Saturday, February 16, 2019

ISU PENDIDIKAN KHAS: ULASAN JURNAL

CABARAN YANG DIHADAPI GOLONGAN KURANG UPAYA (OKU) 
DALAM DUNIA PEKERJAAN (Ta & Leng 2013).

            Alam pekerjaan adalah fasa seterusnya dalam fasa- fasa kehidupan kebanyakkan manusia dan ini termasuklah bagi golongan Orang Kurang Upaya (OKU). Sepertimana orang lain, mereka juga ahli masyarakat yang perlu suvive dan tidak bergantung harap penuh dengan orang lain. Berdasarkan Akta OKU 2008, OKU adalah mereka yang kurang upaya kekal, kurang upaya fizikal, mental, intelektual atau kecacatan sensoi; yang akan menghadapi pelbagai limitasi dalam interaksi dan penglibatan dalam masyarakat. Perkara ini bukan bermakna OKU tidak mampu menyara kehidupan atau memberi manfaat kepada masyarakat. Sejajar dengan Malaysia yang semakin maju, adalah menjadi harapan bahawa fasiliti akses OKU terutama dalam peluang pekerjaan semakin membaik dan boleh dibanggakan. Kajian lepas membuktikan bahawa diskriminasi terhadap golongan OKU di mana- mana negara masih berlaku di mana, kajian membuktikan bahawa golongan OKU masih dipandang negetif (Barnes, 1992; Jayasooria et al, 1997; Gouvier et al, 2003; Haq, 2003; Brown et al, 2009). Streotaip negetif seperti OKU sebagai balasan dalam sesetengah budaya juga menyumbang kepada diskriminasi terhadap OKU dalam pekerjaan.
            Pengangkutan dan mobiliti ke tempat kerja adalah cabaran yang dihadapi oleh golongan OKU (Ta & Leng 2013). Dua isu ini, tidak dibangunkan seiring dengan Akta OKU 2008 di mana fasiliti pengangkutan awam di Malaysia kurang mesra OKU dan ini merumitkan aksessebiliti OKU ke tempat kerja. Walaupun pihak majikan telah menyediakan kenderaan di tempat kerja, namun OKU masih memerlukan pengangkutan ke tempat kerja dan inilah yang menjadi kekangan apabila pengangkutan awam tidak menyediakan akses yang sempurna.  Begitu juga dalam penyediaan akses dalam bangunan, sungguh pun dalam Uniform Building By-Laws menetapkan spesifikasi dalam pembinaan bangunan harus menyediakan kemudahan akses OKU, realitinya adalah sebaliknya. Masih banyak premis yang tidak menyediakan akses OKU atau menyediakannya namun tidak mengikut spesifikasi sebenar dan ini mmeberi kesan kepada mobility di tempat kerja dan seterusnya prestasi kerja mereka. Isu peluang pendidikan dan penyediaan latihan kemahiran yang terhad kepada golongan OKU juga menyumbang kepada

cabaran OKU memperolehi pekerjaan dan pendapatan sendiri. Kajian Ta & Leng, 2013 membuktikan bahawa majoriti golongan OKU ini merasakan mereka mampu melaksanakan tugas dengan baik jika diberi peluang. OKU Bermasalah Pembelajaran merupakan OKU yang tertinggi tidak memperolehi pekerjaan iaitu 53.5% dan faktornya ialah kelayakkan pendidikan rendah dan tidak berupaya berdikari. Kajian menyatakan kebanyakkan OKU berkerja bersama Badan Bukan Kerajaan dan sukar ditemui di sektor professional seperti OKU Buta atau OKU Pendengaran.

            Bagi membantu menangani cabaran OKU dalam alam pekerjaan adalah dengan memahami keperluan OKU itu. Setiap OKU adalah berpotensi menjadi pekerja yang baik dan bertanggunjawab sekiranya kita memberi peluang dan menyediakan akses seperti mana yang termatub dalam Akta OKU 2018 dan polisi- polisi OKU yang telah diperkenalkan. Adalah tanggunjawab pembuat dasar dalam merancang dasar perlulah melibatkan setiap wakil OKU ini terlibat dalam perancangan. Masyarakat bertanggunjawab atas penguatkuasaan dasar dan seterusnya membuang persepsi negetif terhadap OKU terutama di sektor pekerjaan. 

No comments:

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.