Sunday, February 28, 2010

ScienceDaily (Oct. 7, 2009) — Expectant mothers who eat excessive quantities of licorice during pregnancy could adversely affect their child's intelligence and behavior, a study has shown.
A study of eight year old children whose mothers ate large amounts of licorice when pregnant found they did not perform as well as other youngsters in cognitive tests.
They were also more likely to have poor attention spans and show disruptive behavior such as ADHD (attention deficit hyperactivity disorder).
It is thought that a component in licorice called glycyrrhizin may impair the placenta, allowing stress hormones to cross from the mother to the baby.
High levels of such hormones, known as glucocorticoids, are thought to affect fetal brain development and have been linked to behavioral disorders in children.
The results of the study are published in the American Journal of Epidemiology. Eight-year-olds whose mothers had been monitored for licorice consumption during pregnancy were tested on a range of cognitive functions including vocabulary, memory and spatial awareness.
Behavior was assessed using an in-depth questionnaire completed by the mother, which is also used by clinicians to evaluate children's behavior.
The study, carried out by the University of Helsinki and the University of Edinburgh, looked at children born in Finland, where consumption of licorice among young women is common.
Professor Jonathan Seckl, from the University of Edinburgh's Centre for Cardiovascular Science, said: "This shows that eating licorice during pregnancy may affect a child's behavior or IQ and suggests the importance of the placenta in preventing stress hormones that may affect cognitive development getting through to the baby."
Women who ate more than 500mg of glycyrrhizin per week – found in the equivalent of 100g of pure licorice – were more likely to have children with lower intelligence levels and more behavioral problems.
"Expectant mothers should avoid eating excessive amounts of licorice," said Professor Katri Räikkönen, from the University of Helsinki's Department of Psychology.
Of the children who took part in the study, 64 were exposed to high levels of glycyrrhizin in licorice, 46 to moderate levels and 211 to low levels.
The research followed on from a study which showed that licorice consumption was also linked to shorter pregnancies. Laboratory studies have also shown a link between the placenta not working to prevent stress hormones from passing through to the fetus, as well as a link to cardiac and metabolic disorders and behavioral problems in later life.

Sunday, February 21, 2010

Ada sapa tak guru prasekolah.... saya dalam proses berkenalan dengan pengurusan,pentadbiran dan Pengajaran & Pembelajaran di prasekolah ni.... sesapa guru prasekolah yg terlimpas (lalu dgn tak sengaja ) d blog ni... sudi2kanlah komen yerr... kita kongsikan.... Kalau Jurulatih Utama singgah lagi baik.. bertuah badan...tak lupa juga.. guru - guru yang membina Dokument Standard Kurikulum Prasekolah Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran... BANTU SAYA... ;-)

Friday, February 19, 2010

Salam.
Sedikit mengambil ruang ini utk menyata rasa untuk sekian kali.
Sekadar berkongsi pengalaman yang seciput ini...


Situasi 1
"Terima kasih cikgu kerana ajar anak saya..."
"mmmmmm....aarrrrr....terima kasih juga... dah kerja saya"
- Bagaimana perasaan cikgu? -


Situasi 2
"cikgu, dia pandai sudah bercakap...sejak dia sekolah di sini"...
"Oh iya...kami bawa saja dia bercakap....bawa saja dia bercakap wpun dia tak bercakap"...
- Bagaimana perasaan cikgu?-


Situasi 3
"Cikgu, macam mana kalau lepas 3 bulan dia tidak lulus percubaan? ada sekolah lain lagi kah.. di Tuaran kah?"
"Tak pa...jgn risau pasal tu... yg ptg kita sama2 ajar dia supaya dia boleh urus diri sendiri... d rumah pn kena usahakan juga... sekolah mana pun Pn mau hantar.. kena juga percubaan 3 bulan"...
-Bagaimana cgu nak berdeal dgn ibu ni? Antara budi bicara atau menurut perintah... -


Situasi 4
"Kenapa &*)(*&^%$# tidak hadir ke sekolah kelmarin"
********* - diam seribu bahasa -
"Dia g KIWANIS kah?
"Iya!!!! KAUkan mau bung dia!"
"Saya buang? Eh .. bukan buang maksudnya tu.... sy bukan buang...dia tak lulus percubaan...kan saya dah kata itu prosedur saja.................................."
"Buanglah la tu namanya!!...sy sediakan payung sebelum hujan...nanti KAU buang dia ada juga tempat lain dia belajar..."
-Yang ini..... apa cgu nak kata? -

Tuesday, February 16, 2010

Program yang dijalankan berlandaskan kepada perkara-perkara berikut:
  • Akta Pendidikan 1996, Bab 8.
  • Akta Pendidikan ( Pindaan) 2002
  • Peraturan-Peraturan Pendidikan ( Pendidikan Khas ) 1987
  • Keputusan Jawatankuasa Dasar, Kementerian Pelajaran Malaysia [ Jawatankuasa Perancang Pendidikan (JPP), Mesyuarat Pengurusan Kementerian Pelajaran Malaysia, Jawatankuasa Kurikulum Pusat (JKP) dan Mesyuarat Pengurusan Jabatan Pendidikan Khas 1.
  • Deklarasi Antarabangsa:
    - Union Nation's World Programme Of Action Concerning Disabled Persons (1983).
    - The World's Declaration On Education for All (1990).
    - The United Nation's Standard Rules On the Equalisation of Opportunities for Person With Disabilities (1993).
    - The Framework For Action on Special Needs Eduvation ( Salamanca Statement) 1984.
    - Biwako Millennium Framework For Action Towards an Inclusive -- Barrier - Free and Rights - Based Society for Persons with Disabilities in Asia and the Pacific ( 2002 ).

PROGRAM PENDIDIKAN KHAS KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA Program Pendidikan Khas Kementerian Pelajaran Malaysia dilaksanakan melalui:

1. Sekolah Khas bagi murid bermasalah pendengaran dan penglihatan.


2. Program Pendidikan Khas Integrasi untuk murid-murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran, bermasalah pendengaran dan bermasalah penglihatan. Program ini diwujudkan di sekolah harian biasa rendah dan menengah Berta sekolah menengah teknik / vokasional yang menggunakan pendekatan pengajaran pembelajaran secara pengasingan dan separa inklusif.


Pada masa kini Program Sekolah Pendidikan Khas ditadbir sepenuhnya oleh Bahagian Pendidikan Khas ( lihat Rajah 1 ), Program Pendidikan Khas Integrasi dan Program Pemulihan Khas pula ditadbir sepenuhnya oleh Jabatan Pelajaran Negeri, manakala Program Pendidikan Khas Teknik dan Vokasional ditadbir oleh Bahagian Pendidikan Teknikal.


Bahagian Pendidikan Khas adalah bertanggungjawab sepenuhnya terhadap perkara - perkara yang berkaitan dengan dasar dan pengisian bagi Program Pendidikan Khas.

TEMPOH BELAJAR

  • Tempoh belajar minimum bagi murid-murid berkeperluan khas di sekolah rendah adalah enam (6) tahun.
  • Tempoh belajar minimum bagi murid-murid berkeperluan khas di sekolah menengah adalah lima (5) tahun.

Tempoh ini boleh dilanjutkan hingga dua (2) tahun maksimum di mana -mana peringkat iaitu sama ada sekolah rendah atau sekolah menengah mengikut keperluan murid berkenaan ( Pekeliling lkhtisas Bit. 16 / 2002 )

KURIKULUM PROGRAM PENDIDIKAN KHAS

Kurikulum yang diguna pakai di sekolah-sekolah pendidikan khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi ialah Kurikulum Kebangsaan yang diubahsuai mengikut kecacatan murid dan kurikulum alternatif :
Kurikulum alternatif yang diguna pakai bagi murid-murid pendidikan khas adalah:

  • Kurikulum latihan industry yang disediakan oleh Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan ( MLVK).
  • Kurikulum yang dibina khusus oleh Bahagian Pendidikan Khas.

KOKURIKULUM PROGRAM PENDIDIKAN KHAS
Murid Pendidikan Khas menjalankan aktiviti kokurikulum seperti murid biasa di arus perdana. Aktiviti ini dijalankan adalah bertujuan untuk :

  • Memberi peluang dan ruang kerpada murid pendidikan khas mengambil bahagian dalam aktiviti sukan, olahraga, persatuan dan kelab seperti murid biasa.
  • Mencari dan menonjolkan bakat serta potensi murid pendidikan khas.
  • Memberi pendedahan kepada masyarakat tentang kernampuan murid khas melalui aktiviti ko-kurikulum.
  • Membina keyakinan diri dan " self-esteem " murid pendidikan khas
    melalui Program Motivasi.
  • Aktiviti kokurikulum memberi peluang kepada murid pendidikan khas mengambil bahagian dalam acara sukan permainan dan olahraga, kebudayaan, pertandingan lukisan dan bakat di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

PENTAKSIRAN MURID PENDIDIKAN KHAS
Semua murid pendidikan khas yang mengikut kurikulum kebangsaan mengambil peperiksaan awam seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah, Penilaian Menengah Rendah, Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) bagi pasca menengah.

Bagi murid-murid yang mengikuti kurikulum alternatif
·Latihan Inclustri, akan mengikuti Penilaian Standard Kemahiran Kebangsaan (SKK) dan jika memenuhi syarat akan ditauliahkan Sijil Kemahiran Malaysia.
·Kurikulum yang dibina khusus oleh Bahagian Pendidikan Khas, akan mengikuti penilaian berasaskan sekolah clan dianugerahkan Sijil Perakuan Sekolah clan Sijil Khas Vokasional.

PRA SEKOLAH PENDIDIDKAN KHAS
· Program Prasekolah Pendidikan Khas yang dijalankan di Negeri Sabah adalah untuk murid-murid bermasalah pendengaran clan penglihatan. Pada mass ini Kelas Pra Sekolah Pendidikan khas di negeri Sabah dijalankan di sekolah berikut

· Program Pendidikan Khas Prasekolah Integrasi :Program ini dijalankan di sekolah aliran perdana yang melaksanakan Program Integrasi Pendidikan Khas.

Syarat kemasukan murid ke Program Prasekolah;
- Berumur 4+,
- Disahkan oleh Pengamal Perubatan, dan
- Boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain.


PENDIDIKAN RENDAH
Syarat kemasukan murid ke Program Pendidikan Khas Kementerian Pefajaran Malaysia ialah'.
· berumur 6+ hingga 14+ tahun,
· Disahkan oleh Pengamal Perubatan, dan
· Boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain.

Semua sekolah rendah pendidikan khas bermasalah pendengaran dan penglihatan menawarkan aliran akdemik dan menggunakan Kurikulum Kebangsaan. Murid-murid ini akan menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah semasa di Tahun Enam.

Murid-murid berkeperluan khas yang mengikuti Program Pendidikan Khas Integrasi boleh mengikuti kurikulum kebangsaan atau kurikulum alternatif. Bagi Murid-murid bermasalah pendengaran dan bermasalah penglihatan mereka menggunakan kurikulum kebangsaan manakala murid-murid bermasalah pembelajaran menggunakan kurikulum alternatif. Mereka yang berkemampuan untuk mengikuti kurikulum kebangsaan akan menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

PENDIDIKAN MENENGAH
Syarat kemasukan murid ke pedngkat menengah Program Integrasi Pendidikan Khas, Kementerian Pelejaran Malaysia ialah
· berumur 12+ hingga 19+ tahun,
· Disahkan oleh pengamal perubatan, dan
· Boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain.
Murid bermasalah pendengaran dan penglihatan mengikuti pendidikan menengah aiiran akademik di sekolah menengah yang mempunyai Program Pendidikan Khas. Manakala murid bermasalah pembelajaran yang tidak dapat mengikuti pembelajaran biasa akan mengikuti pendidikan yang penilaiannya akan dibuat berdasarkan pencapaian mereka di peringkat sekolah.


PROGRAM PEMULIHAN KHAS
Program ini merupakan satu program yang disediakan bagi membantu pelajar mengatasi masalah belajar yang khusus dalam penguasaan 3M. Murid yang dikenal pasti sebagai belum menguasai kemahiran asas 3M pada tahap satu akan mengikuti Program Pemulihan Khas. Program ini dilaksanakan hampir semua sekolah rendah.


Program yang dijalankan ialah Program Pendidikan Pemulihan Khas Tahap Satu (PKTS). Murid disaring dengan menggunakan Instrumen Penentu penguasaan IPP3M/ IPP2M. IPP3M terbahagi kepada IPP3M1 untuk murid tahun 1 dan IPP3M untuk murid tahun 2 IPP3M3 untuk murid tahun 3.


Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran adalah dengan menggunakan sistem pengasingan sementara (Withdrawal).

SUMBER: BUKU MAKLUMAT PENDIDIKAN KHAS JPN, SABAH 2009

Monday, February 15, 2010

CONTOH RANCANGAN PENDIDIKAN INDIVIDU (RPI)
- Objektif RPI- Menambahkan perbendaharaan kata murid - Bahasa Malaysia
  • Ini hanya contoh dan saya buat berpandukan format yg terbaru (setakat yg saya tahu lerr).
  • Perbincangan dengan ibubapa sudah dibuat tentang perkara yang ingin dan perlu untuk anak mereka "buat masa ini".
  • Persetujan ibubapa perlu.
  • Perbincangan dengan guru-guru mata pelajaran yang lain juga perlu dibuat untuk memastikan kesinambungan atau objektif RPI tercapai.
  • Kerjasama ibubapa dan keluarga murid juga perlu.



Monday, February 8, 2010


Sources: http://www.autism.com/ari/atec/atec-online.htm

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns