RANCANGAN PENDIDIKAN INDIVIDU
PRASEKOLAH INTEGRASI
SK BUKIT PADANG 2010
Nama :
Masalah Pembelajaran : Microcephaley and Speech Delay
RANCANGAN PENDIDIKAN INDIVIDU
KELAS PENDIDIKAN KHAS BERMASALAH PEMBELAJARAN
Nama : | Tarikh Lahir : | Tarikh Mula : 4 Jan. 2010 | Tempoh Semakan : 4 April 2010 | |
Komponen : Pengurusan Diri | Umur : 6 Tahun | | | |
Pengetahuan Sedia | - Boleh membuka seluar dengan bantuan minima. - Murid boleh mengajuk percakapan guru namun masih pada tahap minima dan perlu diulang – ulang. - Murid boleh memahami dan memberi respon arahan mudah dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. | |||
Matlamat Jangka Panjang | - Murid boleh merasakan keinginan untuk kencing dan menyatakan keinginan untuk kencing. - Boleh membuka dan memakai seluar tanpa bantuan. | |||
Kekuatan / Minat | - Kekuatan: o Murid boleh memahami arahan mudah. o Murid boleh memberi respon segera terhadap arahan. o Boleh mengenal dan menunjukkan anggotan asas badan (kepala, tangan dan kaki). - Minat: o Mendengar dan menonton serta menari mengikut lagu “Happy”. | |||
Kelemahan / Masalah Yang Dikenal Pasti | - Murid belum boleh menyatakan keinginan untuk kencing. - Sering terkencing dalam seluar. - Adakalanya keliru dengan penggunaan Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. | |||
Objektif Jangka Pendek | Pendekatan | Penilaian / Tarikh / Tanggungjawab | ||
Murid boleh memahami dan memberikan isyarat jika mahu kencing. | 1. Mengenal tandas, arah ke tandas dan kegunaan tandas. 1.1 Guru membawa murid ke bahagian bilik air dedahkan perkara / bahan yang ada dalam bilik tersebut. - Guru berbual / memberi arahan kepada murid dengan menekankan beberapa perkara yang ada dalam bilik air seperti tutup paip, flush tandas, selipar tandas, sabun, berus gigi dan seumpamanya. - Contohnya memperkenalkan perbuataan / perkataan “tangan”:
- Aktiviti dipelbagaikan mengikut situasi dan juga minat murid. 1.2 Guru memperkenalkan isyarat jika mahu kencing. Jari telunjuk ditunjukkan di atas tapak tangan sebelah. 1.2.1 Guru bertanyakan “Mahu kencing?” sambil menunjukkan isyarat simbol kencing. | 1. Pemerhatian :-
2. Kerjasama guru dan Pembantu Pengurusan Murid. 3. Kerja sama ibubapa dan keluarga - tidak memakaikan lampin pakai buang ketika di rumah. - melatih murid untuk ke tandas sekiranya mahu kencing. Tarikh Penilaian : ___________ | ||
|
|
p
No comments:
Post a Comment