Friday, January 1, 2010


Assalamulaikum dan Salam Sejahtera Semua.
Semoga tahun lalu memberi impak maksima. Menjadikan kita lebih baik untuk tahun ini. Untuk kita lebih optimis dengan 12 bulan yang kita akan tempuhi. Untuk kita lebih bersangka baik dengan diri, keluarga, sahabat, rakan sekerja, ibubapa murid serta org-org yang berurusan dengan kita.
Kita usahakan untuk tidak menyatakan lagi kita mengambil jalan salah untuk berada di sini. Kita sudah memilih dan keluarga ini takdir untuk kita. Kita sayangi keluarga ini dan bekerjalah dengan sedar diri.
Kita usahakan untuk tidak lagi merungut beban kita semakin bertambah. Kita diberi setara dengan kemampuan kita. Kita merungut namun kita laksanakan juga. Hasil kerja menjadi seperti dikehendaki cuma nikmatnya kita tidak rasai kerana kita telah menghamburkan kata dan pemikiran negetif diawal kerja kita. Usahlah merungut. Kerana kata2 rungutan itu jadi ingatan org yg mendengarnya dan mungkin berbekas dihatinya.
Kita bekerja dengan sedar diri. Bekerja dalam kesedaran/kewarasan itu sudah tentu. Bekerja mengikut diskripri tugas itu adakalanya kita mengelak. Mengapa? Itu kerja kita jadi, sedar dirilah. Kalau guru - bidangnya mengajar, merancang untuk mengajar. Kita mengajar sebaik dan sesuai dengannya. Kalau kita PPM - bidangnya kita membantu mengurus murid. Mengurus murid termasuk membantu guru mengurus murid dan penyediaan pembelajaran kondusif untuk murid. Pembelajaran kondusif ini termasuk persekitaran murid-kelas, tandas, diri yg selesa, bahan p&p dll. Pengurusan murid ini termasuk kerja2 mudah perkeranian guru-dokumentasi dll.
Kita bekerja dalam kesedaran dan sedar diri. Masing-masing tahu tanggungjawabnya. InsyaAllah tiada lagi perkacaran emosi. Kita akan bahagia bekeluarga bersama. Ini bukan kisah di satu tempat. Ini kisah macam di semua tempat mahupun negeri. Mengapa? Tidak malukah kita dilabel dah namanya "pendidikan khas" - satu streotaip yg negetif untuk kebanyakkan org yg rabun hati. Apa perlu kita mahu menambah rabun hatinya lagi?
"Nama" dan "jenama" bukan satu jaminan untuk kita akan menikmati kepuasan kita menerima gaji. Gaji kan habis. Dan adakalanya habis sebelum waktu. Kenapa? Kita fikirkan.
Marilah keluarga besar ku. Kita bekerjasama atas dasar kesedaran dan sedar diri. Luahan perasaan segenab keluarga yg sudi berkongsi cerita. Ceritanya sama. Apa kita mahu sama lagi? Atau kita mahu terus membawa cerita itu sebagai "patern" kita?
Keluarga kita seharusnya bahagia. Telus berkata dan menilai kerana kita adalah sebahagian INSAN ISTIMEWA. Yang lama bantulah yg baru. Emosinya belum stabil untuk menerima sesuatu yang diluar kotak fikirannya. Yang baru, jagalah emosi dan ego mu. Ijazah bukan jaminan kaulah yang terpandai. Dan PPM, yang penting kita jalankan tugas dengan senyum usah membanding-banding tugas org lain dengan tugas kita.
- INSYAALLAH SEMUANYA BAIK2.
KITA SALING MENEGUR BUKAN MENGKRITIK SEMATA.
Rakan sekerja ku semua (warga PPKISKBP),
terima kasih menjadi sebahagian "penegur" ku sepanjang 2009.
Banyak belajar drp kalian-

2 comments:

maiyah said...

slmt thn moga semuanya ceriafabiste

January 1, 2010 at 4:18 PM
ari said...

Kak Maiyah....Terima kash bebanyak.... Ceria hendakNya... :-)

January 1, 2010 at 8:33 PM

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns