THE RIGHTS OF
PERSONS WITH DISABILITIES IN MALAYSIA: THE UNDERLYING REASONS FOR
INEFFECTIVENESS OF PERSONS WITH DISABILITIES ACT 2008 (Abdullah & Hanafi 2017).
Usaha berterusan telah dilakukan
oleh pihak berkuat kuasa dalam memastikan hak OKU dilaksanakan sepertimana
persetujuan Malaysia dalam banyak konvensyen OKU di peringkat Antarabangsa.
Bagi pihak akademik, kajian mengenai pelaksanaan Akta OKU 2008 merupakan sumbangan
ilmiah bagi melihat sejauhmana penguatkuasaan itu berlaku dan faktor penyumbang
ketidak berjayaan.
Kajian ini merupakan kajian teks
yang melihat perkara asas yang menjadikan Akta OKU 2008 kurang berkesan.
Konvensyen United Nation mendifenisikan Hak Orang Kurang Upaya dalam Article 1,
Kurang Upaya sebagai;
Persons
with disabilities include those who have long-term physical, mental,
intellectual or sensory impairments, which in interaction with various barriers
may hinder their full and effective participation in society on an equal basis
with others.(UN
2006)
Manakalah
Malaysia mendefinasikan kurang upaya (Seksyen 2 Akta OKU 2208) sebagai;
Persons
with disabilities include those who have long-term physical, mental, intellectual
or sensory impairments, which in interaction with various barriers may hinder
their full and effective participation in society. (Persons
With Disabilities Act 2008 2014)
Seksyen
39 Akta OKU 2008 menyatakan orang yang kurang upaya teruk ialah,
…[a] person suffering from one or
more disabilities who is dependent on others for basic daily living activities.
Berdasarkan kajian pengkaji, secara
umumnya Akta OKU 2008 menggalakkan dan mempertingkatkan kualiti hidup dan
kesejahteraan golongan OKU ini. Akta ini menggalakkan aksessesiliti yang lebih
baik kepada OKU seperto akses perkhidmatan, bangunan, kenderaan awam dan
kemudahan awam lain. Akta OKU 2008 merangkumi penyediaan peluang pekerjaan,
peluang pendidikan, peluang latihan, perkhidmatan pemulihan, dan peruntukan
kumpul data dan kajian. Bagaimanapun, terdapat jurang dalam Akta OKU 2008 yang
mana tidak merangkumi semua OKU dan ada beberapa perkara tidak dijelaskan
dengan nyata. Oleh itu, pengkaji menyatakan kita masih melihat bahawa Akta OKU
2008 belum cukup menjaga kesejahteraan OKU.
Sungguhpun pihak kerajaan telah
banyak memberi sokongan dalam galakkan kesejahteraan hidup OKU di Malaysia,
realitinya OKU di Malaysia belum lagi pada tahap tersebut. Masih banyak
kelompangan dalam pelaksanaan hak OKU di Malaysia. Majlis OKU Kebangsaan
memiliki kuasa dalam usaha mempromosikan hak OKU dan perlu memainkan peranan yang
lebih aktif. Persepsi bahawa OKU sekadar ‘kebajikan dan derma’ perlu ditukar
dalam masyarakat. OKU ahli komuniti yang mampu berdikari, melakukan aktiviti
seperti ahli komuniti yang lain. Peranan kita sebagai komuniti adalah menerima
mereka dalam kehidupan dan yang paling penting adalah peranan pembuat dasar.
Pembuat dasar bertanggunjawab dalam memastikan dasar itu bersesuaian dengan
keperluan OKU dan seterusnya memastikan penguatkuasaan dasar itu perlu tegas
dalam memastikan semua ahli masyarakat patuh pada undang- undang dan polisi.
** Penulisan ini hanya ulasan peribadi penulis berdasarkan pemahaman penulisan. Sebarang kesan terhadap pembaca atas tanggungjawab pembaca sendiri.
No comments:
Post a Comment