KONSEP PSIKOLOGI DAN PSIKOLOGI PENDIDIKAN
Konsep Psikologi.
- KAJIAN SAINTIFIK TINGKAH LAKU MANUSIA DAN PROSES MENTAL
- Whittaber William (1960) = Kajian saintifik tingkah laku dan aktiviti manusia.
- Baron (1989) = Kajian saintifik tingkah laku manusia dan proses mental
- Cambridge International Dict. = kajian saintifik mengenai cara manusia berfikir dan pengaruhnya terhadap tingkah laku atau pengaruh peribadi individu terhadap tingkah lakunya.
KONSEP PENDIDIKAN
- Dewey : proses memperbaiki keadaan manusia.
- Milton : Pendidikan menyeluruh membolehkan seseorg bertindak secara adil, terlatih dan bertimbangrasa dalam tugasan.
- Langford: aktiviti yg mempunyai matlamat yg prktikal dan berbeza dari aktiviti yg mempunyai matlamat berdasarkan teori.
- SATU PROSES LATIHAN DAN AKTIVITI UTK MEMBENTUK TINGKAH LAKU.
- Pendapat Pendidik secara umum:
- I - Bentuk persekolahan formal - aktiviti p&p dirancang oleh pakar
- Ii - Proses perkembangan - Mental, fizikal, sosial dan emosi.
- Iii - Proses berterusan - Peluang belajar sepanjang hayat
- Iv - Proses bersepadu dan mencapai matlamat.
KEPENTINGAN PENDIDIKAN PSIKOLOGI
- Menggambarkan, menerangkan, mengawal dan meramal tingkah laku
- Sbg panduan penyediaan PnP
- Tahu hubungan psikologi dan pendidikan
- Dapat Memahami perkembangan murid
- Dapat mengaplikasikannya dalam proses PnP.
FITRAH MANUSIA
Prinsip Pertumbuhan dan Perkembangan
U - Berlaku daripada umum kepada khusus.
R - Menunjukkan peningkatan kerumitan
B - Berlaku pada kadar yang berbeza
T- Mengikut tertib
A - Berlaku secara beransur - ansur
Konsep Pertumbuhan dan Perkembangan.
Pertumbuhan.
- Perubahan Kualitatif - -boleh ukur
- Perubahan fizikal.
Perkembangan
- Perubahan Kuantitatif dan kualitatif
- Berlaku secara berterusan kepada manusia.
Teori PerKembangan
- Teori Kematangan Gesell
- Perkembangan berlaku secara dalaman
Faktor2 Mempengaruhi Perkembangan
- Kontrevesi baka dan persekitaran
- Baka: perkemb. Diwarisi sejak lahir
- Persekitaran - pengalaman sejak lahir
TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF PIAGET
- terdapat 4 tahap perkembangan
|
|
|
- Konsep Teori Piaget
- Organisasi
Proses berterusan menyusun maklumat dan pengalaman ke sistem atau kategori.
- Adaptasi
- Menyesuaikan diri dgn dua cara
- Menyesuaikan diri dgn dua cara
r asimilorsi
\ akomodasi
- Equblirasi : Proses penyesuaian.
TEORI PERKEMBANGAN PSIKOSOSIAL ERIKSON
- Perkembangan individu berlaku pd bbrp peringkat dgn matlamat, kebimbangan, pencapaian dan bahaya.
Peringkat | Anggran umur | Ciri - ciri |
Kepercayaan VS ketidak percayaan | 0 - 1 1/2 tahun |
|
Autonomi VS malu/ ragu | 1 1/2 tahun - 3 tahun |
|
Inisiatif VS Perasaan Bersalah | 3 - 6 thn |
|
Ketekunan Vs rendah diri | 6 - 12 tahun |
|
Indentiti VS kekeliruan Identiti | 12 - 18 thn |
|
Kerapatan VS Pengasingan | 18 - 35 thn |
|
Generativiti VS Pemusatan Kendiri | 35 - 60 thn |
|
Kesepaduan VS putus asa | 60 - akhir hayat |
|
TEORI PEMBELAJARAN BEHAVIORIS
TEORI PEMEBELAJARAN KOGNITIF
- Pembelajaran berdasrkan persekitaran
TEORI PEMEBELAJARAN SOSIAL
Pelaziman Klasik (PAVLOV)
- Ransangan baru timbul bersama dengan ransangan tak terlazim
TEORI PEMBELAJARAN HUMANISTIK
- Abraham Maslow dan Carl Rogers
- Murid bermoivasi secara semulajadi utk belajar dgn syarat pengalaman pengalaman pndidikan adalah bermakna.
Pelaziman
Pelaziman Operan (Skinner)
- Ransangan dgn ganjaran
TEORI KONSTRUKTISME
- ilmu yg dibina adalah berdasarkan kepada interaksi sosial, alat budaya dan aktiviti yg membentuk pembinaaan dan pembelajaran individu.
1 comment:
salam..sy nk tny ada x apa2 bhn berkaitan dgn pendidikan khas atau kanak-kanak berkeperluan khas terutamanya berkaitan dengan teori dan konsep?kalau ada tolong emelkan kpd sy ya...sy mntk tlg sgt2...apa2 pn trima kasih ya..
emel sy
bliss_exquisite@yahoo.com.my
Post a Comment