tel:089-882817
Alamat: P.S. 60125,
91111 Lahad Datu

SK Bandar ll,
Tawau Tel:089-763805
Alamat: P.S. 61364,
91023 Tawau





***apps2.emoe.gov.my/jpkhas/images/muatturun/sabah.pdf*****

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns