Thursday, February 14, 2019

Disleksia Satu Pengembaraan


Disleksia (Pres & Hai).

Disleksia berasal daripada perkataan Yunani iaitu ‘dys’ bermakna kesukaran dan ‘lexis’ yang bermaksud bahasa. Secara literalnya, disleksia bermaksud “kesukaran dalam berbahasa” (Ott, 1997). Kanak-kanak disleksia bukan sahaja mengalami masalah dalam pembacaan tetapi juga dalam ejaan, penulisan, serta beberapa aspek bahasa yang lain. Definisi operasional disleksia yang pertama dikeluarkan oleh World Federation of Neurology (1968) adalah suatu kecelaruan pada kanak-kanak di mana meskipun mereka mengalami pengalaman bilik darjah, konvensional, namun gagal menguasai kemahiran bahasa seperti membaca, menulis dan mengeja selaras dengan kemampuan intelektual mereka. Kesukaran membaca murid-murid disleksia adalah disebabkan oleh sistem saraf pusat yang tidak berfungsi dengan baik (Hattum, 1980).

Disleksia adalah keadaan yang diwarisi (genetik) dan menyebabkan kesukaran yang ekstrim untuk membaca, menulis, dan mengeja meskipun mempunyai darjah kecerdasan pada tahap ‘average’ Borton (2014). Berdasarkan keadaan ini, disleksia adalah jenis ketidakupayaan yang paling biasa yang mempengaruhi kemahiran bahasa murid dalam aspek membaca. Masalah ini ditambah lagi dengan masalah disgrafia dan menyebabkan mereka bermasalah dalam penulisan. Masalah pembelajaran spesifik disleksia ini disebabkan oleh beberapa faktor yang telah dikenal pasti  seperti kelemahan pemprosesan audio, kelemahan pemprosesan visual, ataupun gabungan kelemahan antara kedua-duanya yang seterusnya menyebabkan kelemahan pemprosesan fonologi. Akibatnya mereka sukar membaca dan sukar memahami apa yang dibaca menyebabkan mereka lemah dibandingkan dengan rakan sebaya (Snowling, 2000).
Disebabkan kelemahan pemprosesan visual dan audio, atau kedua-duanya sekali, murid-murid disleksia bermasalah dari segi menyimpan memori dan mengalami kesukaran untuk mengingat dan mengenal abjad serta konfigurasi perkataan. Mereka juga amat sukar untuk mengingat bunyi-bunyi abjad, menganalisis bunyi mengikut suku kata. Sekiranya murid tidak bersaing dalam kemahiran bacaan dan tidak dapat melaksanakan apa yang dikehendaki oleh guru, lebih sukar bagi murid untuk memahami isi kandungan bacaan dan tanpa memahami apa yang dibaca, murid akan menjadi keliru dan tidak dapat melakukan apa-apa tugasan (Lopez J. & Campoverde J. (2018).  Menurut kajian terbaru yang dijalankan oleh Balci E. & Cayn A. (2018), kebanyakan murid disleksia mengalami masalah dalam ejaan dan kelancaran bacaan. Ini menunjukkan bahawa masalah utama yang dihadapi oleh murid-murid disleksia adalah berkaitan dengan mengeja dan kelancaran ketika membaca.

Andai kata murid disleksia telah dapat menguasai kemahiran bacaan, murid tersebut seterusnya akan mengalami kesukaran dalam mengeja sesuatu perkataan itu. Individu yang mengalami disleksia memerlukan satu program khusus untuk belajar kerana program pengajaran biasa tidak selalunya efektif untuk murid disleksia (Irwin, 2000).  Sekiranya tidak dibantu, murid yang mengalami kesukaran untuk membaca akan menghadapi pengalaman di sekolah menengah yang dikaitkan dengan masalah bacaan dan malangnya faktor ini boleh menyebabkan impak negatif terhadap sosial dan emosi murid tersebut (Novita, 2016). Antara kaedah pengajaran yang telah terbukti berkesan untuk membantu kanak-kanak disleksia adalah teknik multisensori (Leonard, B., 2005).


RUJUKAN
Balci, E. & Cayn, A. 2018. Reading performance profile of children with dyslexia in primary and secondary school students. Journal of Education and Learning, vol. 7 no. 1.
Borton, S. 2014. What is dyslexia?. Bright solution for dyslexia. http://www.dys-add.com/dyslexia.html [August 2017].
Bungawali Abduh & Mohd Mokhtar Tahar. 2014. The effectiveness of brain gym and brain training intervention on working memory performance of student with learning disability. Journal of ISCAR, volume 2 Number 2 July 2018.
Goh Siew Siew, Anna Christina A., & Melissa N. L. Y. 2015. The effect of brain gym activities on the cognitive development of preschoolers. National Research Seminar 2015.
Husniza Husni dan Zulikha Jamaludin. 2015. Masalah Pembacaan Kanak-Kanak Disleksia. Bagaimana Teknologi Boleh Membantu? Kuala Lumpur: Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad.
Indriyani, Y. & Saraswati, A. 2018. Pre school of school children development in bandung district, west java province. International Journal of Community Service Learning, 2(4): 291–296.
Lopez, J. & Campoverde, J. 2018. Development of reading comprehension with graphic organizers for students with dyslexia. Journal of Technology and Science Education 8(2): 105-114.
Marshall, A. 2016. Panduan Lengkap Ibu Bapa Kanak-kanak dengan Disleksia. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad.
Novita, S. 2016. Secondary symptoms of dyslexia: a comparison of self-esteem and anxiety profiles of children with and without dyslexia. European Journal of Special Needs Education, 31, 279-288.
Rahab, H. (2017). Effect of Brain Gym on Manipulating Skills and Balance for Beginner in Rhythmic Gymnastics. Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health. 17(1).
Sutoro, S. (2014). Influence of Brain Gym  on Mathematical Achievement of Children. Asian Social Sciece, 10(5), 114.
Unit Disleksia Bahagian Pengurusan Sekolah. 2007. Modul Kursus Pendedahan Bermasalah Pembelajaran Spesifik Disleksia. Jabatan Pendidikan Khas Kementerian Pelajaran Malaysia.
Washburn E. K., Mulcahy C. A. & Musante G. 2017. Novice teacher’s knowledge of reading-related disabilities and dyslexia. Learning Disabilities: A Contemporary Journal 15(2). 169-191.
Kendra Gagnon. 2013. https://www.youtube.com/watch?v=Nu6LYL2ynzI [12 Jun 2013]
majalahpama-my.cdn.ampproject.org
http://dyslexiavictoriasupport.com/dvs-dyslexia-resources/

No comments:

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.