Saturday, February 16, 2019

ISU-ISU PENDIDIKAN KHAS DI MALAYSIA, SATU ULASAN JURNAL

THE RIGHTS OF PERSONS WITH DISABILITIES IN MALAYSIA: THE UNDERLYING REASONS FOR INEFFECTIVENESS OF PERSONS WITH DISABILITIES ACT 2008 (Abdullah & Hanafi 2017).
            Usaha berterusan telah dilakukan oleh pihak berkuat kuasa dalam memastikan hak OKU dilaksanakan sepertimana persetujuan Malaysia dalam banyak konvensyen OKU di peringkat Antarabangsa. Bagi pihak akademik, kajian mengenai pelaksanaan Akta OKU 2008 merupakan sumbangan ilmiah bagi melihat sejauhmana penguatkuasaan itu berlaku dan faktor penyumbang ketidak berjayaan.
            Kajian ini merupakan kajian teks yang melihat perkara asas yang menjadikan Akta OKU 2008 kurang berkesan. Konvensyen United Nation mendifenisikan Hak Orang Kurang Upaya dalam Article 1, Kurang Upaya sebagai;
            Persons with disabilities include those who have long-term physical, mental, intellectual or sensory impairments, which in interaction with various barriers may hinder their full and effective participation in society on an equal basis with others.(UN 2006)
Manakalah Malaysia mendefinasikan kurang upaya (Seksyen 2 Akta OKU 2208) sebagai;
            Persons with disabilities include those who have long-term physical, mental, intellectual or sensory impairments, which in interaction with various barriers may hinder their full and effective participation in society. (Persons With Disabilities Act 2008 2014)
Seksyen 39 Akta OKU 2008 menyatakan orang yang kurang upaya teruk ialah,
…[a] person suffering from one or more disabilities who is dependent on others for basic daily living activities.
            Berdasarkan kajian pengkaji, secara umumnya Akta OKU 2008 menggalakkan dan mempertingkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan golongan OKU ini. Akta ini menggalakkan aksessesiliti yang lebih baik kepada OKU seperto akses perkhidmatan, bangunan, kenderaan awam dan kemudahan awam lain. Akta OKU 2008 merangkumi penyediaan peluang pekerjaan, peluang pendidikan, peluang latihan, perkhidmatan pemulihan, dan peruntukan kumpul data dan kajian. Bagaimanapun, terdapat jurang dalam Akta OKU 2008 yang mana tidak merangkumi semua OKU dan ada beberapa perkara tidak dijelaskan dengan nyata. Oleh itu, pengkaji menyatakan kita masih melihat bahawa Akta OKU 2008 belum cukup menjaga kesejahteraan OKU.

            Sungguhpun pihak kerajaan telah banyak memberi sokongan dalam galakkan kesejahteraan hidup OKU di Malaysia, realitinya OKU di Malaysia belum lagi pada tahap tersebut. Masih banyak kelompangan dalam pelaksanaan hak OKU di Malaysia. Majlis OKU Kebangsaan memiliki kuasa dalam usaha mempromosikan hak OKU dan perlu memainkan peranan yang lebih aktif. Persepsi bahawa OKU sekadar ‘kebajikan dan derma’ perlu ditukar dalam masyarakat. OKU ahli komuniti yang mampu berdikari, melakukan aktiviti seperti ahli komuniti yang lain. Peranan kita sebagai komuniti adalah menerima mereka dalam kehidupan dan yang paling penting adalah peranan pembuat dasar. Pembuat dasar bertanggunjawab dalam memastikan dasar itu bersesuaian dengan keperluan OKU dan seterusnya memastikan penguatkuasaan dasar itu perlu tegas dalam memastikan semua ahli masyarakat patuh pada undang- undang dan polisi.

** Penulisan ini hanya ulasan peribadi penulis berdasarkan pemahaman penulisan. Sebarang kesan terhadap pembaca atas tanggungjawab pembaca sendiri.


No comments:

Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas

 Pentaksiran.