Tuesday, August 19, 2008

MODUL 1/3 Unit 1/2 Psikologi Pendidikan

TEORI PEMBELAJARAN

KONSEP PSIKOLOGI DAN PSIKOLOGI PENDIDIKAN

Konsep Psikologi.

  • KAJIAN SAINTIFIK TINGKAH LAKU MANUSIA DAN PROSES MENTAL
  • Whittaber William (1960) = Kajian saintifik tingkah laku dan aktiviti manusia.
  • Baron (1989) = Kajian saintifik tingkah laku manusia dan proses mental
  • Cambridge International Dict. = kajian saintifik mengenai cara manusia berfikir dan pengaruhnya terhadap tingkah laku atau pengaruh peribadi individu terhadap tingkah lakunya.


KONSEP PENDIDIKAN

  • Dewey : proses memperbaiki keadaan manusia.
  • Milton : Pendidikan menyeluruh membolehkan seseorg bertindak secara adil, terlatih dan bertimbangrasa dalam tugasan.
  • Langford: aktiviti yg mempunyai matlamat yg prktikal dan berbeza dari aktiviti yg mempunyai matlamat berdasarkan teori.
  • SATU PROSES LATIHAN DAN AKTIVITI UTK MEMBENTUK TINGKAH LAKU.
  • Pendapat Pendidik secara umum:
  • I - Bentuk persekolahan formal - aktiviti p&p dirancang oleh pakar
  • Ii - Proses perkembangan - Mental, fizikal, sosial dan emosi.
  • Iii - Proses berterusan - Peluang belajar sepanjang hayat
  • Iv - Proses bersepadu dan mencapai matlamat.


KEPENTINGAN PENDIDIKAN PSIKOLOGI

  • Menggambarkan, menerangkan, mengawal dan meramal tingkah laku
  • Sbg panduan penyediaan PnP
  • Tahu hubungan psikologi dan pendidikan
  • Dapat Memahami perkembangan murid
  • Dapat mengaplikasikannya dalam proses PnP.



FITRAH MANUSIA

Prinsip Pertumbuhan dan Perkembangan

U - Berlaku daripada umum kepada khusus.

R - Menunjukkan peningkatan kerumitan

B - Berlaku pada kadar yang berbeza

T- Mengikut tertib

A - Berlaku secara beransur - ansur

Konsep Pertumbuhan dan Perkembangan.

Pertumbuhan.

  • Perubahan Kualitatif - -boleh ukur
  • Perubahan fizikal.


    Perkembangan

  • Perubahan Kuantitatif dan kualitatif
  • Berlaku secara berterusan kepada manusia.

    Teori PerKembangan

  • Teori Kematangan Gesell
  • Perkembangan berlaku secara dalaman


    Faktor2 Mempengaruhi Perkembangan

  1. Kontrevesi baka dan persekitaran
  • Baka: perkemb. Diwarisi sejak lahir
  • Persekitaran - pengalaman sejak lahir


TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF PIAGET

- terdapat 4 tahap perkembangan


  1. Deria Motor
  2. Pra Operasi
  3. Operasi Konkrit
  4. Operasi Formal



  • Konsep Teori Piaget
  • Organisasi

    Proses berterusan menyusun maklumat dan pengalaman ke sistem atau kategori.

  • Adaptasi
    • Menyesuaikan diri dgn dua cara

r asimilorsi

\ akomodasi

  • Equblirasi : Proses penyesuaian.


TEORI PERKEMBANGAN PSIKOSOSIAL ERIKSON

  • Perkembangan individu berlaku pd bbrp peringkat dgn matlamat, kebimbangan, pencapaian dan bahaya.


Peringkat

Anggran umur

Ciri - ciri

Kepercayaan VS ketidak percayaan

0 - 1 1/2 tahun

  • Bayi menjalankan hubungan kasih sayang dan kepercayaan kepada pengasuh atau membentuk perasaan tidak percaya.

Autonomi VS malu/ ragu

1 1/2 tahun - 3 tahun

  • Kanak2 mengerah tenaganya utk perkembangan fizikal.
  • Boleh belajar mengawal tetapi mungkin membentuk perasaan malu atau ragu jika tidak diuruskan.

Inisiatif VS Perasaan Bersalah

3 - 6 thn

  • Kanak - kanak menjadi lebih mendesak tetapi bila melampau akan menimbulkan persaan bersalah.

Ketekunan Vs rendah diri

6 - 12 tahun

  • Mesti manghadapi pembelajaran baru atau terpaksa menghadapi perasaan rendah diri.

Indentiti VS kekeliruan Identiti

12 - 18 thn

  • Remaja mesti berjaya mencari identiti dalam kerjaya, peranan jantina, politidk dan agama.

Kerapatan VS Pengasingan

18 - 35 thn

  • Dewasa membina hubungan atau terasing

Generativiti VS Pemusatan Kendiri

35 - 60 thn

  • Stp jalan itk memuaskan hati dan menyokon generasi akan datang

Kesepaduan VS putus asa

60 - akhir hayat

  • Perasaan diterima oleh masyarakat atau kepuasan


TEORI PEMBELAJARAN BEHAVIORIS

TEORI PEMEBELAJARAN KOGNITIF

  • Pembelajaran berdasrkan persekitaran

TEORI PEMEBELAJARAN SOSIAL

Pelaziman Klasik (PAVLOV)

  • Ransangan baru timbul bersama dengan ransangan tak terlazim

    TEORI PEMBELAJARAN HUMANISTIK

  • Abraham Maslow dan Carl Rogers
  • Murid bermoivasi secara semulajadi utk belajar dgn syarat pengalaman pengalaman pndidikan adalah bermakna.


Pelaziman

Pelaziman Operan (Skinner)

  • Ransangan dgn ganjaran

TEORI KONSTRUKTISME

  • ilmu yg dibina adalah berdasarkan kepada interaksi sosial, alat budaya dan aktiviti yg membentuk pembinaaan dan pembelajaran individu.

1 comment:

amilin said...

salam..sy nk tny ada x apa2 bhn berkaitan dgn pendidikan khas atau kanak-kanak berkeperluan khas terutamanya berkaitan dengan teori dan konsep?kalau ada tolong emelkan kpd sy ya...sy mntk tlg sgt2...apa2 pn trima kasih ya..

emel sy

bliss_exquisite@yahoo.com.my

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.