Saturday, September 4, 2010


Kita sering berhadapan dengan orang2 yang suka sangat berkira2 dengan kerja yang dilakukannya. Apatah lagi jika diberi kerja "extra" . Semoga kita dijauhkan daripada menjadi orang2 seperti ini.

Beberapa perkataan yang sering digunakan untuk mengelak memberi jawaban perintah, menangguh2 waktu atau menghindar diri komitmen kerja. Jika perkataan ini sering diguna pakai, sebenarnya kita telah mempertaruhkan profesionalisma dan kredibiliti kita. Dengan kata kasar ia sebenarnya  menampakkan kita seorang yang tidak bertanggungjawab.

Elakkanlah diri daripada kata- kata ini dalam percakapan kita. 


"DIUSAHAKAN"
Ketika kita meminta bantuan seseorang, dan dia berkata, "Ok, akan diusahakan,"
Kita mungkin segera berfikir bahawa orang itu hanya berbasa basi. Dia bahkan tidak benar-benar melakukan apa yang anda minta."Do or do not. There is no try". 

"TERSERAH"
Kata ini merupakan pilihan favorite orang yang ingin menyingkirkan kita dengan cepat. Jika kita mengucapkan kata "terserah" setelah seseorang mengucapkan sesuatu, itu seperti tamparan verbal di wajah, yang digunakan untuk merespon tanpa harus benar-benar merespon. 

"MUNGKIN"
Orang kadang menghindari keharusan membuat keputusan dan bersembunyi d balik kata "mungkin" atau "tidak tahu". Ada perbezaan dasar antara benar-benar tidak tahu atau menggunakannya sebagai alasan.

"KALAU"
Orang yang menggunakan kata "kalau" biasanya berusaha menimpakan kesalahan kepada orang lain dan meragukan dirinya sendiri. Misalnya, "Kalau Cheq menyelesaikan tugasnya, maka juga boleh mengerjakan tugas ku."



Kerja dan pekerjaan. 

Bulan September ini genab saya setahun (mengikut perkiraan kalendar termasuk bukan hari bersekolah) sebagai guru Prasekolah Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran (kini lebih dikenali sebagai Prasekolah Intergrasi (Masalah Pembelajaran). 

Sepanjang setahun ini banyak perkara telah aku pelajari. Kerana aku belajar menjadi guru bukan untuk menjadi pengurus atau kerani. Untuk menjadi pengurus kanak2 mungkin satu yang agak mudah bagi ku. 

Proses pembelajaran ini sedikit sebanyak memberi tekanan sehinggah satu tahap aku hampir lelah. Bukan kesal dek mengurus berak kencing murid, urus tangis teriak mereka. Aku lelah belajar mengurus byk perkara baru dalam satu masa. Di tambah lagi keadaan - mangsa keadaan. 

Aku perlu belajar cepat.. tentang pengurusan dan perkeranian- petadbiran.  Pada masa yang sama mengurus ibubapa yang tahunya menekan tanpa mahu bersabar dan berempati dengan situasi. Org2 dewasa yang kurang komited pada masa kerja. 

Alhamdulillah aku pelajarinya. Tekanan timbul dalam proses penyesuaian diri. Tekanan timbul dek kerana  ketidakpastian yg mereka janjikan. Tekanan timbul dek kerana "keadaan".

Aku harus menjadi lebih tegas pada org lain namun berusaha utk tidak sampai menyakitkan hati org lain. Aku tidak harus menyelamatkan org lain sehinggah aku menyeksa diri. 

Alhamdulillah. Aku memilih jalan ini dan bertekad utk terus dijalan ini. Aku banyak teman2 tempat aku berkongsi rasa bukan mengkomplen. 

Anak2 ku... Usia Teacha boleh bila2 akan dicabut. Teacha khuatir andai sisa2 usia ini hanya mensiakan masa bersama kita.  Jauh disudut hati Teacha sangat sayang kamu. Walau ada kala terluah untuk cepat ada pengganti. Jauh di sudut hati.... mau lebih tahun lagi di sini. 

Teacha akan nikmati apa yang Teacha ada kini....KAMU....


1 comment

Fakeh said...

Cubalah google tajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH, maka akan fahamlah kita tentang hakikat bangsa ini. Dan cubalah google pula tajuk-tajuk berikut agar kita kenal musuh dalam selimut yang mencari peluang dan ruang untuk mengkhianati bangsa ini, iaitu:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

FAKEH KHALIFAH SAKA

September 7, 2010 at 12:02 AM

Iklan......

Amazing Autistic

 


Blogger Template By LawnyDesigns